Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge hus på sameie tomt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg må først si jeg er helt grønn innen dette, så beklager om det kommer litt dumme spørsmål ..
Det har seg altså slik at min familie eier 1/5 av ei stor tomt, som tilhørte mor (døde for mange år siden) til min far, han gikk dessverre bort for noen år siden så det er nå min mor og oss barna som eier denne 1/5 av tomten. Resten som også eier 1/5 av tomten er min onkel m familie, 2 tanter med hver sin del, og kone og barn til min avdøde onkel.
På tomten står det ett gammelt bolig hus med gammelt fjøs, stabbur og 2 naust. Min tante bodde der til hun kjøpte hus for 3 år siden, så nå blir det kun brukt en sjelden gang, av min tante som nevnt over, og min andre tante og hennes mann. Vi andre har aldri brukt huset eller hatt noe særlig med det å gjøre. 
Oppgitt areal på seeiendom er 58 979,3, altså ei stor tomt som går ned til sjøen, og det er både skog og stor eng, veldig fin plass, uten masse naboer osv, akkurat sånn jeg liker det!

Jeg er ikke på tanken å bygge hus nå, og ikke lagt noen planer, men om jeg hadde ønsket å bygge bolig på denne tomten, hvilken rettigheter har jeg, hva kan jeg kreve, og hvordan ville evt deling av tomten skje ? Er det i det hele tatt vært mulig å bygge ett hus der, når det er flere som eier? Eller hytte for den del? 
Og er også på tanken på å kjøpe campingvogn, som jeg absolutt kunne tenkt meg å hatt stående på denne tomten, ville dette vært mulig, til tross for om noen kanskje ikke hadde vært helt enig?

Jeg har veldig god kontakt med slekta, og snakker stortsett med alle daglig, for uten kona til min avdøde onkel og deres barn. Altså ikke noe dårlig stemning oss imellom, men har rett og slett dårlig kontakt med de, også de andre i slekta, da de bor litt lengre unna og ikke vært så enkel å holde kontakt med. Sånn med tanke på en evt tillatelse.

Men skal sies at det er ganske mange som deler tomten med tanke på barn osv, bare jeg og mine søsken er 5, min onkel med kone har 3, og min avdøde onkel og kone har 3 (kanskje ikke relevant, men tar det med allikevel), mine 2 tanter som også eier 1/5 hver har ingen barn. Mange av disse menneskene har litt sterke meninger, og kan kanskje gjøre ting litt mere komplisert enn det trenger å være, de kan gå litt begge veier  :hmm:  :D 

Så kan noen opplyse meg på hvilken rettigheter JEG har når det gjelder denne tomten ? :) 

På forhånd, takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...