Zink Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Noen produsenter bruker dette lyd-chippet VIA Envy24PT bl.a. VIA, Soltek, Soyo, QDI, Albatron og Chaintech f.eks. Albatron PX865PE PRO II Har noen her "finsikta" kvaliteten på egenhånd evt. har en oppfatning ? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Vel, siden det er VIA som lager det, så er det sikkert like dårlig (relativt) som alle andre onboard lydkort... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 disse bruker jo VIA (bl.a.VIA Envy24HT audio controller) "VIA Audio is already quite successful with their partners who produce professional audio solutions using VIA’s powerful sound chips, including Terratec, Audiotrak, M-Audio, Hoontech, Sta, Ego Systems and Event Electronics" http://www.xbitlabs.com/news/other/display/news6315.html Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Tviler på du finner en VIA chip på Audiophile 2496 og oppover (i prisklasse). Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 For alle oss som normalt ikke vil ta i VIA produkt med en ildrake engang kan det være verd å huske at Envy ble kjøpt opp av VIA for ikke så lenge siden, det er ikke 'designed by VIA'. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Ah! Det var da iallefall vel og bra. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 For alle oss som normalt ikke vil ta i VIA produkt med en ildrake engang kan det være verd å huske at Envy ble kjøpt opp av VIA for ikke så lenge siden, det er ikke 'designed by VIA'. Eh, mener du virkelig VIA generelt ( uansett produkt ), eller at de gjør slett jobb med lyd spesielt ? Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Trodde denne brkken skulle ta opp kampen med Nvidias Soundstorm jeg. Ergo en av de bedre integrerte brikkene for lyd på markedet. Om den kan måle seg mot dyrere løsninger som Audigy2 og mer profesjonelle løsninger tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Jeg synes de lager ok chipset til hovedkort, men er ikke videre begeistret for lydprodukter hos VIA. Lenke til kommentar
mokkmokk Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Denne brikken er mer eller mindre den samme som sitter på terratec 24 bits lydkorta og som banker Audigy ganske bra. Så utgangspunktet er vel bra... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 For alle oss som normalt ikke vil ta i VIA produkt med en ildrake engang kan det være verd å huske at Envy ble kjøpt opp av VIA for ikke så lenge siden, det er ikke 'designed by VIA'. jeg føler det slik for nforce (2) hovedkort. Trolig skyldes dette dårlige minner som har brent seg fast Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Tviler på du finner en VIA chip på Audiophile 2496 og oppover (i prisklasse). Hehe.. jo.. du gjør faktsik det.. M-Audio Audiophile 2496 benytter seg av en helt vanlig envy24 chip.. Chipen er egentlig laget av IC Ensemble, som senere har blitt oppkjøpt av VIA. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Chipen er egentlig laget av IC Ensemble, som senere har blitt oppkjøpt av VIA. Men da er det jo bare på papiret at VIA lager chipen. Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Må bare nevne det moskus at, audiophile 2496 bruker nettop envy24, det samme gjør delta 1010 som blir brukt i mange proff studio. Det skal også sies at de fleste semipro lydkort benytter denne brikken ferre som ikke benytter den enn de som benytter den. Så ikke døm envy24 før du vet hva du snakker om. Den brikken har eksistert lenge.. Det som avgjør kvaliteten er selvfølgelig konvertorene da. TEG Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Så ikke døm envy24 før du vet hva du snakker om. Jeg var kanskje litt kjapp, ja. Lenke til kommentar
Mima Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 jeg har chaintech 9cjs og lurer på om det er noen kjente problemer med onboard lydkortet. Jeg finner hverken onboard eller pci lydkortet........ Hjelp !? takk på forhånd Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 jeg har chaintech 9cjs og lurer på om det er noen kjente problemer med onboard lydkortet. Jeg finner hverken onboard eller pci lydkortet........ Finner ingen spesiell ref. til problemet du har - generelt, anbefaler oppdateringer Bios - Utility - Feature Drivers for Motherboard Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Så ikke døm envy24 før du vet hva du snakker om. Jeg måtte jo selvfølgelig sjekke opp. Envy24 sitter riktignok på M-Audio kort (og mange andre profesjonelle kort), men det er jo ikke snakk om samme brikke som sitter på VIA sine hovedkort... Det finnes flere versjoner. Var noe som ikke stemte, ja.... Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg måtte jo selvfølgelig sjekke opp. Envy24 sitter riktignok på M-Audio kort (og mange andre profesjonelle kort), men det er jo ikke snakk om samme brikke som sitter på VIA sine hovedkort... Det finnes flere versjoner. Den finnes i fire versjoner: -Envy24, den gamle fra IC ensemble -Envy24HT, stort sett lik den gamle, men er oppgradert til å takle 192kHz sample rate(hva enn vitsen med det skal være...) -Envy24HT-S, samme som HT, men med 20bit/48kHz analog IO. -Envy24PT, beregnet for onboard audio, 24bit/96kHz Ellers er de stort sett like. Alle har en meget god 20 kanalers 36bit mixer, og mulighet til å kjøre gjennom signalet uten resampling. Lydkvaliteten bestemmes fult og helt av hvilke DA convertere de utstyres med, da ingen av brikkene gjør noe som helst galt med lyden. Leve VIA...! heh... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 -Envy24HT, stort sett lik den gamle, men er oppgradert til å takle 192kHz sample rate(hva enn vitsen med det skal være...) Det er fordi f.eks. DVD Audio har samplerate på 96 kHz og hvis du mixer musikk selv, kan du ta opp i 24 bit og 192 kHz... Vitsen er "bedre lyd", med andre ord. Men som jogamaster sa: Å ha et chipset som takler 24/192 er det lite vits i hvis du ikke har kvalitets AD/DA convertere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg