Gå til innhold

Jobbreise og avspasering/krav

Anbefalte innlegg

Jobben min vil gjerne at jeg skal på kurs i utlandet, og betaler flyreise, hotell og kursutgifter.

Jeg har det travelt på hjemmefronten om dagen, og skulle helst brukt tiden på å hus og familie.

På kurs blir det ikke annet å gjøre enn å spise, sove, lese på hotellrommet og være på kurset.

Er det urimelig av meg å kreve jobb-timer 8-16, og å få tmene 16-21 som avspasering`?
For i en sånn setting er jeg etter min mening på jobb hele det våkne døgnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobben min vil gjerne at jeg skal på kurs i utlandet, og betaler flyreise, hotell og kursutgifter.

Jeg har det travelt på hjemmefronten om dagen, og skulle helst brukt tiden på å hus og familie.

På kurs blir det ikke annet å gjøre enn å spise, sove, lese på hotellrommet og være på kurset.

Er det urimelig av meg å kreve jobb-timer 8-16, og å få tmene 16-21 som avspasering`?

For i en sånn setting er jeg etter min mening på jobb hele det våkne døgnet.

Dette er ikke normalt nei. 

Lenke til kommentar

Høres veldig uvanlig ut ja. Men du kan jo ta opp problemstillingen med sjefen din. Det kan jo hende noen andre kan ta kurset i stedet for deg?

Når jeg er ute å reiser får jeg kun betalt for det jeg faktisk jobber og avspassering for tiden jeg bruker på å reise. Dette er etter hva jeg vet standarden og det man har krav på.

Men nå fører jeg en del timer på hotellet også, men jeg kan jo sitte i baren å faktisk jobbe :)

Lenke til kommentar

Høres veldig uvanlig ut ja. Men du kan jo ta opp problemstillingen med sjefen din. Det kan jo hende noen andre kan ta kurset i stedet for deg?

Når jeg er ute å reiser får jeg kun betalt for det jeg faktisk jobber og avspassering for tiden jeg bruker på å reise. Dette er etter hva jeg vet standarden og det man har krav på.

Men nå fører jeg en del timer på hotellet også, men jeg kan jo sitte i baren å faktisk jobbe :)

Ja, det er vel egentlig dette jeg er ute etter.

Å få avspasere tiden jeg bruker på å reise, og få betalt for(eller avspasere) tid jeg bruker på hotellet når jeg jobber, da det ikke er stort annet som interesserer meg på et hotell på jobbreise.

Lenke til kommentar

Men kan du faktisk jobbe fra hotellet?

Jeg logger meg på jobb via VPN og gjør i stor grad det samme som jeg gjør på jobb..

ja, jeg kan logge meg på VPN og jobbe remote.

Kan også lese og jobbe videre med kursmateriellet.

Lenke til kommentar

Enig med aklla, ta det opp med sjefen før du setter i gang og jobber utover planlagt arbeidstid. 

Men aller helst anbefaler jeg deg å oppleve ting på tur, det gjør det langt kjekkere. Dra ut å utforske kulturen, spis lokal mat, sjekk om det er noen kule events i nærheten osv :) Å låse seg inn på hotel rommet gjør reising til en kjedelig greie. 

Lenke til kommentar

Jeg skal selv straks starte i en ny jobb hvor det blir mye reising og jeg har tenkt å utnytte det til det fulleste ved å trene og å oppleve stedene jeg må reise til. Fint avbrekk håper jeg det og kan være fra familie, hjemme etc :)

Men noe jobbing vil det nok bli behov for, og det må jeg, som du, avklare med sjefen om hvordan skal håndteres. Jeg har ikke tenkt å jobbe gratis :)

Lenke til kommentar

Men aller helst anbefaler jeg deg å oppleve ting på tur, det gjør det langt kjekkere. Dra ut å utforske kulturen, spis lokal mat, sjekk om det er noen kule events i nærheten osv :)

Det er en av de tingene jeg aldri får tid til men som alltid har lyst til :(

Jeg har oftest bare ett par timer "fri" på kvelden før jeg skal sove, eller må forte meg for å rekke neste fly.

Reiser blir mye bedre av å oppleve litt enn å bare jobbe. Hus og familie er der når man kommer hjem igjen :)

Hadde jeg hatt tid, ville jeg absolutt heller opplevd ting enn å jobbet konstant..

Lenke til kommentar

Det avhenger jo litt av interessene. Jeg har lite interesse av å drikke øl, spise ute eller feste i Tyskland, Nederland, Frankrike eller England.
Mine interesser er dataspill og friluftsliv, og det er det jeg foretrekker å bruke fritiden på utover familie og hus.

Jeg er aldri på storbyferier, da det ikke interesserer meg.

Men for all del, legger de kurset til Kreta, og tar et hotell på strandsona, så skal jeg kose meg og la være å jobbe eller kreve betalt :dribble:Å traske rundt i en storby derimot...nei takk.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det vanligaste er at ein kun får betalt tilsvarande vanleg arbeidstid samt diettpengar frå reiserekninga.

Du står sjølvsagt heilt fritt til å forhandle om å få ein betre avtale.

Det vanlegaste er som sagt at du ikkje får ekstra betalt for du har fått tilbud om å reise på kurs betalt av arbeidsgiver.

Det er då underforstått at alternativet er at du blir heime og må jobbe vanlege arbeidsdagar.

Derimot er det slik at dersom du blir sendt på kurs så vil ein del ha eigne avtalar som sikrar ei godtgjering for reisa. 

Du får derfor ofte berre eit valg om du er villig til å ta på deg den belastninga det er å måtte tilbringe nokre kveldar og netter på hotell i utlandet i bytte mot gratis kompetanseheving som du kan sette på CV'en og som kan opne for betre jobbtilbud internt i virksomheita eller hos eksterne. Då må du nesten vurdere sjølv kva du verdsetter mest, det er ikkje gitt at arbeidsgiver er like interessert i å investere i å kurse deg om 10-15 år når du er mindre opptatt på heimefronten sidan du då også har tilsvarande mykje kortare tid igjen å jobbe.

Dersom situasjonen er slik at din arbeidsgiver må ha denne kompetansen i virksomheita og det ikkje er nokon andre som er aktuelle å sende, då kan det være at du har gode forhandlingskort slik at du kan selge deg dyrt.

Hadde eg vært din arbeidsgiver så ville eg ikkje akseptert at du sitter på hotellrommet å jobbar mellom kl 16 og 21. Fyrst og fremst begrunna i at arbeidsgiver då kjem i konflikt med arbeidsmiljøloven med tanke på lengda på arbeidsdagen. Men den kanskje viktigaste grunnen er at når ein arbeidsgiver gir ein ansatt fri med lønn samt betalar for kurs, reise, hotell og mat for at arbeidstakaren skal kurse seg så ville eg foretrukket om arbeidstakaren var opplagt nok til å lære mest mulig på kurset. Eg hadde ikkje vært overbevist om at du vil være i stand til å gjere ein god innsats på kurset i 8 timar og deretter med heimekontor i nye 5 timar, då er faren stor for at begge delar blir middelmådig.

Kort oppsumert.

Arbeidsgiver kan ikkje tvinge deg på kurs, og du har full friheit til å forhandle om kompensasjon for å reise på kurs.

Men vær oppmerksom på at resultatet kan være at tilbudet om å få reise på kurs blir trukket tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...