Redaksjonen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Hadde Bohr eller Einstein rett i sitt syn på kvantemekanikken?100.000 frivillige deltok i verdens største kvanteeksperiment Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 "Menneskers frie vilje skal stenge et smutthull"..... Menneskers frie vilje kan vel diskuteres. Vi har vel alle en følelse av fri vilje, men i realiteten har kanskje hvert voksne menneske et par tre reelle valg til hver avgjørelser som tas. I de første leveår kan ethvert barn påvirkes til å tenke og tro nesten "hva som helst". Det er fascinerende hvor enkelt virkelighetsoppfatning og mening til barn kan formes. (Ref alle kulturer/kulter/religioner og andre grupperinger med spesielle væremåter opp gjennom historien) At menneskehjernen så lett preges/programmeres/indoktrineres" er menneskenes styrke og svakhet. (Vi lærer kjapt men kan forledes til å tro på hva som helst). Og da vi ikke har "frie tanker" betviler jeg at et menneske kan generere tall random. (som dette handler om her). Vi har noen "yndlingstall" som popper fram igjen og igjen og igjen.... 4 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 For min del må jeg si at hverken 0 eller 1 er yndlingstall. Vil tro det gjelder for ganske mange, da folk har en tendens til å ha yndlingstall utfra egen/barn/kjeledyrs bursdag. Hadde det vært andre tall enn 0 og 1 ville jeg vært enig. Fri vilje har vi jo ikke, det er som du sier noen få valg til hver avgjørelse, selv om jeg personlig ikke alltid godtar det. F.eks. hvis jeg får 5 brusflasker foran meg og beskjed om å velge fritt, kan jeg finne på å si "jammen jeg vil ha noe annet enn det som står her". Jeg ender selvsagt med å velge en av de 5, men jeg håper de rundt meg får en følelse av at det ikke var helt fritt valg. Kan hende de bare tenker jeg var kravstor. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Artikkelen forklarte ikke forsøket bra nok synes jeg. 4 Lenke til kommentar
Jørn Grotnes Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Problemet med fri vilje er vel litt dypere enn at man ofte står overfor mangelen på valg. Fri-vilje konseptet er vanskelig å forklare som noe annet enn en følelse vi har av å ha kontroll. Det vi har av kunnskap og vitenskap i dag ikke kan peke på noe annet enn forutsigbare prosesser og evt. tilfeldig støy (fra bl.a. radioaktive prosesser) som kan påvirke oss mennesker. Hvis man skal ha en "fri vilje" må man jo ikke bare bli 100% styrt av hva som foregikk før (altså våre erfaringer og input frem til det punktet) fordi det ville gi full forutsigbarhet (ekstremt komplisert å regne ut, men teoretisk mulig). Innfører man på den annen side tilfeldigheter - vi har for eksempel ingen indikasjon på at det lar deg gjøre å spå HVILKET atom som skal gjennomgå en endring i kjernereaksjon, så er det ingen forutsigbarhet, men da ender vi opp med at det vi velger kun er tilfeldigheter, i tillegg til den påvirkningen av hendelser vi har opplevd frem til da. Hvor skulle det ekstra input til den frie viljen komme fra? Sjel eller Gud flytter jo bare problemet et hakk "opp", men vi føler verken at vi er 100% styrt av omgivelsene, kontrollert som dukker av en gud eller ser oss selv som blader som blåser tilfeldig rundt i universet. Lenke til kommentar
mosedotten Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Hvis jeg helt "fritt" skal generere en tilfeldig sekvens av nuller og ettall, uten at denne rekka skal være påvirket av "meg"...så sliter jeg.. Uansett hvor mye fri vilje jeg har. Bare det å komme igang med en "tilfeldig" 0 eller 1 er vanskelig. Har lyst å begynne med 1...Det føles veldig rett. Men i og med at det føles rett så har jeg sannsynligvis en forkjærlighet for ...1. Så derfor er jeg smart og overrasker med en tilfeldig viljestyrt 0..... Men da er jeg skikkelig ute og kjører; .....Kanskje var det uungåelig at jeg måtte starte med 0 fordi "jeg er jeg".... Det kan virke som at jo mer jeg grubler og jo mer vilje jeg legger i tallvalget jo mindre tilfeldig ser valget ut til å bli... Så for å sikre at neste tall er random lukker jeg øynene, slapper av og forlater meg selv. Nå kommer nok et tilfeldig tall....Aiai...der kom en 6'er...... Prøver igjen; Og ut av en dyp transeaktig hjernedød tilstand kommer en overraskende serie like tall: .....0,0,0,0,0,.... Hah...det hadde jeg aldri kommet på....Det var ihvertfall helt tilfeldig.... Problemet er bare at jeg liker serier med like tall...de danner fine mønstre....jeg liker mønstre...og rytmer.... Så hvordan skal jeg fri meg fra meg selv, fra alt tallrelatert grums som ligger fastbrent i hjernen min. (Skulle gjerne vunnet 10 000 000 millioner i lotto.....Det er bedre med 1 i handa enn 10 på taket....en firkantpuls er 1,0,1,0,1,0,1,0) Kanskje hvis jeg drikker noen flasker vin så blir mine handlinger mer tilfeldig.....men muligens ikke fullt så viljestyrt....-"Vil så gjerne en 1'er....meeen etter noen vin er det greitt nok med en 0'er... Så da blir det vel galt det også.... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974 Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Jeg trodde nå Bohrs ulikhet er selvbekreftende i naturen hver dag. Hadde der ikke vært en sammenheng, hadde radioaktivt materiale skapt småeksplosjoner til alle tider ved at det tilfeldigvis var nok atomer som splittet seg samtidig til å forårsake en kjedereaksjon. Når man kan benytte f.eks cecium til nøyaktig stadfesting av (opplevd) tid. sier det i seg selv at atomene ikke opptrer selvstendig. Forøvrig eksisterer ikke "fri vilje" på den måte at alt er tilvendt med mennesker. Vi har muligens fri viljen innen ett gitt sett med rammer, men mye begrenses. Så engang en tidligere test der de ba personer sette opp tilfeldige rekker av 0 og 1. på slutten var ratioet 1.2 ganger mer 1 enn 0. dvs flertallet foretrekker 1 framfor 0 når såkalte tilfeldige binære rekker skal settes opp. Ved å skifte til 2 og 1 var det fortsatt det høyeste tallet som var foretrukket. avviket kom mellom 7 og 9 der flertallet (i vesten) foretrakk 7. antakelig fordi 7 er ett tillært tall med bibelsk "overmakt" samt at ukesyklene våre er på 7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå