SeaLion Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg blir ofte oppringt av Telenor som ønsker å selge meg mobilabonnement. Jeg har abbonement i Telia og har reservert meg mot telefonsalg, men Telenor viser til at borettslaget jeg bor i har en fellesavtale på Canal Digital (kabel-TV og internett), derfor mener de at jeg er Telenor-kunde (Canal Digital er et underbruk av Telenor) og at de derfor "lovlig" kan omgå reservasjonen mot telefonsalg. Kan de det? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerombudet-tar-telenors-telefonsalg-markedsradet vet ikke hvordan denne saken har gått men går an å ta kontakt med forbrukerrådet/tilsynet og høre. https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage Endret 12. mai 2018 av Lugmeister Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Bare si " Et lite øyeblikk" legg fra deg tlf. Og gå å gjør noe annet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Saken er tilsynelatende ikke fremmet for (eller ikke ferdigbehandlet i) Markedsrådet. Svaret på henvendelsen din er både ja og nei. Ja, de kan omgå Reservasjonsregisteret, men nei, de kan ikke fortsette å ringe deg etter at du har gitt klart uttrykk for at du ikke ønsker markedsføringshenvendelser. Utgangspunktet etter markedsføringsloven § 12 er at det er forbudt å rette telefonmarkedsføring mot forbrukere som har reservert seg. Det gjelder et unntak for eksisterende kunder i fjerde ledd: Det er også tillatt å rette telefonmarkedsføring mot forbrukere som har reservert seg mot slik markedsføring i Reservasjonsregisteret, dersom det foreligger et eksisterende kunde- eller giverforhold og der den næringsdrivende har mottatt forbrukerens kontaktopplysninger i forbindelse med salg eller innsamling. Slik markedsføring kan bare gjelde næringsdrivendes egne ytelser tilsvarende dem som kunde- eller giverforholdet bygger på. Denne regelen trumfer imidlertid ikke § 13a tredje ledd, som pålegger næringsdrivende en plikt til å ha eget reservasjonsregister hvor også egne kunder kan reservere seg. I § 16 heter det at den næringsdrivende skal informere om retten til å reservere seg direkte hos den næringsdrivende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå