AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Kanskje du skulle gå over til å drikke varer i klasse B? https://snl.no/%C3%B8l Anonymous poster hash: e168b...9f1 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Dersom man er urolig for alkohol mitt i 30 åra så er det merkelig man ikke har sett tegn før. Feks familiemedlemmer med alkoholmisbruk eller ting fra før.. Jeg kjenner maaange forskjellige folk, med ulike lyster. Å ta to fire øl om dagen etter et brudd... Det må jo være i Norge det, et land som avholdsfolk og de som drikker seg drita fulle to ganger i måneden bestemmer. Anonymous poster hash: 073cc...00e Som skrevet tidligere, det er ikke mengden alkohol som er hovedtematikken i tråden, men hvordan det brukes som selvmedisinering og hvordan det (potensielt) kan slå negativt ut senere. Blant annet hvordan alkohol utsetter smerte og samtidig kan være med på å skape en avhengighet som også kan være vanskelig å komme seg vekk fra. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Bare fint med en øl som medisin vel, godt er det også.. men det driter vel avholdsfolk i. Er ikke hele pointet med alkohol alt det føles vel? Eller er det grisefylla to ganger i måneden vi snakker om? Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Der jeg bor er det andre regler. Jeg bor i Europa, ikke i Norge. Her jeg bor er det vanlig med alkoholikere i jobb, og før de kjører må de alle blåse i et alkometer som sitter i bilen deres. Naboen går til kommunen og blåser i uka, for å bevise at han er edru. Det minimerer liksom inntaket er ideen. Anonymous poster hash: 073cc...00e Mange alkoholikere som jobber i Norge også. Men det er nok ikke noe ålreit uansett. Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Det er nok å foretrekke at en alkoholiker blåser før han kjører. Av trafikksikkerhets grunner. Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Bare fint med en øl som medisin vel, godt er det også.. men det driter vel avholdsfolk i. Er ikke hele pointet med alkohol alt det føles vel? Eller er det grisefylla to ganger i måneden vi snakker om? Anonymous poster hash: 073cc...00e Jeg har ingenting i mot alkohol og er ikke avholdsperson, men for psykiske utfordringer så er det ytterst sjelden av alkohol har noen positiv effekt. En blir ikke kvitt smertene, men heller så prøver man å fortrenge det (som kan skape større problemer senere) eller så bare utsetter man problemene. Hvis man da bruker alkohol for å utsette problemet, så løser man ingenting og problemet vil vedvare. Og nei, vi snakker ikke om grisefylla. Jeg tror ikke TS er så naiv at man tror alkohol er løsningen, men vi ønsker at han skal bli mentalt frisk igjen og advarer mot langsiktige utfordringer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 En lege vil garantert si jeg har feil, og heller skal spise en tablett nozzinan eller noe. Men jeg har levd, og vet at en øl er bedre.... Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Det er nok å foretrekke at en alkoholiker blåser før han kjører. Av trafikksikkerhets grunner. Anonymous poster hash: 073cc...00e Ikke alle som jobber trenger å kjøre til enhver tid, og alkoholikere har som regel god kontroll på drikkingen, det er i helgefyllen noen ikke klarer å styre seg. Men når man har selvmedisinert med alkohol over mange år, så får man kontroll. Dvs kontroll på mengder og tidspunkter. Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Helgefylla er en norsk greie, vet ikke hvorfor. Avholdsfolk og vekkelse, samt gammel tradisjon tror jeg. En alkoholiker drikker maks når de finner mulighet. Er det som er greia. Poenget er at I pietistiske Norge så er man unormal om man drikker øl i uka, og ser film i helgen.... Der skal man helst drikke null i uka, og gå amok på nachspiel i helgen. Jeg skjønner ikke tankegangen... Men det er nå jeg. Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Enig i det, men det er likevel ikke anbefalt å drikke 4 halvlitere om dagen pga man føler sorg... men det er sikkert ikke det verste man kan gjøre heller. Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
...... Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Bare fint med en øl som medisin vel, godt er det også.. men det driter vel avholdsfolk i. Er ikke hele pointet med alkohol alt det føles vel? Eller er det grisefylla to ganger i måneden vi snakker om? Anonymous poster hash: 073cc...00e Jeg har ingenting i mot alkohol og er ikke avholdsperson, men for psykiske utfordringer så er det ytterst sjelden av alkohol har noen positiv effekt. En blir ikke kvitt smertene, men heller så prøver man å fortrenge det (som kan skape større problemer senere) eller så bare utsetter man problemene. Hvis man da bruker alkohol for å utsette problemet, så løser man ingenting og problemet vil vedvare. Og nei, vi snakker ikke om grisefylla. Jeg tror ikke TS er så naiv at man tror alkohol er løsningen, men vi ønsker at han skal bli mentalt frisk igjen og advarer mot langsiktige utfordringer. TS her, såpass mange andre AnonymDiskusjon som skriver her så jeg får bite i det og "stå frem". Jeg ser veldig godt poenget ditt, det er jo bare å utsette problemene. Nå er det ikke bare et samlivsbrudd som er utfordringen her, men en sum av forskjellige ting. Hver dag er ganske lik nå, og jeg kommer ikke akkurat videre selv om minnet om hun og oss falmer for hver dag som går. Om det er alkoholen eller tiden som gjør det, det vet jeg ikke og det er heller ikke så farlig. Tenker hver kveld at i morgen skal jeg ikke drikke noe, men så på ettermiddagen så klarer jeg ikke å rive med meg en sekser på vei hjem fra butikken. Spiser også så godt som null mat om dagen, uten om et knekkbrød og litt cottage cheese og kanskje en burger eller noe annet usunt. Sånn sett er det bra jeg bare drikker øl, der er det i det minste litt kalorier. Er også motstander av den norske helgefylla, syns den er forkastelig selv om jeg i mange, mange år drev med det selv. Etter å ha feriert en del i sydligere strøk er jeg mer fan av å kunne drikke i det daglige. Vi lever bare en gang, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det? Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 (endret) Slettet. Endret 23. mai 2018 av Hermosa Lenke til kommentar
Faller Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Bare fint med en øl som medisin vel, godt er det også.. men det driter vel avholdsfolk i. Er ikke hele pointet med alkohol alt det føles vel? Eller er det grisefylla to ganger i måneden vi snakker om? Anonymous poster hash: 073cc...00e Jeg har ingenting i mot alkohol og er ikke avholdsperson, men for psykiske utfordringer så er det ytterst sjelden av alkohol har noen positiv effekt. En blir ikke kvitt smertene, men heller så prøver man å fortrenge det (som kan skape større problemer senere) eller så bare utsetter man problemene. Hvis man da bruker alkohol for å utsette problemet, så løser man ingenting og problemet vil vedvare. Og nei, vi snakker ikke om grisefylla. Jeg tror ikke TS er så naiv at man tror alkohol er løsningen, men vi ønsker at han skal bli mentalt frisk igjen og advarer mot langsiktige utfordringer. TS her, såpass mange andre AnonymDiskusjon som skriver her så jeg får bite i det og "stå frem". Jeg ser veldig godt poenget ditt, det er jo bare å utsette problemene. Nå er det ikke bare et samlivsbrudd som er utfordringen her, men en sum av forskjellige ting. Hver dag er ganske lik nå, og jeg kommer ikke akkurat videre selv om minnet om hun og oss falmer for hver dag som går. Om det er alkoholen eller tiden som gjør det, det vet jeg ikke og det er heller ikke så farlig. Tenker hver kveld at i morgen skal jeg ikke drikke noe, men så på ettermiddagen så klarer jeg ikke å rive med meg en sekser på vei hjem fra butikken. Spiser også så godt som null mat om dagen, uten om et knekkbrød og litt cottage cheese og kanskje en burger eller noe annet usunt. Sånn sett er det bra jeg bare drikker øl, der er det i det minste litt kalorier. Er også motstander av den norske helgefylla, syns den er forkastelig selv om jeg i mange, mange år drev med det selv. Etter å ha feriert en del i sydligere strøk er jeg mer fan av å kunne drikke i det daglige. Vi lever bare en gang, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det? Jeg forsøkte ikke å henge ut deg, men heller besvare en av de anonyme brukerne rundt utfordringene du opplever. Samtidig føler jeg meg ganske trygg på at du godt forstår de potensielle utfordringene som jeg og andre har skrevet om tidlig i tråden og tenker over konsekvensene som jo er bra. Når det kommer til tankene og handlemåten i hverdagen; kan det være smart å legge en lapp i lommeboken som du ser med en gang du åpner den? Bare for å gjøre deg selv bevisst mens du er i butikken? Og joda, bra å få i seg kalorier etc og det finnes teoretiske utfall som ville vært langt verre enn det du holder på med nå! Jeg er også enig tanken din om å kunne nyte alkohol i hverdagen fremfor helgefylla fordi det er langt mer destruktivt! Norge ligger på 30. plass i Europa for alkoholkonsum per person, mens vi ligger på 3. plass i mengden alkohol som forbrukes per gang vi konsumerer - det er for meg helt sinnsykt! Derfor vil jeg heie på deg videre fremover også, fordi jeg får inntrykk om at du er en oppegående kar som har møtt en knekk akkurat nå, men som du kommer deg over. Stå på og for all del bruk tråden her hvis du finner støtte eller hjelp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Helgefyll er mindre avhengighetsskapende enn daglig selvmedisinering... (Sitter og drikker selv... bare sier fakta Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Min erfaring fra slutten av 20 åra når jeg hadde hardkjør, var at det går over om man ikke har de genene. Jeg ble lei, og jeg ble bedre.. Genene ble jeg obs på tidlig i gamet, både på venner meg selv osv. Jeg har ikke avhengighets greia, jeg synes det er kjedelig å være dritings eller på trynet konstant. Men det er ikke sånn for alle. Men da mener jeg at man vet om det mtp øl selv opp i 30 åra. Jeg tror ikke noe på at man plutselig finner ut som 50 at man er alkis rett ut av det blå. Da er det heller noe nytt man roter med osv. Mener nå jeg da... Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Hvordan vet du at det ikke er miljøet som har skylda? Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Som andre her har nevnt så er det ikke mengden i seg selv som er problemet, det er det faktum at du jo selv innrømmer at du drikker for å flykte fra problemer du har og at du ikke klarer å la være å drikke. Det ser du selv også, innerst inne, ellers hadde du ikke opprettet denne tråden. Ring Rustelefonen på 915 08 588 mellom 10:00 og 19:00 i dag, alternativt chatten deres på http://rustelefonen.no. Slå av en prat. Hva er det aller verste som kan skje? Endret 23. mai 2018 av henrikwl Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Miljø er bare en faktor med i spillet. Man kan få problemer med miljø. Klart, men det er fullt mulig å bytte miljø. Jeg kan ikke henge med kriminelle, og folk som er i "russiske" miljø. Rett og slett fordi jeg har familie og livstil passer null nada. Miljø kan man lett bytte, og flytte. Arv og gener kan du ikke gjøre noe med. Du kan sef melde deg inn i AA AN osv... Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Miljø som i arv og miljø. Du sa det kom av gener. Anonymous poster hash: 0e08d...285 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Jeg trodde de fleste er klar over at ARV er det samme som gener. Miljø er det som regnes som påvirkning utenfra. Feks familie, oppvekst og venner. Anonymous poster hash: 073cc...00e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå