Gå til innhold

helsike hvor varm denne ledn blir?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fant en stor led i en eller annen skuff. Det står på pakken at den går på 12 volt, og at den er en halogenlampe. Jeg festet denne i en kjøleribbe tilment cpu opp til 3200, og denne ble GLOvarm etter noen timer (4-5)! Den er så varm at jeg ikke kan holde på ribben. Ribben er i Aluminium. Det jeg da lurte på var: Vil denne ledn bli ødelagt hvis jeg ikke bruker kjøleribbe? Hdde tenkt å plassere denne ledn i psu, da det hadde gitt kul effekt. Men det går vel ikke pga varmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LED's lager ikke varme. Halogenlamper gjør. Kast halogen lampen og sett inn LED som forrige poster sier... Og hvis ikke kjøleribben din blir varm etter å ha satt på vifte er varmen andre steder i kabinettet.

Vil du ha mer varme i kabinettet ditt?

Erik

Endret av Nytelse
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg fant en stor led i en eller annen skuff. Det står på pakken at den går på 12 volt, og at den er en halogenlampe.

Hvis eg har misforstått deg rett, så er det ikkje ein led du har men ei halogenpere. Desse vert meget varm og lever stor varmeefekt.

D.v.s. passer betre i ei lommelykt/bilpere/takspott enn i ein pc......

Lenke til kommentar

Kanskje Nytelse tenker på forskjellen mot en lyspære, og da er det riktig at det er et helt annet prinsipp, det er ikke stråling fra et varmt legeme som skaper lys i en LED. Men når det går strøm i et materiale så utvilkes det varme pga motstand i materialet. Kun superledere slipper unna med null varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Som sagt før: Den lys-dingsen han har i kabinettet nå må være en halogenpære (glødetrådprinsippet) siden den utvikler så mye varme. De er som regel 15-50 W (12V * 1,2-4 A)

LED (Lysdiode) lager nesten ingen varme i forhold til halogenpærer. De utvikler normalt rundt 0,1W (5V * 20 mA) Noen bruker mer, andre mindre, men jeg tviler sterkt på at man får LED fra Elfa som krever kjøleribbe. (link?)

Lenke til kommentar
Nytelse: alle led utvikler varme, greier du å utvikle ein led som ikkje utvikler varme, så er det ein liten sjanse for at det vanker ein nobelspris.

men varmen er så j**la liten at du ikke merker noe til dette.. du kjenner det ikke engang når du til og med TAR på led'en...

Lenke til kommentar
Nytelse: alle led utvikler varme, greier du å utvikle ein led som ikkje utvikler varme, så er det ein liten sjanse for at det vanker ein nobelspris.

men varmen er så j**la liten at du ikke merker noe til dette.. du kjenner det ikke engang når du til og med TAR på led'en...

Det spørst på efekten. Klart ein led som bare trekker 40-50 mA på 2.8v vert ikkje så varm at det gjør noko, mens høgintensive led's vert 'relativt' varme.

Lenke til kommentar
link

Denne testet de på en hjemmeside som jeg ikke husker, men da fikk de den med kjøleribbe...

Hei igjen :-)

LEDen som det er vist link til utvikler 1,1 w (0,35*3,42). Det er kanskje for mye sånn uten videre, og at man derfor må ha kjølefinner?

Beklager at jeg tok feil og var bastant. Tydelig at verden har gått videre siden jeg gikk på Elektronisk Kybernetikk linjen på IngeiørHøgskolen :-) Får holde meg til data tror jeg :-)

Erik

Endret av Nytelse
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...