Gå til innhold

Hva er du gjerrig på, og hva er du ikke gjerrig på?

PgUp

Anbefalte innlegg

Gjerrig:

Teknologi:

Selv om jeg elsker PC har jeg stort sett overlevd på laptoper som jeg har brukt til de ikke fungerte lengre.

Kjøpte nylig en stasjonær pc. Fikk grafikkort og RAM gratis av en venn som hadde oppgradert. Kjøpte en prosessor på finn til 800. Resten ble kjøpt på black friday. 

Fikk en fin pc med fractal design r5, gold 550w psu, i5, ssd og gtx 770 til under 4k. 

Mobil - Alltid kjøpt billige mobiler eller brukte til under 2k. Unntaket er den jeg har nå, en samsung s7 jeg fikk til 3400 et år etter at den kom ut. 

TV - Fikk en flott ny samsung 1080p TV til 2000kr for et par år siden. Angrer på at jeg ikke kjøpte to. 

Forsterker til høyttalere - kjøpte en til 350kr på ebay. 

Ikke gjerrig 

Mat. Bruker altfor mye på usunn ferdigmat som fort baller på seg i pris. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gjerrig: Ting jeg skal bruke veldig mye, så som pc, sykkel, kjøkkenutstyr, seng/sengetøy. Men det begrenser seg selvsagt; Når jeg skal kjøpe dyre ting, så gjør jeg grundig research, og velger kvalitet > pris. Så hvis noe som koster 4000 har 90% av kvaliteten til noe som koster 10 000, så er jo valget åpenbart. Gjør ikke folk rike på tull.

Hvis jeg er på ferie, eller annen utflukt, kan jeg unne meg noe. Hvis man er sparsommelig 95% av tiden, så går det an å skeie ut en sjelden gang uten at man bryter budsjettet, eller det gjør noen særlig forskjell over tid likevel.

Gjerrig: Alt annet.

Lenke til kommentar

Kjøper kun når jeg trenger noe. Da kjøper jeg gjerne dyrt. Erfaringsmessig holder det lenger.

Vet ikke om andre anser det for å være gjerrig? Det kan gjerne gå et halvt år eller mer mellom hver gang jeg kjøper noe annet enn mat, bensin eller betaler regninger..

Lenke til kommentar

Er egentlig gjerrig på det meste. Kjøper veldig mye mat på tilbud/datovarer. Handler mye billig ræl på biltema. Telefon bruker jeg nesten ikke penger på, kjøpte en for 299 for 5 år siden som jeg har fortsatt, har dog jobbtelefon. Kjøper bare gamle brukte biler. PC kjøpte jeg brukt, sikkert 5 år gammel. Laptop kjøper jeg ny, ca hvert 4. år i snitt, billig ræl da også, siste kostet 3500 kr. Bruker first price dusjsåpe. Kjøper ikke film/spill, men har en hel bunch. Har tilgang til abonnement på 4 forskjellige streamingtjenester, som jeg ikke betaler for. Spiser sjelden mat ute. TV har jeg kjøpt kun 1 av i mitt liv, den kostet 2800, bruke da delvis gavekort som betaling. Klær kjøper jeg sjelden, har fått mye, og litt sponset av jobben.

Jeg gjør utrolig mange gjerrige valg egentlig. Dog er det godt å se at sparekontoen øker som følge.

Jeg er som regel ikke gjerrig på sosiale ting, gaver, og ting som andre enn meg selv har nytte av kvaliteten av.

Lenke til kommentar

Er ikke gjerrig på noe, men prøver å få mest mulig for pengene når det kommer til elektronikk, spill osv. Ligger alltid en eller to generasjoner bak når det kommer til mobiltelefon (kjøpte en S7 edge til 4500 for 6 mnd siden som jeg fortsatt bruker). Kjøpte 55" på tilbud og solgte gamle TV som hadde holdt i nesten ti år slik at jeg bare betalte 3000 for en ny TV som egentlig kostet 14 000

Har en Macbook Air som jeg kjøpte brukt. Tenker å selge den og bytte til Macbook Pro fra Finn. Sparer mye på det.

Har en stasjonær som jeg bytter ut deler på i ny og ne, men da med deler fra Finn eller Black Friday. Spill blir nesten alltid kjøpt minst 6 mnd etter release til halvparten av prisen, eller på Steam på 80-90 % salg.

De gangene jeg bytter ut noe selger jeg det gamle på Finn, og får som regel dekket inn en del. Ved smart kjøp og salg via Finn har jeg både Wii og 3DS med alle de beste spillene uten å ha brukt mer enn maks 200 kroner.

Men, jeg bruker altfor mye penger på mat, godis og øl. Spesielt øl og brus. Spiser også mye mer ute enn jeg burde, noen ganger oppmot 4 ganger i uken. Har ikke råd til det i det hele tatt men gir f der og da.

Lenke til kommentar

Er overhodet ikke gjerrig på dekk. Greit at dårlig gummi var grunnen til at jeg ble født, men det trenger ikke være grunnen til en tidlig bortgang

On a serious note

Ting som er mellom meg og bakken legger jeg penger i. Sko, seng(madrasser) og dekk. Bruker ellers mye penger på klær jeg skal bruke mye. F.eks kjøpte jeg to jeans i 2016 til 1500,- hver som jeg enda går i.

Etter litt tenking kom jeg bare frem til en ting jeg bruker å være gnien på. Og det er faktisk slitedeler til bil. Noe som gang på gang kommer tilbake å biter meg. Det har seg være bremsecaliper, bremseklosser osv.. F.eks bestilte jeg nylig 6 tennplugger på ebay for 120,- per stk. Ventetiden var vel to ukers tid. Mekonomen skulle ha 310,- PER STK for akkurat samme pluggene.

Men når jeg skal kjøpe noe dyrt, bruker jeg gjerne en ukes tid på å sette meg inn i aktuelle produkter og merker, for å komme frem til varen som gir mest bang for buck.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor være gjerrig egentlig? Skjønner det hvis man har noe konkret man sparer til, men om man ikke har det, og har en ålreit buffer på konto.. Ubrukte penger er bare papir, sa Donald en gang. Det er noe i det.

Kanskje man ønsker fremtidig finansiell sikkerhet.

Lenke til kommentar

Hvorfor være gjerrig egentlig? Skjønner det hvis man har noe konkret man sparer til, men om man ikke har det, og har en ålreit buffer på konto.. Ubrukte penger er bare papir, sa Donald en gang. Det er noe i det.

For å prate for min egen del. Den økonomiske tryggheten det gir å ha greit med penger på konto overgår det meste av gleden ved spontane idiotiske kjøp som virker fristende der og da, men som er glemt etter noen uker.

Lenke til kommentar

For å prate for min egen del. Den økonomiske tryggheten det gir å ha greit med penger på konto overgår det meste av gleden ved spontane idiotiske kjøp som virker fristende der og da, men som er glemt etter noen uker.
Ja, jeg ser den. Men hvis du har 250000 (tall tatt ut av lufta) på konto, gir det deg veldig mye mer tilfredsstillelse å øke til 265000? Eller kunne du brukt de 15.000 på noe annet, en opplevelse, en tur, hva som helst?
Lenke til kommentar

Jeg har barn og sløser som faen, så ikke tenk på det.

Fremfor å kaste bort tid og energi på å spare noen hundre/tusenlapper her og der bruker jeg heller den tiden og energien på å tjene mere penger. Rimelig sikker på at det lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar

Er ikke gjerrig, men sparer. Tenker på hva jeg kjøper, stort sett. Barnas behov kommer foran mine og jeg synes det er lurt å tenke på framtiden mht økonomi. Kjøper endel datovarer og fryser ned, dermed kan vi spise meget godt og variert til enhver tid. Det eneste som blir kjøpt ukentlig er basisvarer som egg, grønnsaker, frukt, brød, melk og snop til helgen.

Kjøper sjelden klær el ting til meg selv. Men går ikke av veien for å kjøpe hvis jeg virkelig har lyst på (det ikke koster skjorta, av prinsipp!) og kontoen sier «yeay, go for it!» Ellers kan jeg være fæl med å kjøpe lunsj når jeg er på jobb til tider. Det er et j* pengesluk. Det går vel mer på latskap enn noe annet... jeg kunne fint laget meg mat kvelden i forveien å tatt med HVER dag. Ellers liker jeg å arve klær både til barna og meg selv og vi lar andre arve hos oss også. Viktig å tenke litt miljø. Elektriske duppeditter kjøpes sjelden,men når det kjøpes så skal det være kvalitet. Pris på gaver begrenses ift pris, men jeg kjøper heller en personlig gave enn gavekort. Sjelden noe random.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...