Anan00 Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Noen som vet hva man kan forvente i lønn om bedriften er relativt stor og har tariffavtale? Lurer på både Tømrer og Betongarbeider. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Noen som vet hva man kan forvente i lønn om bedriften er relativt stor og har tariffavtale? Lurer på både Tømrer og Betongarbeider. Sjekk tariffavtalen? 2 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Betongarbeidere tjener som oftest litt bedre enn tømrerne, dette skyldes fordi de alltid jobber ute i all slags vær. Som betongarbeider med fagbrev ligger du nok på 270-280 kr timen i en middels til stor bedrift. Noen kroner mer hvis du er bas. Som tømrer med fagbrev ligger man gjerne litt lavere, rundt 250-265 kr, dette også i større bedrifter. Rørleggere ligger på rundt det samme som Tømrerne har jeg inntrykk av. Stålarbeidere/sveisere ligger på rundt 230-250 kr timen. Kilde: Er selv betongarbeider med 270 kr timen og har kompiser som også er betongarbeidere. I tillegg prater jeg med mange yrkesgrupper så har en viss peiling på hva man får i lønn hos forskjellige firmaer (her i byen hvertfall). Har MYE å si hvor i landet du jobber også. Mulig de betaler bedre i Oslo-området, er det jeg har hørt hvertfall. Tror byggfagene på vgs hadde fått mer pågang om kidsa faktisk hadde blitt presentert lønnsnivåene i byggebransjen. Tror mange har inntrykk av at bygningsarbeidere har dårlig betalt, noe som ikke er fakta. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/tomrer#lonn https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/betongfagarbeider#lonn Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Betongarbeidere tjener som oftest litt bedre enn tømrerne, dette skyldes fordi de alltid jobber ute i all slags vær. Som betongarbeider med fagbrev ligger du nok på 270-280 kr timen i en middels til stor bedrift. Noen kroner mer hvis du er bas. Som tømrer med fagbrev ligger man gjerne litt lavere, rundt 250-265 kr, dette også i større bedrifter. Rørleggere ligger på rundt det samme som Tømrerne har jeg inntrykk av. Stålarbeidere/sveisere ligger på rundt 230-250 kr timen. Kilde: Er selv betongarbeider med 270 kr timen og har kompiser som også er betongarbeidere. I tillegg prater jeg med mange yrkesgrupper så har en viss peiling på hva man får i lønn hos forskjellige firmaer (her i byen hvertfall). Har MYE å si hvor i landet du jobber også. Mulig de betaler bedre i Oslo-området, er det jeg har hørt hvertfall. Tror byggfagene på vgs hadde fått mer pågang om kidsa faktisk hadde blitt presentert lønnsnivåene i byggebransjen. Tror mange har inntrykk av at bygningsarbeidere har dårlig betalt, noe som ikke er fakta. Du er nok også godt betalt. Du ligger ganske godt over det som er "minstelønn" i bransjen. I tillegg er det mye snusk i denne bransjen, som gir den dårlig rykte(polakker osv som får luselønn) Minstelønn per time:For faglærte: 197,90 kroner For ufaglærte uten bransjeerfaring: 177,80 kroner For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 185,50 kroner For arbeidstakere under 18 år: 119,30 kroner Satsene gjelder fra 1. juni 2017. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Betongarbeidere tjener som oftest litt bedre enn tømrerne, dette skyldes fordi de alltid jobber ute i all slags vær. Som betongarbeider med fagbrev ligger du nok på 270-280 kr timen i en middels til stor bedrift. Noen kroner mer hvis du er bas. Som tømrer med fagbrev ligger man gjerne litt lavere, rundt 250-265 kr, dette også i større bedrifter. Rørleggere ligger på rundt det samme som Tømrerne har jeg inntrykk av. Stålarbeidere/sveisere ligger på rundt 230-250 kr timen. Kilde: Er selv betongarbeider med 270 kr timen og har kompiser som også er betongarbeidere. I tillegg prater jeg med mange yrkesgrupper så har en viss peiling på hva man får i lønn hos forskjellige firmaer (her i byen hvertfall). Har MYE å si hvor i landet du jobber også. Mulig de betaler bedre i Oslo-området, er det jeg har hørt hvertfall. Tror byggfagene på vgs hadde fått mer pågang om kidsa faktisk hadde blitt presentert lønnsnivåene i byggebransjen. Tror mange har inntrykk av at bygningsarbeidere har dårlig betalt, noe som ikke er fakta. Du er nok også godt betalt. Du ligger ganske godt over det som er "minstelønn" i bransjen. I tillegg er det mye snusk i denne bransjen, som gir den dårlig rykte(polakker osv som får luselønn) Minstelønn per time:For faglærte: 197,90 kroner For ufaglærte uten bransjeerfaring: 177,80 kroner For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 185,50 kroner For arbeidstakere under 18 år: 119,30 kroner Satsene gjelder fra 1. juni 2017. Må ikke se på de satsene. Svært få seriøse aktører opererer etter minstesatsene. For å være en attraktiv bedrift så må man betale godt, spesielt om man skal ha norske arbeidere med fagbrev. Noe som begynner å bli en sjeldenthet idag. Kan forsåvidt bekrefte at det er mye "snusk". Var på et prosjekt hvor hovedentreprenøren kun hadde polske arbeidere, men eieren og daglig leder var norsk. De hadde 140 kr timen. Mange får også kun det arbeidsmiljøloven sier at de SKAL ha, altså minimumssatsene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Må ikke se på de satsene. Svært få seriøse aktører opererer etter minstesatsene. For å være en attraktiv bedrift så må man betale godt, spesielt om man skal ha norske arbeidere med fagbrev. Noe som begynner å bli en sjeldenthet idag. Kan forsåvidt bekrefte at det er mye "snusk". Var på et prosjekt hvor hovedentreprenøren kun hadde polske arbeidere, men eieren og daglig leder var norsk. De hadde 140 kr timen. Mange får også kun det arbeidsmiljøloven sier at de SKAL ha, altså minimumssatsene. Nei, de aller fleste bedrifter følger tariffavtalene sine uten å legge på lønnen. Disse satsene er tilnærmet like som avtalene. Arbeidsmiljøloven har ingen minstesats, dette er innenfor allmenngjøring og er en form for Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) De satsene du nevner Adrax er vertfall helt absurd høye i mitt lokalområde (litt i utkanten av Ålesund), her tjener en tømrer som regel litt i overkant av 200 kroner timen som basislønn, vertfall de jeg kjenner til som jobber innen det yrket. For å tjene oppover mot 250+ kroner må en være bygg ingeniør eller lignende. Endret 13. mai 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 De satsene du nevner Adrax er vertfall helt absurd høye i mitt lokalområde (litt i utkanten av Ålesund), her tjener en tømrer som regel litt i overkant av 200 kroner timen som basislønn, vertfall de jeg kjenner til som jobber innen det yrket. For å tjene oppover mot 250+ kroner må en være bygg ingeniør eller lignende. Svaret ligger nok i at det er i utkanten av Ålesund. I byer med grei størrelse ligger bygningsarbeidere med fagbrev (Sveisere/stålarbeidere, betongarbeidere, tømrere, rørleggere) på minimum 230 kr timen i de største bedriftene. Da er dette minimum hvor jeg tror sveiserne tjener dårligst. PEAB, Skanska, Consto er blant de som betaler best. Hvis man er tømrer med fagbrev og tjener under 220 kr timen skyldes det antageligvis at bedriften er liten eller at det er i distriktstrøk/små steder. Vet forresten om flere som tjener 220-210 kr som tømrer, men de jobber i distriktstrøk i mindre bedrifter. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Svaret ligger nok i at det er i utkanten av Ålesund. I byer med grei størrelse ligger bygningsarbeidere med fagbrev (Sveisere/stålarbeidere, betongarbeidere, tømrere, rørleggere) på minimum 230 kr timen i de største bedriftene. Da er dette minimum hvor jeg tror sveiserne tjener dårligst. PEAB, Skanska, Consto er blant de som betaler best. Hvis man er tømrer med fagbrev og tjener under 220 kr timen skyldes det antageligvis at bedriften er liten eller at det er i distriktstrøk/små steder. Vet forresten om flere som tjener 220-210 kr som tømrer, men de jobber i distriktstrøk i mindre bedrifter. Joda, jeg benekter ikke at det er klare forskjeller i lønn vi på "bygda" får kontra de som bor i de store byene, det skulle da bare mangle da det snart koster det dobbelte om ikke mer å få seg en bolig der, spesielt i Oslo. Men nå er det ikke slik at alle bor i storbyene så tenker det er greit for trådstarter å få litt info om hva en kan forvente seg utenom de og ettersom vi ikke vet hvor han eventuelt prøver å finne seg jobb. Lenke til kommentar
Tømrer1 Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Tømrer i Backegruppen 245,- + akkordtillegg. Forrigr prosjekt lå vi skitt 329,- i 9 mnd. Lenke til kommentar
looopieee Skrevet 3. februar 2021 Del Skrevet 3. februar 2021 (endret) Ca 240-250 per time for tømrer. Men veldig avhengig av hvor du jobber, kan nok være høyere også, og kanskje lavere enkelte plasser. Uansett, norsk tømrer så er det lett å få jobb. Er veldig mye utenlandsk arbeidskraft, og norske tømrere er attraktive. Endret 3. februar 2021 av looopieee Lenke til kommentar
JFM Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Jobbet som tømrer i Peab fram til høsten 2019. Varierende lønn (akkord) på alt fra 230-260. Jobber nå i Consto og ligger stort sett på rundt 300kr timen. Dette er i Tromsø Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 JFM skrev (2 timer siden): Jobbet som tømrer i Peab fram til høsten 2019. Varierende lønn (akkord) på alt fra 230-260. Jobber nå i Consto og ligger stort sett på rundt 300kr timen. Dette er i Tromsø Har dere varierende lønn, eller fortsat akkord? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå