Gå til innhold

Sverige tillatter bønnerop på 110 decibel


Anbefalte innlegg

 

Hvor vanskelig er det å lese hva jeg skriver og svare på det?

 

Jeg skrev

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

 

Jeg skrev ikke 

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å slutte med bjelleklang.

 

Jeg svarte jo på hvor idiotisk sammenligningen var.

 

 

Du startet med en stråmann. Du skrev "helt feil", og "Klokken er ikke taus". Men jeg skrev aldri at klokken var taus.

 

Vi kunne gjerne hatt en diskusjon om hvor god sammenligningen er, men du ødela ved å legge ord i munnen min. Jeg mener den er relevant, fordi retningen i samfunnet er mindre kirkeklokker og da burde vi ikke gå motsatt vei for moskeer.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-tause-kirkeklokker/65727822

 

Da er det ganske ironisk at de går motsatt vei med bønnerop.

 

Saksøker bor bare 50 meter fra St. Nikolai-kirken i sentrum av Halmstad, som ikke bare ringer med klokkene for å kalle til gudstjeneste hver søndag. Kirkeuret slår også sine malmfulle slag - hvert kvarter, døgnet rundt, året rundt.

 

Synes du det er rart at ikke kirken får slå hvert kvarter året rundt? Det er jo regelrett galskap.

 

 

Legg merke til at artikkelen er fra 2001. Vi har sett en forandring mot færre bjelleklang siden da, noe som er positivt. Da er det ironisk at Sverige går motsatt vei for bønnerop.

 

Jeg er enig i at det er galskap og derfor vant han. Men er det ikke også galskap at moskeer kan plage naboene sine hver fredag?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

"Sverige" er jo bare et dødt papir - en fiksjon og kan ikke bestemme noe som helst.
Mer interessant er det å vite hvem som beslutter sånne ting. Hvem har fått i stand dette (og mer til)?

Siden jeg ikke kjenner så godt til svenske lobbyister og politikere så vil det neppe si meg så mye om jeg fikk navnene, men det er vel samme gangstergruppe som har forårsaket svenske tilstander.

Norske tilstander er kanskje ennå ikke like ille, men "vi" ligger nok bare litt etter i løypa - som har samme retning.

Jeg husker tallet 110 dB, for det var eksakt det som var rekorden i høytspilling - satt av The Who, i følge Guinness og naturligvis div. tidskrifter den gangen.
Nå kan jeg godt unnvære sånne bønnerop fullstendig, på permanent basis, men ikke glem at det har noe å si hva slags avstand man måler dette på.
Håper ikke det er på gata et kvartal unna.

Edit: Et g-søk forteller meg at det var 120 dB satt av The Who.

Endret av clink
Lenke til kommentar

 

 

Du startet med en stråmann. Du skrev "helt feil", og "Klokken er ikke taus". Men jeg skrev aldri at klokken var taus.

 

 

Vi kunne gjerne hatt en diskusjon om hvor god sammenligningen er, men du ødela ved å legge ord i munnen min. Jeg mener den er relevant, fordi retningen i samfunnet er mindre kirkeklokker og da burde vi ikke gå motsatt vei for moskeer.

 

 

Igjen, helt feil da det du viser til ikke er noen reduksjon av antall ringeklokker. Du må gjerne mene at det var stråmann og diverse andre ting, poenget er uansett at det var en håpløs sammenligning. Likestilling er viktig om dagen, og dette er ett bevis på at det fortsatt er en lang vei å gå. Noe du viste veldig godt med din artikkel :) 

Lenke til kommentar

 

Synes du det er rart at ikke kirken får slå hvert kvarter året rundt? Det er jo regelrett galskap.

 

Legg merke til at artikkelen er fra 2001. Vi har sett en forandring mot færre bjelleklang siden da, noe som er positivt. Da er det ironisk at Sverige går motsatt vei for bønnerop.

 

Jeg er enig i at det er galskap og derfor vant han. Men er det ikke også galskap at moskeer kan plage naboene sine hver fredag?

 

Som jeg åpnet med i mitt første innlegg: Jeg ønsker ikke islamske bønnerop eller kirkeklokker.

Men når det er sagt og det først skal være lov med religiøs almen støy så ønsker jeg like regler for samtlige religioner.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen, helt feil da det du viser til ikke er noen reduksjon av antall ringeklokker. 

 

Dette er ikke en reduksjon?

 

Kirkeuret slår også sine malmfulle slag - hvert kvarter, døgnet rundt, året rundt.

...

Kompromissordningen som miljødomstolen har gitt ordre om, innebærer at klokken bare skal slå én gang i timen i tidsrommet fra kl. 22 om kvelden til kl. 07 påfølgende dag. 

 

Det er selvfølgelig vanskligere å bevise at det har vært en generell nedgang, men det er ihvertfall min erfaring.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Igjen, helt feil da det du viser til ikke er noen reduksjon av antall ringeklokker. 

 

Dette er ikke en reduksjon?

 

Kirkeuret slår også sine malmfulle slag - hvert kvarter, døgnet rundt, året rundt.

...

Kompromissordningen som miljødomstolen har gitt ordre om, innebærer at klokken bare skal slå én gang i timen i tidsrommet fra kl. 22 om kvelden til kl. 07 påfølgende dag. 

 

Det er selvfølgelig vanskligere å bevise at det har vært en generell nedgang, men det er ihvertfall min erfaring.

 

 

Antall tid den er i bruk, ja. Men de fjernet ikke klokken. Langt i fra. men dette er uansett flisespikkeri og egentlig ikke en del av tema. 

Lenke til kommentar

Som jeg åpnet med i mitt første innlegg: Jeg ønsker ikke islamske bønnerop eller kirkeklokker.

Men når det er sagt og det først skal være lov med religiøs almen støy så ønsker jeg like regler for samtlige religioner.

 

Det finnes to måter vi kan oppnå likestilling, enten ved å la bønnerop også plage naboene eller ved å redusere bruken av kirkeklokker. Jeg vil heller fokusere på å redusere bruken av kirkeklokker. 

 

For å gi en sammenligning. Idag har vi et forbud mot gambling, så lenge det ikke blir gjort av norsk tipping. Om målet er å ha ingen gambling, så burde vi ikke tillate andre økter å drive med gambling for å få likestilling. Da starter man i feil ende.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Her er forresten et bedre eksempel. En katolsk kirke i samme bygd fikk avslag om å bruke kirkeklokkene fordi det vil føre til for mye bråk.

 

Likestillingsargumenter er like relevant for den katolske kirken som for bønneropene, og moskeen er rett ved siden av en barnehage og de har sagt at maks nivå i uteområdene i barnehagen er 110 dB. Dette vil tvinge ungene til å gå innendørs, fordi så mye bråk kan skade barnas hørsel.

 

Så hva bør vi gjøre? Tillate alt religiøst bråk for å få likestilling, eller prøve å redusere religiøst bråk?

 

I onsdags meddelades beslutet att moskén i Växjö en gång i veckan kommer att ha böneutrop genom högtalare.


Nu undrar katolska Sankt Mikaels församling i samma stad varför de inte får använda sig av kyrkklocka.

...

Samtidigt rapporterar Smålandsposten nu att katolska Sankt Mikaels församling fått nej till klockringning vid sina gudstjänster på söndagar. Enligt kyrkoherde Ingvar Fogelqvist gjordes en ansökan, men den resulterade i avslag då kyrkklockan ansågs kunna störa i villaområdet på Väster.

 

https://www.expressen.se/kvallsposten/mosken-far-ha-boneutrop-men-kyrkan-fick-avslag/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Som jeg åpnet med i mitt første innlegg: Jeg ønsker ikke islamske bønnerop eller kirkeklokker.

Men når det er sagt og det først skal være lov med religiøs almen støy så ønsker jeg like regler for samtlige religioner.

 

Det finnes to måter vi kan oppnå likestilling, enten ved å la bønnerop også plage naboene eller ved å redusere bruken av kirkeklokker. Jeg vil heller fokusere på å redusere bruken av kirkeklokker.

 

 

Jeg er enig med deg, først og fremst fordi kirkeklokker er det som støyer meg om dagen (utenom den jævla russen).

Men frem til vi har fått innført at ikke lenger religioner får støye så må også andre religioner enn kristendommen få drive på. Det kan dessuten føre til at flere faktisk får opp øynene for at det faktisk er støy for andre enn de som er tilhenger av den støyende religion som terroriserer nærområdet.

 

For å gi en sammenligning. Idag har vi et forbud mot gambling, så lenge det ikke blir gjort av norsk tipping. Om målet er å ha ingen gambling, så burde vi ikke tillate andre økter å drive med gambling for å få likestilling. Da starter man i feil ende.

 

Om du skal ta en sammenligning så ikke benytt noe som den norske stat har monopol på.

Statskirken ble avviklet i 2012 og hårete regler som nettopp kirkeklang er rusk som henger igjen, rusk som bør ryddes opp i.

 

Det er ganske simpelt.

Er det lov at religioner støyer så får religioner støye (innen gitt rammeverk)

Forbyr vi at religioner skal få støye så får ikke religioner støye.

 

Jeg ønsker ikke at religioner skal få støye utover både privat og offentlig plass, kun i eget klubbhus. Samme om det er jungeltrommer, halhalhyl, satanschant eller slegge mot stålklokker. De som ønsker å høre på sånt kan dra til klubbhuset sitt og høre på det der til øra blør, men ikke vekk meg og tving meg til å høre på det i eget hjem.

 

Edit. Legger med dette også:

 

 

 

Så hva bør vi gjøre? Tillate alt relgiøst bråk for å få likestilling, eller prøve å redusere relgiøst bråk?

 

Vi bør tillate alt bråk inntil vi får opprettet et forbud mot slikt bråk. Jo mer folk benytter seg av støy tilsvarende kirkeklokkene jo raskere vil vi oppnå et forbud.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bør tillate alt bråk inntil vi får opprettet et forbud mot slikt bråk. Jo mer folk benytter seg av støy tilsvarende kirkeklokkene jo raskere vil vi oppnå et forbud.

 

Jeg tror det vil gå motsatt vei. Når noen foreslår å forby ringing av kirkeklokker kan man bare si "Men muslimene får lov til å ha bønnerop" og debatten blir avsluttet. Det er mye enklere å si "vi bør forby ringing av kirkeklokker, fordi det plager naboene og andre religioner får ikke lov til å plage sine naboer".

 

Og egentlig er det ikke helt inkonsekvent. Samme by nektet en katolsk kirke å bruke kirkeklokken fordi det vil føre til for mye støy. Det samme argumentet kan brukes mot moskeen som kan sende 110 dB i uteområdene i en barnehage. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...