Gå til innhold

SAMLETEST: Elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Ønsker man seg en sparkesykkel som faktisk trekker deg opp bakker må man opp noen hakk på både watt på motor og volt på batteri. Dette er det heldigvis ikke noen regel mot. derimot er det regel på at man ikke kan montere sitteanordning (som jeg ser mangler i artikkelen). Er man en voksen person og vil ha en sparkesykkel som er lovlig fysisk sperret til 20 km/t som også gir deg 20 km/t i oppoverbakker bør man ta en titt på Scooty.no, Er i såfall veldig fornøyd med min :-) hvorfor er ikke disse med i testen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Elsparkesykler flest i denne klassen har nemlig heller ikke luft i hjulene, men har harde, solide dekk.

Det er andre gang jeg har påpekt dette: "solid" på engelsk er "massive" på norsk. Jeg regner med det var det dere mente.

Solid på engelsk er jaggu ikke massiv på norsk.

Kompakt er kanskje et bedre ord...

Lenke til kommentar

Ønsker man seg en sparkesykkel som faktisk trekker deg opp bakker må man opp noen hakk på både watt på motor og volt på batteri. Dette er det heldigvis ikke noen regel mot. derimot er det regel på at man ikke kan montere sitteanordning (som jeg ser mangler i artikkelen). Er man en voksen person og vil ha en sparkesykkel som er lovlig fysisk sperret til 20 km/t som også gir deg 20 km/t i oppoverbakker bør man ta en titt på Scooty.no, Er i såfall veldig fornøyd med min :-) hvorfor er ikke disse med i testen?

 

Hvorfor har scooty adresse i en enebolig?

Lenke til kommentar

 

Ønsker man seg en sparkesykkel som faktisk trekker deg opp bakker må man opp noen hakk på både watt på motor og volt på batteri. Dette er det heldigvis ikke noen regel mot. derimot er det regel på at man ikke kan montere sitteanordning (som jeg ser mangler i artikkelen). Er man en voksen person og vil ha en sparkesykkel som er lovlig fysisk sperret til 20 km/t som også gir deg 20 km/t i oppoverbakker bør man ta en titt på Scooty.no, Er i såfall veldig fornøyd med min :-) hvorfor er ikke disse med i testen?

Hvorfor har scooty adresse i en enebolig?

Mange små bedrifter drives "hjemmenifra" :)

Derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

 

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

Lenke til kommentar

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

 

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

M365 er den eneste av disse som frister (og har gjort det lenge). Synd toppfarten i raskedte modus gjør at den ikke er lovlig, selv om eco-modus skal være godt innafor.

Det finnes firmware hacks som fjerner topphastighetesbegrensninger slik at den klarer 30-31 km/t på flatmark.

 

Da er det nok null problem å fikse det slik at 25 km/t modusen blir til 22 km/t istedenfor. Da får man full krutt opp til 22 istedenfor den rimelige svake eco-modusen (på 18 km/t)

 

Blir jeg noen gang stoppa pga at jeg kjører i 25 istedenfor 22 så går jeg den veien at jeg modifiserer en firmware selv og begrenser den til 22. For meg så virker det som at den oppfyller alle krav til lys, horn, komfort men eneste er at den går 3 km/t for raskt. Flisespikkeri.

Endret av Lostfields
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

 

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

Du har forstått det riktig, men loven er klar på det punktet. Dersom den kan gå over 22 km/t er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det må endringer til fra fabrikanten til før at dette blir lovlig i Norge.

Du klarte tydeligvis ikke å forstå den delen om at lovene som omfatter dette er ikke de samme lovene som omfatter biler.

Det er ganske klart i lovverket at dersom muligheten for å overskride 22 km/t på denne tpen fartøy er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det finnes ikke en slik lov for biler så derfor er det irrelevant.

Du kan argumentere for at loven er tåpelig, men du kan ikke benekte at den finnes. Eller, jo det har du gjort, men det endrer ingenting.

Fram til Xiaomi låser denne til maks hastighet på 22 km/t eller at loven endres er det:

Ulovlig for deg som forbruker å kjøpe den i Norge.

Ulovlig for butikker å selge denne i Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å importere denne til Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å bruke denne ute i offentlige områder.

Ingen av de punktene gjelder for biler fordi de ikke omfattes av samme lov. Det blir som å diskutere piratkopiering basert på hva loven sier om tyveri.

To separate lover, du kan ikke sammenlikne på tvers av lover og forvente at du kommer noen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt pussig at banggood nettopp hat åpnet for å shippe m365 til Norge... iwill.no har forøvrig solgt denne lenge, med disclainer om at den ikke er lovlig på offentlig vei (tror den er fjernet nå), og det er en selger på finn som også selger disse.

Ninebot es1 er muligens et alternativ, men hadde foretrukket håndbrems. I tillegg mangler den bak/bremselys. Banggood m.fl. har også 3n scooter som heter Xiaomi qicycle euni es808, som etter det jeg kan se tilfredsstiller regelverket (250W, 20 km/t, 5.2Ah batteri), men denne shipper de ikke til Norge foreløpig (ikke Ninebot ES1 heller, men den kan jo kjøpes her). Ninebot ES1 med ekstrabatteri blir vel forresten også ulovlig i Norge, da toppfarten øker til 25 km/t med dette.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

 

 

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

 

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

Du har forstått det riktig, men loven er klar på det punktet. Dersom den kan gå over 22 km/t er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det må endringer til fra fabrikanten til før at dette blir lovlig i Norge.

Du klarte tydeligvis ikke å forstå den delen om at lovene som omfatter dette er ikke de samme lovene som omfatter biler.

Det er ganske klart i lovverket at dersom muligheten for å overskride 22 km/t på denne tpen fartøy er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det finnes ikke en slik lov for biler så derfor er det irrelevant.

Du kan argumentere for at loven er tåpelig, men du kan ikke benekte at den finnes. Eller, jo det har du gjort, men det endrer ingenting.

Fram til Xiaomi låser denne til maks hastighet på 22 km/t eller at loven endres er det:

Ulovlig for deg som forbruker å kjøpe den i Norge.

Ulovlig for butikker å selge denne i Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å importere denne til Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å bruke denne ute i offentlige områder.

Ingen av de punktene gjelder for biler fordi de ikke omfattes av samme lov. Det blir som å diskutere piratkopiering basert på hva loven sier om tyveri.

To separate lover, du kan ikke sammenlikne på tvers av lover og forvente at du kommer noen vei.

Hvilke lov er det som sier at det er ulovlig å selge og kjøpe motoriserte kjøretøy som ikke er lov til å kjøre på norsk vei? Første gang jeg har hørt om dette, og da må det være en rimelig ny lov for sånn har det jo aldri vært tidligere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ganske latterlig å gi stryk til xiamio, virker for meg som den er den beste. Er som om å gi Lamborghini terningkast 1 fordi den er for rask :p

Det er ulovlig å selge, kjøpe, importere eller bruke elektriske fartøy av denne typen som gir hastigheter mer enn 20 (+/-10%) km/t. Det at det ikke er lov å bruke den er vel et problem?

 

Det er ganske latterlig å sammenlikne en Lamborghini med dette da det er et helt annet lovverk som gjelder for biler.

Slik jeg har fortstått det så har den 2 modus, på ene modus så er den lovlig og holder rundt 20 km i tiden og sammenligningen med lambo sier seg sjøl, den og har mulighet til å kjøre langt over lovlig fartgrense men blir ikke slakta for det.

Du har forstått det riktig, men loven er klar på det punktet. Dersom den kan gå over 22 km/t er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det må endringer til fra fabrikanten til før at dette blir lovlig i Norge.

Du klarte tydeligvis ikke å forstå den delen om at lovene som omfatter dette er ikke de samme lovene som omfatter biler.

Det er ganske klart i lovverket at dersom muligheten for å overskride 22 km/t på denne tpen fartøy er det ulovlig å kjøpe, selge, importere og bruke i Norge. Det finnes ikke en slik lov for biler så derfor er det irrelevant.

Du kan argumentere for at loven er tåpelig, men du kan ikke benekte at den finnes. Eller, jo det har du gjort, men det endrer ingenting.

Fram til Xiaomi låser denne til maks hastighet på 22 km/t eller at loven endres er det:

Ulovlig for deg som forbruker å kjøpe den i Norge.

Ulovlig for butikker å selge denne i Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å importere denne til Norge.

Ulovlig for deg som forbruker å bruke denne ute i offentlige områder.

Ingen av de punktene gjelder for biler fordi de ikke omfattes av samme lov. Det blir som å diskutere piratkopiering basert på hva loven sier om tyveri.

To separate lover, du kan ikke sammenlikne på tvers av lover og forvente at du kommer noen vei.

Hvilke lov er det som sier at det er ulovlig å selge og kjøpe motoriserte kjøretøy som ikke er lov til å kjøre på norsk vei? Første gang jeg har hørt om dette, og da må det være en rimelig ny lov for sånn har det jo aldri vært tidligere.

Riktig husker når balanse brettene kom, var ikke helt lovlig men så masse tenåringer som kjørte rundt med dem og snuten brydde seg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...