Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Straff" for medbrakt alkohol på utested?

Jakke

Anbefalte innlegg

Lovverket er tydelig, blir dere tatt av skjenkekontrollen med personer med medbragt har dere bæsja på leggen.

Evt en ide å lære opp de ansatte ASAP, da den er et av kravene for å få samt beholde skjenkebevillgningen framover hvis dere ser noe nytte i den selvsagt.

Ikke helt korrekt. Medbragt alkohol er ikke ulovlig i seg selv. Det kontrolleres at gjestene i sjenkeområdet ikke drikker av sin medbragte alkohol. Samt. kontrolleres det at gjestene ikke bringer med seg kjøpt alkohol fra sjenkeområdet.

Så problemstillingen er egentlig om du har kontroll på at folk ikke drikker medbragt alkohol, noe som er lite sannsynlig i dette tilfellet. Krikkert kom med en god løsning som vil dekke dine behov, bare sørg for at du følger det opp da det er styrer og stedsfortreder som er ansvarlige for at sjenkeavtalen følges.

/ Hilsen sjenkekontrolløren

Anonymous poster hash: 72721...008

Vi som utested kan nekte folk å ha med medbrakt inn, dersom vi ønsker det (og i et tilfelle med 40 russ og 1 ansatt, så er det ønskelig), siden det er vår eiendom. Men loven bestemmer ikke det.

Dog, har noen med seg alkohol inn, har de lov til å ta det med seg ut, selv om det er deres eget? For det er jo ikke lov å ta med alkohol ut fra utsteder, så er det et skille på medbrakt eller alkohol kjøpt på utestedet som er uskreven? For ellers er det jo generelt ikke lov å ta noe alkoholholdig med seg ut, uansett hvor det er kjøpt. Så fremst vi vet av den medbrakte alkoholen, så klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"§ 4-4. Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet."

Rar paragraf, det lager jo bare ekstraarbeid og større sjanse for at en kontrollør finner noe å ta dere på.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

"§ 4-4. Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet."

Rar paragraf, det lager jo bare ekstraarbeid og større sjanse for at en kontrollør finner noe å ta dere på.

Ja, det er veldig snodig. Du kan ikke nyte medbrakt, men du kan ta det med inn. Etter ordlyden i paragrafen så er det ikke lov å ta medbrakt ut igjen.

Enda et godt poeng for å nekte folk å ta med medbrakt i det hele og det store. Helle ut åpnet medbrakt, oppbevare åpnet medbrakt til dagen etter, da.

Lenke til kommentar

Som nevnt allerede. Medbragt alkohol er ikke medregnet i lovverket utover at du ikke kan drikke av dette på et dedikert skjenkeområde. Altså du kan ikke nyte medbragt alkohol eller ta med deg ut alkohol du HAR KJØPT innenfor skjenkeområdet. Det som selges inne på et skjenkeområde skal nytes INNE i skjenkeområdet.

Det kom kanskje ikke tydelig fram i min tidligere post, men JA. Alle utesteder har rett og en plikt til å påse at medbrakt alkohol ikke nytes inne i bevilget område, dette løses best ved at medbragt alkohol konfiskeres og destrueres/utleveres ved et senere tilfelle. Ref. Krikkerts fantastiske forslag med et skilt som vil fungere som en avtale mellom utested og gjest.

Vi er ikke ute etter å ta utestedene, kun sørge for at avtalen som er inngått mellom kommune og utested følges. Utested som har kontroll på internkontroll og arbeidskontrakter har som regel ingen problemer med at vi utfører en kontroll.

En ting jeg har sett over dem siste årene i mine kontroller er en negativ trend på bistandsplikten. Denne er viktig! Spesielt på utested som har 18 års grense. Du som styrer og/-eller stedsfortreder er ansvarlig for gjestene du serverer. Det er ditt ansvar å sørge for at gjestene forlater utestedet på en sikker og trygg måte. Kaster du ut en overstadig beruset gjest og gjesten faller om rett utenfor ditt utested i 10 minus bør du være forberedt på 8 prikker uten tvil.

Kilde på dette med medbragt alkohol:

(https://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/utovelse-av-bevilling-salgs-og-skjenkeregler)

Du skal ikke være nervøs, husk at skjenkekontrollen er ikke farlig. Vi ønsker å veilede utestedene så ofte vi kan, så slå gjerne av en prat med oss. Og husk, vi styrer ikke loven og er ei heller over den. Samtidig er det ikke gøy for oss å dele ut prikker, det er et makkverk av rapporter som skal skrives, så dersom vi kunne valgt mellom å skrive en rapport til klokken 05:00 om natta eller lagt oss I senga kl. 02:00 kan du gjette hva vi egentlig har mest lyst til ;)

Hilsen

Skjenkekontrollør

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er nok ikke nervøs, har hatt dere her mange ganger siden jeg begynte her igjen i 2015.

Det jeg ønsket med posten, var å finne ut en måte som stopper folk fra å i det hele tatt og ta med seg noe hit. Jeg vil ikke destruere eller oppbevare. Folk generelt er jo flinke med dette, det er russen, som ofte er her eller ute i teltet sitt, som har en tendens til å dra med seg drikkevarer inn.

Det å finne en tom spritflaske på dass, gir en sur følelse i magen. 1 av 40, 40 av 40? Hvor mange er det som kanskje har med, hvor har de gjemt det, og ikke minst har vi det problemet: Er det mistanke om at veldig mange har med, så har vi også et enormt problem med regningen, siden bowling er etterbetalt. Det er et vanskelig regnestykke å få til å gå opp, og det er derfor jeg vil hindre medbrakt fra starten av. Fjerne all lyst til å ta det med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...