Gå til innhold

FORSKNING: Perfeksjonerer norske solceller - utvikler robot som skal se hva det menneskelige øyet ikke klarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Prisen på solstrøm synker i et enormt raskt tempo, og overtar plassen som den billigste energiformen i flere og flere deler av verden, sier solcelleforsker John Atle Bones i SINTEF."

Interessant å lese om fornybar energi som blir billigere, men savner mer konkret informasjon.

Hvor billig er solenergi plassert på våre breddegrader?

Det er mange anlegg i drift, så da burde vi også få informasjon om kWh pr. år og installasjonskostnader.

Uten konkret informasjon er det vanskelig for en leser å gjøre seg opp en mening om hvor interessant solenergi egentlig er.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"– Prisen på solstrøm synker i et enormt raskt tempo, og overtar plassen som den billigste energiformen i flere og flere deler av verden, sier solcelleforsker John Atle Bones i SINTEF."

Interessant å lese om fornybar energi som blir billigere, men savner mer konkret informasjon.

Det er mange anlegg i drift, så da burde vi også få informasjon om kWh pr. år og installasjonskostnader.

Uten konkret informasjon er det vanskelig for en leser å gjøre seg opp en mening om hvor interessant solenergi egentlig er.

https://solkart.no/ denne kan gi en viss pekepinn på noen av spørsmålene dine for om det er og hvor det er lønnsomt, samt estimere årsproduksjon. På et anlegg med middels solforhold må man regne med 15-20 års nedbetalingstid med gjeldene strømpriser. Om man f.eks kjøper et stasjonært batteri, lader dette på billig strøm om natta, bruker det på dagtid sammen med solcellene og selger unna overskuddet kan man gå i pluss etter få år. Pris på anlegg uitgjør der jeg bor ca 60% for selve solcellene mens resten av prisen kommer ved montering, elektriker etc.

Lenke til kommentar

https://solkart.no/ denne kan gi en viss pekepinn på noen av spørsmålene dine for om det er og hvor det er lønnsomt, samt estimere årsproduksjon. På et anlegg med middels solforhold må man regne med 15-20 års nedbetalingstid med gjeldene strømpriser. Om man f.eks kjøper et stasjonært batteri, lader dette på billig strøm om natta, bruker det på dagtid sammen med solcellene og selger unna overskuddet kan man gå i pluss etter få år. Pris på anlegg uitgjør der jeg bor ca 60% for selve solcellene mens resten av prisen kommer ved montering, elektriker etc.

Hva slags batteri kjøper du da? Og til hvilke priser?

Jeg har regnet på dette tidligere og det største problemet med den norske prismodellen er at egenprodusert strøm som brukes direkte er verdt 80-100 øre/kWh mens overskuddstrøm du kan selge til kraftlaget kanske er verdt en tredel. Lagring, for eksempel i batterier, må da dekkes innen differansen på hva du selv betaler for strømmen og hva kraftlaget betaler deg for din strøm.

Noe som betyr at enten må du ha skikkelig billige solceller, *eller* skikkelig billig lagring *eller* en prismodell som ikke ikke gir kraftlaget 'rabatt' for å kjøpe strømmen du produserer..

Lenke til kommentar

jeg blir litt provosert over slike skryteartikler om solceller på hustak etc. Vi skal bytte tak og har fått flere tilbud, blandt annet et anslag på solcelletak. Anslaget for solceller ligger ca 300 000,- over et vanlig tak. Anslaget er at en kan produsere 6000 kwt per år i snitt gjennom levetiden ( 35 - 40 år). Om en selger alt dette til en kw pris ¨på 1 kr blir regnestykket ganske enkelt. Når det gjelder Tesla så meldt vi oss på dette for snart 2 år siden og betalte inn 10 000,- . Når vi nå vil avslutte og få tilbake pengene så er det ikke mulig og få svar fra Tesla, hverken på mail eller telefon.

Så hva som ligger i disse artiklene med at solceller på hustak skal være så rosenrødt skulle jeg likt å få et objektivt svar på !!

Hilsen huseier som sikrer huset mot lekkasjer på den trasisjonelle måten :)

Lenke til kommentar

Jeg gjorde regnestykket for mitt eget tak for 3 år siden og kom frem til at hvis jeg kjøpte solceller og monteringsmateriell fra tyskland, la inn maks egeninnsats og dimensjonerte anlegget etter mitt eget dagtidsforbruk vill jeg få en nedbetalingstid på snaue 20 år..

Utfordringer i alle ledd altså. :)

Lenke til kommentar

jeg blir litt provosert over slike skryteartikler om solceller på hustak etc. Vi skal bytte tak og har fått flere tilbud, blandt annet et anslag på solcelletak. Anslaget for solceller ligger ca 300 000,- over et vanlig tak. Anslaget er at en kan produsere 6000 kwt per år i snitt gjennom levetiden ( 35 - 40 år). Om en selger alt dette til en kw pris ¨på 1 kr blir regnestykket ganske enkelt. Når det gjelder Tesla så meldt vi oss på dette for snart 2 år siden og betalte inn 10 000,- . Når vi nå vil avslutte og få tilbake pengene så er det ikke mulig og få svar fra Tesla, hverken på mail eller telefon.

Så hva som ligger i disse artiklene med at solceller på hustak skal være så rosenrødt skulle jeg likt å få et objektivt svar på !!

Hilsen huseier som sikrer huset mot lekkasjer på den trasisjonelle måten :)

Pr nå er vell paneler det klart rimeligste. Det ser dog ut til at prisen for solcelle-takstein går kraftig ned år for år i likhet med paneler. Om 5-10 år kan det hende merutgiften er innspart etter få år? Paneler er vell pr dags dato mer effektive enn takstein med celler. Vi har et 2-etasjes hus på 192 m2 og der koster det 170 000 etter enovastøtte å sette opp paneler på tak. Estimert årsproduksjon er 9500. Mao ikke lønnsomt, solvinkelen blir ikke bra. På et lite sidetak er solvinkelen perfekt, det vil investeringa være innspart på under 10 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...