Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Straff" for medbrakt alkohol på utested?

Jakke

Anbefalte innlegg

Hva har vi lov til å gjøre om vi oppdager at noen har med seg medbrakt alkohol hvor jeg jobber, i en bowlinghall? Vi har alle rettigheter. Gjerne litt skremselspropaganda for å holde russen ren og pen her inne, vi har ikke råd til bøter og prikker på bevilginga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kast dem ut?

Jepp.

Forøvrig (ts) noe rart at du/dere driver et lokale med alle rettigheter og må spørre om noe såpass grunnleggende? Er ikke dette en del av basiskunnskapen for i det hele tatt å få lov å servere alkohol?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer i retningen, har vi lov til å anmelde slike forhold, dra inn medbrakt? Det er det jeg er interessert i, fordi russen driter i om de blir kasta ut, sålenge de har drikka si. Får de ikke den, så vil de heller ikke prøve seg! ;)

Lenke til kommentar

At jeg kan kaste dem ut vet jeg meget godt, men å kaste ut en russ av 40.. Eller kaste ut alle 40, det hjelper meg lite. Jeg vil heller at ingen har med seg medbrakt fra starten av, så er jeg glad, staten glad, russen mindre glad, men gladere enn ved utkastelse ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke direkte straffbart å ta med seg medbrakt på utesteder, så det er ikke så mye dere kan gjøre annet enn å konfiskere børsten og hive dem ut. Hvis dette gjentar seg ofte, ville jeg ringt politiet på 02800 (ikke 112!) og forklart problemet. Hvis de har kapasitet, kan det godt hende de hjelper til.

Noen vil sikkert mene de har rett til å få tilbake medbrakten når de går. Jeg tror det er lov å konfiskere fordi utestedet skal påse 1) at det ikke nytes medbrakt, og 2) at folk ikke tar med seg alkohol fra utestedet. At de hadde det med selv er av mindre betydning.

§ 4-4.Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538#KAPITTEL_4

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva har vi lov til å gjøre om vi oppdager at noen har med seg medbrakt alkohol hvor jeg jobber, i en bowlinghall? Vi har alle rettigheter. Gjerne litt skremselspropaganda for å holde russen ren og pen her inne, vi har ikke råd til bøter og prikker på bevilginga.

Du har min fulle sympati! Jeg tenkte å kikke på: "Håndbok i alkoholloven m.v. Rundskriv IS - 5/2008 Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.", men det var bortkastet tid (for meg).

263 sider og 2 (to) treff på medbrakt:" Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk."

Uten ytterligere informasjon så blir det det samme som å bruke "bør" i en kontrakt. Verdiløst!

Lenke til kommentar

Kast de ut med en gang, skjenkekontrollen kan ta skjenkebevillingen deres. 40 russ er gjerne et par under 18, da får dere virkelig problemer. Jobbet i bar hvor vi hadde samme problem en stund, vi måtte nekte russ inngang til slutt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke direkte straffbart å ta med seg medbrakt på utesteder, så det er ikke så mye dere kan gjøre annet enn å konfiskere børsten og hive dem ut. Hvis dette gjentar seg ofte, ville jeg ringt politiet på 02800 (ikke 112!) og forklart problemet. Hvis de har kapasitet, kan det godt hende de hjelper til.

Noen vil sikkert mene de har rett til å få tilbake medbrakten når de går. Jeg tror det er lov fordi utestedet skal påse 1) at det ikke nytes medbrakt, og 2) at folk ikke tar med seg alkohol fra utestedet. At de hadde det med selv er av mindre betydning.

§ 4-4.Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-06-08-538#KAPITTEL_4

Så om noen tar med seg medbrakt inn, så kan jeg nekte dem å drikke det, og ta det med seg, siden de ikke kan ta med seg alkohol ut, selv om det er deres eget? Det er isåfall det jeg leter etter. For det er noe de faktisk er redd for. Drikker litt her, skal ut i partyteltet sitt, da vil de ha spriten sin! ;)

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Hos oss tømmer vi ut alt som er åpnet, uåpnet/forseglet kan hentes i edru tilstand neste dag.

Plakat ved inngangen. "Russ som tar med alkohol vil få dette konfiskert og destruert eller utlevert påfølgende virkedag etter innehavers skjønn."

Interessant, hvilken lovgiving gir innehaver rett til å konfiskere eller destruere ting som eies av en gjest?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lovverket er tydelig, blir dere tatt av skjenkekontrollen med personer med medbragt har dere bæsja på leggen.

Evt en ide å lære opp de ansatte ASAP, da den er et av kravene for å få samt beholde skjenkebevillgningen framover hvis dere ser noe nytte i den selvsagt.

Lenke til kommentar

Lovverket er tydelig, blir dere tatt av skjenkekontrollen med personer med medbragt har dere bæsja på leggen.

Evt en ide å lære opp de ansatte ASAP, da den er et av kravene for å få samt beholde skjenkebevillgningen framover hvis dere ser noe nytte i den selvsagt.

Jeg kan loven, det er ikke snakk om det. Det er snakk om hva vi kan gjøre for å straffe såpass at folk (russen) faktisk ikke tar med seg, for det er så og si mulig å oppdage fram til de gjør noe dumt, og på rett tidspunkt så kan sjenkekontrollen være her akkurat når de gjør noe dumt.

Jeg er den eneste ansatte, og har tatt Ansvarlig Vertsskap, dog ikke kunnskapsprøven for alkoholloven, den er det daglig leder som har, og foreløpig ser vi ikke behov i at flere har den, sålenge de har Ansvarlig Vertsskap.

Lenke til kommentar

Eneste du kan gjøre er å ringe Politiet hvis dere ikke har noen form for vakt eller vektertjeneste.

Russen er tragisk dessverre, de gir faen så fort de har tatt på noen teite klær. Og jeg skal ikke påstå at jeg var noe bedre som både klarte å komme meg ut fra sperret område og inn igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste du kan gjøre er å ringe Politiet hvis dere ikke har noen form for vakt eller vektertjeneste.

Russen er tragisk dessverre, de gir faen så fort de har tatt på noen teite klær. Og jeg skal ikke påstå at jeg var noe bedre som både klarte å komme meg ut fra sperret område og inn igjen.

Hehe, jeg har nok mine historier fra når jeg var russ, jeg og ;)

Samvittighet er jo fint å spille på, for vi er avhengig av skjenkinga for å gå rundt. Så ei lita flaske medbrakt kan kjøre oss konkurs, i verste fall (tap av bevilling)

Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt. Medbragt alkohol er ikke ulovlig i seg selv. Det kontrolleres at gjestene i sjenkeområdet ikke drikker av sin medbragte alkohol. Samt. kontrolleres det at gjestene ikke bringer med seg kjøpt alkohol fra sjenkeområdet.

Så problemstillingen er egentlig om du har kontroll på at folk ikke drikker medbragt alkohol, noe som er lite sannsynlig i dette tilfellet. Krikkert kom med en god løsning som vil dekke dine behov, bare sørg for at du følger det opp da det er styrer og stedsfortreder som er ansvarlige for at sjenkeavtalen følges.

/ Hilsen sjenkekontrolløren

Anonymous poster hash: 72721...008

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke helt korrekt. Medbragt alkohol er ikke ulovlig i seg selv. Det kontrolleres at gjestene i sjenkeområdet ikke drikker av sin medbragte alkohol. Samt. kontrolleres det at gjestene ikke bringer med seg kjøpt alkohol fra sjenkeområdet.

Så problemstillingen er egentlig om du har kontroll på at folk ikke drikker medbragt alkohol, noe som er lite sannsynlig i dette tilfellet. Krikkert kom med en god løsning som vil dekke dine behov, bare sørg for at du følger det opp da det er styrer og stedsfortreder som er ansvarlige for at sjenkeavtalen følges.

/ Hilsen sjenkekontrolløren

Anonymous poster hash: 72721...008

Siden skjenkestedet er ansvarlige i forhold til at medbragt alkohol ikke skal nytes, og også ansvarlige for at alkohol (medbragt eller kjøpt) ikke medtas når kunden/gjesten forlater skjenkestedet, endrer ikke det realiteten i forhold til at medbragt alkohol kan beslaglegges/destrueres av innehaver. Alkoholen har ingen verdi lengre for gjesten, fordi den kan verken medtas, eller drikkes på stedet. Det står ingen unntak i forskriften om at alkohol som er medbragt, kan medtas ut fra skjenkestedet.

Dersom det er gjort hensiktsmessige tiltak for å hindre gjestene å nyte alkohol i lokalet, har dere gjort plikten i henhold til lovverket. Hensiktsmessige tiltak kan være (men må ikke være) bemannet garderobeanlegg, ordensvakter, oppslag, opplæring av ansatte, internsystem (få ansatte til å signere på at de kan, vet og har fått opplæring!), plan og handling for hva ansatte skal gjøre når man ser noen som nyter medbragt, og forbud mot å ta med ryggsekk inn (eventuelt tilby oppbevaring). Det er umulig å gardere seg mot alle eventualiteter når man har med mennesker å gjøre, men det hjelper å ha dokumentert tiltak i forkant av en uønsket episode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...