Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I langsvarsoppgavene bruker det ofte å være analyse/tolkning av noveller, dikt, retorikk, appeller... Eller at man sammenligner to tekster.

Uansett er det lurt å kjenne til de retoriske begrepene som etos, logos og patos.

Lenke til kommentar

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

Forstår ikke helt hva du mener? Hvilke fag vi kom opp i, eller hva som kom på eksamen i norsk? Eksamen er forsåvidt ikke før i morgen. Noe du kan se på med en gang, er hvordan man bruker "I forhold til" rett :) Mange som irriterer seg over den, spesielt norsklærere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

Lenke til kommentar

Hvem lager eksamenene? Er det en gruppe faglærere som diskuterer og utvikler oppg, eller hvordan funker det?

Skjønner ikke hvordan de er i stand til å utvikle så vanskelige oppgaver som de gjør, tenker særlig realfagene da...

Lenke til kommentar

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

Lenke til kommentar

Enig, dårlig oppgave 1

 

Jeg valgte å kommentere bildet om sammenligne det med den harde realiteten til cowboys in USA

 

La til: Denne type litteratur kan komme inn under den såkalla «verkelegheitslitteraturen» der skiljet mellom fakta og fiksjon blir viska ut.

 

Lurer på om jeg kom helt ut på viddene ?

 

Jeg kommentere teksten i tillegg, ikke bare bildet

Lenke til kommentar

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

Lenke til kommentar

 

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

 

Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

 

Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel.

 

Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

 

Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel.

 

Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. 

 

Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

 

Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel.

 

Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. 

 

Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte.

 

Mener du vaktene, eller faktisk sensorene? Ekstremt merkelig og urettferdig at bare noen skal få slike beskjeder dersom det var fra sensorene. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

hei! er en andreklassing på vgs og lurte på hva dere kom opp i i forhold til hva som kan være relevant til mitt neste år! håper på raskt svar

 

Hei!

 

Nynorskeksamen var i dag, så kan jo si litt om den :)

 

Nå pleier det ikke være noe tema på norskeksamenene, men kan si hva som kom på oppgavene.

 

I kortsvaret var det vedlagt et utdrag fra en biografi om Lothepus, og man skulle forklare hvilke virkemidler forfatteren hadde brukt for å skildre Lothepus.

 

Oppgave 1 på langsvar var å tolke diktet "T-banematrisen". I oppgave 2, som jeg valgte skulle du sammenlikne dette diktet med Knut Hamsuns "Sult", og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng. I oppgave 3 var det en argumenterende tekst om språk, og du skulle se på retorikken og kommentere synspunktene i artikkelen. Og i oppgave 4 var det en novelle som skulle tolkes.

 

Jeg mener det kortsvaret var veldig dårlig, ikke minst uklart. Oppgaven var jo "å forklare virkemidlene i teksten", men samtidig var det et bilde ved siden av. Var bildet en del av oppgaven? Var det en sammensatt tekst? Om det ikke var en sammensatt tekst hvorfor var bildet der? Jeg valgte å ignorere det ettersom det ikke sto noe om det i oppgaven, men er veldig usikker der.

 

Det høres jo ikke bra ut i det hele tatt! Nesten grunnlag til å klage, det der... Hadde nok vært veldig usikker selv om jeg hadde fått en slik oppgave, men tror du gjorde rett i å ignorere bildet.

 

Vi fikk faktisk beskjed av sensorene en liten time etter eksamenen hadde startet at vi kunne bruke bildet som et virkemiddel.

 

Sa sensorene dette? Da er det jo rart at ikke alle fikk denne informasjonen. Uansett rart at det ikke ble presisert i oppgaven. 

 

Ja, vi fikk plutselig beskjed at vi kunne bruke bildet av Lothepus som virkemiddel. Var vel noen som spurte.

 

Mener du vaktene, eller faktisk sensorene? Ekstremt merkelig og urettferdig at bare noen skal få slike beskjeder dersom det var fra sensorene. 

 

Ah, beklager ordbruken. Jeg mente selve vaktene. Ja, dette burde virkelig blitt nevnt i selve oppgaveteksten.

Lenke til kommentar

I oppgave 3 stod det at jeg skulle forklare hvordan Knut Magnusson argumenterte for synet sitt. Her tror jeg rett og slett at eg mistolka oppgaven litt. Oppgaven mente at jeg skulle argumentere for synet, men jeg følte jeg analyserte litt om argumentene hans i stedenfor. Jeg begrunnet grundig hvordan han brukte appellformene , men er så usikker på om jeg blir satt ned 3 karakterer pga dette. Tror dere dette har en stor påvirkning på karaktersettingen? Struktur, kildeføring og rettskriving vil jeg si ligger på høgt nivå. Er så stressa.

Endret av Gutten633
Lenke til kommentar

Sånn jeg husker oppgave 3 var den delt i tre:

 

1. Presentere hovedsynet.

2. Forklare argumentasjonen (blant annet appellformene).

3. Kommenter synspunktene (selvstendig refleksjon).

 

Så å forklare appellformene var en del av oppgaven, men hvis du ikke har besvart de andre delene av oppgaven vil du nok bli trukket en del for det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...