Gå til innhold

Sverige tillatter bønnerop på 110 decibel


Anbefalte innlegg

Ifølge Expressen så har myndighetene i Sverige nå tillatt at Moskeer kan ha bønnerop fra tårna sine så lenge de holder seg på, eller under 110 decibel. Det er høyere enn de fleste rockekonserter. Det kan med andre ord nå bli vanlig at svenskene våkner opp til "Allah hu akbar" og andre Islamistiske bønnerop overdøver svenske kirkers klokkeklang.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge Expressen så har myndighetene i Sverige nå tillatt at Moskeer kan ha bønnerop fra tårna sine så lenge de holder seg på, eller under 110 decibel. Det er høyere enn de fleste rockekonserter. Det kan med andre ord nå bli vanlig at svenskene våkner opp til "Allah hu akbar" og andre Islamistiske bønnerop overdøver svenske kirkers klokkeklang.

 

Er du blind? 

 

 

 

Moskéns utrop varje fredag

Böneutropen kommer att höras varje fredag under tre minuter och 45 sekunder, under sommartid och således en timme tidigare under vintern.

 

Det er en dag i uken, så det blir ikke "vanlig" og iallefall ikke det siste der... Men jeg vet at det for noen er vanskelig å skille mellom terrorisme og religion. Må være ett hardt liv... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bønnerop burde i utgangspunktet være tillatt, men da snakker jeg om rop - at et menneske stiller seg opp og bruker stemmen sin, uten høyttaler. Det skal være en høy terskel for å forby folk å snakke.

 

Å spille av bønnerop fra opptak over høyttaler, må være noe av det mest kleine jeg kan tenke meg. Hvis de ikke gidder å rope selv, kan det umulig å være så innmari viktig.

Endret av Emancipate
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En dag i uken er en dag i uken for mye. Og over 3 minutter?! Jeg trodde det var ti sekunder, jeg håper de som bor i nærheten flytter før boligprisene deres blir halvvert.

 

Og hva er det som får deg til å tro at du bestemmer hva som er for lite eller for mye? Det er mange ting her i livet jeg skulle vært foruten, men jeg driver ikke å påstår at det er verken for mye eller for lite som om jeg er en annen gud. En skal respektere andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Moskeer kan ha bønnerop fra tårna sine så lenge de holder seg på, eller under 110 decibel. Det er høyere enn de fleste rockekonserter. Det kan med andre ord nå bli vanlig at svenskene våkner opp til "Allah hu akbar" og andre Islamistiske bønnerop overdøver svenske kirkers klokkeklang.

 

Ikke at jeg ønsker islamske bønnerop eller kirkeklokker, men tror ikke bønneropene vil overdrøve svenske kirkers klokkestøy. Om kirkeklokkene har blitt justert ned fra gammelt av så ligger de nok også på 110 db, om ikke så er de trolig mye høyere.

 

-Støymålinger i regi av Gudbrandsdal Bedriftshelsetjeneste viser at kirketjeneren blir utsatt for et støynivå på 134 desibel når han står i tårnet og ringer.

 

https://www.gd.no/nyheter/slutt-pa-800-ars-klokkeklang/s/1-934610-6573404

 

I generasjoner har klokkeklangen fra Vallset kirke (1731) og Ottestad kirke (1850) i Stange gledet folket og varslet inngangen til store høytider som jul, påske og pinse.

 

Målingene viste at kirketjenerne blir utsatt for 120 desibel, langt over grensa for akseptabelt støynivå.

 

https://www.nrk.no/ho/helseskadelig-a-ringe-jula-inn-1.11387166

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge Expressen så har myndighetene i Sverige nå tillatt at Moskeer kan ha bønnerop fra tårna sine så lenge de holder seg på, eller under 110 decibel. Det er høyere enn de fleste rockekonserter. Det kan med andre ord nå bli vanlig at svenskene våkner opp til "Allah hu akbar" og andre Islamistiske bønnerop overdøver svenske kirkers klokkeklang.

 

Galskapen tar over. Nei steng heller all slik lydforurensning. Inkludert kirkens mulighet for bjelleklang, det er min mening :)

 

Må være likhet for loven vet du.

Endret av G
Lenke til kommentar

En dag i uken er en dag i uken for mye. Og over 3 minutter?! Jeg trodde det var ti sekunder, jeg håper de som bor i nærheten flytter før boligprisene deres blir halvvert.

 

Kommer nok en ny Breivik og tar seg av det, eller hva tror du/dere? :ohmy:

 

Noen ganger er det riktigste kanskje selvtekt, men terskelen for å ty til det bør være høy?

Noen muslimer er jo virkelig ille på selvtekt selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-tause-kirkeklokker/65727822

 

Da er det ganske ironisk at de går motsatt vei med bønnerop.

 

igjen helt feil:

 

 

 

Kompromissordningen som miljødomstolen har gitt ordre om, innebærer at klokken bare skal slå én gang i timen i tidsrommet fra kl. 22 om kvelden til kl. 07 påfølgende dag. Hvis saken skaper presedens, kan klokkene i 500 svenske kirker bli brakt til taushet nattestid.

 

Klokken er ikke taus, det er bare endret på mønsteret for ringingen. I artikkelen nevnt i denne saken er det snakk om <4 minutt pr uke. I motsetning til din 18 år gamle sak hvor de "kun" får ringe en gang i timen ila natten hver dag... Viser jo hvor stor forskjell det faktisk er...

Lenke til kommentar

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-tause-kirkeklokker/65727822

 

Da er det ganske ironisk at de går motsatt vei med bønnerop.

 

Saksøker bor bare 50 meter fra St. Nikolai-kirken i sentrum av Halmstad, som ikke bare ringer med klokkene for å kalle til gudstjeneste hver søndag. Kirkeuret slår også sine malmfulle slag - hvert kvarter, døgnet rundt, året rundt.

 

Synes du det er rart at ikke kirken får slå hvert kvarter året rundt? Det er jo regelrett galskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En dag i uken er en dag i uken for mye. Og over 3 minutter?! Jeg trodde det var ti sekunder, jeg håper de som bor i nærheten flytter før boligprisene deres blir halvvert.

 

Og hva er det som får deg til å tro at du bestemmer hva som er for lite eller for mye? Det er mange ting her i livet jeg skulle vært foruten, men jeg driver ikke å påstår at det er verken for mye eller for lite som om jeg er en annen gud. En skal respektere andre

 

 

Og nettopp derfor står ikke jeg å gauler i en mikrofon i tre minutter hver fredag for å plage livet av naboene mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-tause-kirkeklokker/65727822

 

Da er det ganske ironisk at de går motsatt vei med bønnerop.

 

igjen helt feil:

 

 

 

Kompromissordningen som miljødomstolen har gitt ordre om, innebærer at klokken bare skal slå én gang i timen i tidsrommet fra kl. 22 om kvelden til kl. 07 påfølgende dag. Hvis saken skaper presedens, kan klokkene i 500 svenske kirker bli brakt til taushet nattestid.

 

Klokken er ikke taus, det er bare endret på mønsteret for ringingen. I artikkelen nevnt i denne saken er det snakk om <4 minutt pr uke. I motsetning til din 18 år gamle sak hvor de "kun" får ringe en gang i timen ila natten hver dag... Viser jo hvor stor forskjell det faktisk er...

 

 

Hvor vanskelig er det å lese hva jeg skriver og svare på det?

 

Jeg skrev

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

 

Jeg skrev ikke 

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å gjøre klokken taus.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og nettopp derfor står ikke jeg å gauler i en mikrofon i tre minutter hver fredag for å plage livet av naboene mine.

 

 

Ikke jeg heller. Men jeg aksepterer at gjerne andre vill høre på dette, slik som jeg aksepterer at folk klipper plenen sin, kirkeklokkene klirrer, folk spiller(forferdelig) musikk både natt og dag osv. Respekt går på kryss og tvers for meg, andre ikke..

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor vanskelig er det å lese hva jeg skriver og svare på det?

 

Jeg skrev

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å redusere bruken av bjelleklang.

 

Jeg skrev ikke 

Nå har faktisk mange kirker i både Sverige og Norge fått beskjed om å slutte med bjelleklang.

 

 

Jeg svarte jo på hvor idiotisk sammenligningen var. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...