Gå til innhold

Denne lille dingsen hindrer biltyverier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde det ikke vært en av-på bryter på slike nøkler? Det ville både spart batteriet og redusert faren for at noen kan avlytte og kopiere signalet.

 

Ellers så burde det være mulig å oppbevare nøkkelen i et metallisk nøkkeletui som blokkerer signalene og beskytter nøkkelen mot mekaniske skader.

Lenke til kommentar

Faraday bur/veske høres ut som en langt mer fornuftig måte å gjøre det på synes jeg,

 

Redigert: hvis noe slikt som dette blir populært er det neste tyvene gjør å emulere signalet som brikken trenger for å aktivere nøkkelen.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den videoen er ikke til å bli klok av, virker ganske tullete noe av det som sies. Men en ting som nevnes er en bevegelsessensor. Og det er forsåvidt fornuftig, batteriet kan deaktiveres når nøkkelen ligger i ro. Det vil hindre den type tyveri. Det er antagelig alt denne dingsen gjør.

 

Men det ble omtalt (på Åsted Norge i fjor?) en bil som ble tømt for bagasje utenfor et kjøpesenter. En tyv hadde fulgt eieren inn på sentret og fått lest nøkkelen, den andre sto utenfor og kunne åpne dørene. Dette ville ikke blitt hindret av en slik dings.

 

Edit: leste litt på hjemmesiden, den er noe smartere enn jeg først antok. Blir automatisk deaktivert når den mister kontakt med bilen, og må aktiveres med spesiell bevegelse.

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men med en skjermet pung er man trygg.

Riktignok ikke 100%. Man må jo låse opp bilen en eller annen gang og da kan signalet snappes opp på avstand. Signalet kan så spilles av ved en senere anledning for å låse opp bilen. Fullt plausibelt på steder der det er sannsynlig at bileieren kommer tilbake til. F.eks hjemme.

Lenke til kommentar

At man kan kjøre videre uten nøkkel er visstnok et sikkerhetsaspekt, at bilen ikke skal stoppe når nøkkelen går tom for batteri. Da er det vel noen som har kommet frem til at det er bedre om bilen blir stjålet eller at samboer/ektefelle forlater bilen med nøkkelen enn at bilen stopper f.eks. på motorvei.

 

Nå kommuniserer vel nøkkel og bil "hele tiden"? På min Mondeo får jeg alarm etter 1-2 sekunder etter at nøkkelen forlater bilen.

Lenke til kommentar

Alternativet er at bilen og nøkkelen skulle kommunisert hele tiden. Det ville jo tømt batteriet i nøkkelen ganske fort.

En passiv RFID-brikke i nøkkelen hadde ikke trengt strøm.

 

 

 

At man kan kjøre videre uten nøkkel er visstnok et sikkerhetsaspekt, at bilen ikke skal stoppe når nøkkelen går tom for batteri.
Se over.

 

Uansett burde det være piping i bilen når man kjører uten nøkkelen.

Lenke til kommentar

Det er en passiv RFID brikke for å starte bilen. Den brukes som nødløsning hvis batteriet er tomt. Men rekkevidden er kort, nøkkelen må holdes helt inntil rattstammen.

 

Keyless kan detektere om nøkkelen er inne i bilen eller utenfor. Det gjøres med forskjellige antenner. Blant annet for å hindre at bilen låses med nøkkelen inni.

Det er dermed ikke nødvendig å fortsette kommunikasjonen når bilen ser at nøkkelen er på innsiden. Men når du går ut av bilen med nøkkel vil bilen oppdage det.

Lenke til kommentar

Hva med et hull i bilen som du kan putte nøkkelen å vri rundt når du skal kjøre.

 

Tenkte akkurat på det samme. Hva om noen finner opp en løsning hvor man fysisk må ha en gjenstand som er mekanisk unik til hver bil. Da blir det tilnærmet umulig å kopiere denne gjenstanden gjennom dører og vinduer, uten å bryte seg inn. Man kan jo ta patent og bli rik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes aliikevel produsentene burde gjøre det vanskeligere å stjele bilene. Ikke enklere. Med den logikken hadde det ikke vært nødvendig med låser og tenningsnøkler etc. :p

Nei selvsagt.

Men snakker ikke om amatør og ad-hock tyveri , men proffesionelle biltyver som tar bestillings tyveri av kostbare typer.

Har disse blinket seg ut et kjøretøy som skal stjeles - så blir det stjålet før eller siden nesten uansett i følge eksperter/politi. Om ikke fra oppkjørselen hjemme , når du parkerer på et kjøpesenter, når du er på kino, middag , ærend , parkerer på flyplassen, etc.

 

Lurer på om det f.eks vanlig og akseptert å fjerne disable diagnoseport fra kupeen for nye biler man har under garanti som foreslått her.

Kan man få bistand av merkeverksted til slik proaktiv sikring ?

Ifølge Serrander er det i dag nesten umulig å hindre profesjonelle biltyver, særlig de internasjonale ligaene, i å komme seg inn i en bil.

 

- Det normale er at man dirker opp eller knekker låsen. Vi har også sett manipuleringer der vi tror de blokkerer låssignalet når du skal låse bilen din, sier biltyverieksperten til avisen.

 

Når de først er kommet inn i bilen utnytter de mest avanserte biltyvene bakveien inn til bilens sikkerhetssystem, nemlig diagnoseuttaket OBD II/EOBD (On Board Diagnostics/Europeisk). Ved å plugge seg inn på diagnoseuttaket kan man ikke bare kontrollere bilens tilstand, men også gi nye instruksjoner.

 

 

- Den absolutt vanligste metoden er nøkkelprogrammering. Man har med seg verktøy som man bruker i bilens diagnoseuttak. Dette verktøyet er tilpasset for å legge til en nøkkel i bilens system. Det er, slik jeg ser det, den store akilleshælen i dag, sier Serrander til di.se.

https://www.dn.no/privat/dnBil/2015/06/10/0946/Sikkerhet/svakheten-i-moderne-biler-som-tyvene-vet--utnytte

 

Etter dette er vel muligheten tyveri med gaffeltruck og lastebil med kontainer (som også brukes av proffe)

https://youtu.be/9I6xSG4N7u8

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...