heaven11 Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 noen som har en god eksempel av dikt sammenligning? langsvar Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Det første tipset jeg kommer på til deg er å lære deg særskrivingsreglene.. hva er særskrivingsreglene? Lenke til kommentar
Apeninja Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 I langsvarsoppgavene bruker det ofte å være analyse/tolkning av noveller, dikt, retorikk, appeller... Eller at man sammenligner to tekster. Uansett er det lurt å kjenne til de retoriske begrepene som etos, logos og patos. Lenke til kommentar
nilsthekills Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Lenke til kommentar
Jada Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Forstår ikke helt hva du mener? Hvilke fag vi kom opp i, eller hva som kom på eksamen i norsk? Eksamen er forsåvidt ikke før i morgen. Noe du kan se på med en gang, er hvordan man bruker "I forhold til" rett Mange som irriterer seg over den, spesielt norsklærere. 1 Lenke til kommentar
nilsthekills Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 jeg mener hva temaet er! beklager for dårlig formulering av ord! Lenke til kommentar
Party99 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 kan noen sende bilde av tidslinje? Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Lenke til kommentar
Party99 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvem lager eksamenene? Er det en gruppe faglærere som diskuterer og utvikler oppg, eller hvordan funker det? Skjønner ikke hvordan de er i stand til å utvikle så vanskelige oppgaver som de gjør, tenker særlig realfagene da... Lenke til kommentar
cooldude727384232 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Lenke til kommentar
charnobo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Enig, dårlig oppgave 1 Jeg valgte å kommentere bildet om sammenligne det med den harde realiteten til cowboys in USA La til: Denne type litteratur kan komme inn under den såkalla «verkelegheitslitteraturen» der skiljet mellom fakta og fiksjon blir viska ut. Lurer på om jeg kom helt ut på viddene ? Jeg kommentere teksten i tillegg, ikke bare bildet Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg valgte å ignorere bildet, og skrev kun om teksten. I og med at oppgaveteksten sa at vi skulle skrive om de virkemidlene forfatteren bruker, og da tenkte jeg språklige virkemidler. Men synes det kunne vært bedre formulert ja.. Lenke til kommentar
Jada Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Lenke til kommentar
-2B Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel. Lenke til kommentar
Jada Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel. Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. Lenke til kommentar
-2B Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel. Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte. Lenke til kommentar
Jada Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel. Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte. Mener du vaktene, eller faktisk sensorene? Ekstremt merkelig og urettferdig at bare noen skal få slike beskjeder dersom det var fra sensorene. Lenke til kommentar
-2B Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar Hei! Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene. I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus. Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes. Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der. Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet. Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel. Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte. Mener du vaktene, eller faktisk sensorene? Ekstremt merkelig og urettferdig at bare noen skal få slike beskjeder dersom det var fra sensorene. Ah, beklager ordbruken. Jeg mente selve vaktene. Ja, dette burde virkelig blitt nevnt i selve oppgaveteksten. Lenke til kommentar
Gutten633 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) I oppgave 3 stod det at jeg skulle forklare hvordan Knut Magnusson argumenterte for synet sitt. Her tror jeg rett og slett at eg mistolka oppgaven litt. Oppgaven mente at jeg skulle argumentere for synet, men jeg følte jeg analyserte litt om argumentene hans i stedenfor. Jeg begrunnet grundig hvordan han brukte appellformene , men er så usikker på om jeg blir satt ned 3 karakterer pga dette. Tror dere dette har en stor påvirkning på karaktersettingen? Struktur, kildeføring og rettskriving vil jeg si ligger på høgt nivå. Er så stressa. Endret 24. mai 2018 av Gutten633 Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Sånn jeg husker oppgave 3 var den delt i tre: 1. Presentere hovedsynet. 2. Forklare argumentasjonen (blant annet appellformene). 3. Kommenter synspunktene (selvstendig refleksjon). Så å forklare appellformene var en del av oppgaven, men hvis du ikke har besvart de andre delene av oppgaven vil du nok bli trukket en del for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå