ThoNy Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Svært mange firmaer i Norge har en ventemelding på telefonen som sier "Alle våre operatører er opptatte...", visstnok en standardfrase levert av Telenor. Dette skurrer fælt i mine ører, kan flertallsformen "opptatte" her være korrekt norsk? Det høres ut som noe som skinner gjennom fra det svenske "upptagna". Man ville jo definitivt sagt "Ikke forstyrr oss, vi er opptatt med å reparere..." Samtidig må jeg innrømme at "Alle våre operatører er travle" klinger fint, "travel" funker ikke her... Hvorfor er dette så forvirrende? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Uten at jeg skal være bastant eller særlig flink grammatisk sett, så brukes det vel som en forlengelse av at alle operatørene, som i flertall, er opptatte. Jeg tenker i de baner "Vår operatør er opptatt" og "alle operatører er opptatte". Mulig at dette ikke er korrekt. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Dette er vanskelig. I nynorsk er det greit, der er det samsvarsbøying av adjektiv som står predikativt: dei er opptekne eller dei er opptatte. I bokmål er det vakling.Per Egil Hegge skriver: Her støter vi på et av de virkelig store problemene i norsk. Når et partisipp (opptatt) står som predikatsord, skal det samsvarsbøyes noen ganger, noen ganger ikke. Hovedregelen er at det skal bøyes hvis det står som adjektiv. Men det er ikke alltid så lett å avgjøre det. Ryggmargs- og magefølelsen - mer poetisk kalt språkfølelsen - vil nok fortelle de fleste riksmåls- og bokmålsbrukere at det må hete "vi er like opptatt som alle andre" osv. Tillegg: Men det kan ikke hete annet enn at alle våre operatører er travle, for det er et ekte adjektiv, ikke et verb i partisippform som brukes som adjektiv. Endret 13. mai 2018 av Vox_populi 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå