Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye er for mye?

Anbefalte innlegg

Drikker for tiden en del alkohol. Det er nylig blitt slutt med kjæresten, og nå er jeg snart på fjerde uken der jeg drikker alt fra en til tre halvlitere med øl hver dag. Ofte sammen med venner eller andre ute på kafè eller hjemme hos folk, men mange kvelder også bare alene hjemme mens jeg ser en film eller spiller litt på PC.

Innser jo at å drikke alkohol hver dag kanskje er litt ille, men samtidig er det ca snakk om mellom 15-20 enheter med alkohol i uken. Er dette ille?

Finner mye trøst i pilsen. Å være brisen er tross alt mye bedre enn å være trist.

Spiser bare to måltider om dagen så får mye effekt av lite alkohol for tiden.

Anonymous poster hash: ccc93...f24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nødvendigvis så mye, rent fysisk. Men psykisk høres det ikke så bra ut--du lærer deg å håndtere tristhet med alkohol. Det er en dysfunksjonell mestringsstrategi som gjør deg mer sårbar og som kan gå fullstendig ut av kontroll. Støtter det som sies her: Oppsøk hjelp.

Endret av Kakofoni
  • Liker 8
Lenke til kommentar

TS her. Setter veldig pris på tilbakemeldingene deres!

Tok testen som helsenorge viste til og fikk dette til svar:

I en vanlig uke drikker du 15 glass til sammen. Balance anbefaler menn å drikke mindre enn 13 glass per uke.

Du drikker alkohol 6 til 7 dager i uken. Balance anbefaler å ha minst 2 "hvite" dager i uken.

Du sier du Sjelden eller aldri drikker mer enn 6 glass. Balance anbefaler å ikke drikke mer enn 6 glass pr gang.

Testen viser altså at dine alkoholvaner er forbundet med risiko.

Så det er forbundet med en risiko, men siden jeg drikker såpass få enheter hver gang er det ikke så farlig.

Jeg vet jo at jeg kan snu det når jeg vil, men jeg er ikke interessert i å gjøre det før om en stund (kanskje til høsten).

Sommeren er jo tiden for å drikke øl. Det smaker godt, og følelsen av å være brisen trumfer som sagt det å sitte å være klin edru og være trist.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Kakofoni her. Mengden er det ikke mye å si på (store deler av Europa drikker like mye eller mer). Men det er psykologien bak din drikking som er bekymringsfull. Når du sier at du kan slutte hvis du vil, kan det jo være greit å bevise det for seg selv. Kanskje ta en hvit uke? Det er nemlig hvorvidt du klarer å la vær å drikke som er dirkete avgjørende for om du kan sies å være alkoholmissbruker.

På andre siden skjønner jeg logikken din. Bedre å være brisen enn trist. Men alkohol er en dårlig antidepressiv behandling.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ifølge WHO er 2-3 enheter per dag grensen som avgjør om man tar skader av alkohol over tid. Du ligger jo litt over denne grensen nå da. Men det betyr vel ikke direkte at livet ditt er tapt eller over av den grunn. Du har opplevd tap av partner, og bruker alkohol til selvmedisinering. Det er antagelig ikke gitt at du har tenkt å fortsette med dette til du dør. Det er en psykologisk faktor oppi det her også.

1 enhet = 0.33 l øl, 0.2 l vin, 0.04 l brennevin 40%.

Men du kommer ikke utenom da, at hvis du skal klare å snu vanen før den blir "for vanskelig" (noe er aldri for vanskelig, men vanskeligere, da), så må du utvise litt disiplin og trene deg på å takle bruddet, og også implementére bedre vaner i livet generelt. Du har antageligvis overskudd, men har gitt opp litt på grunn av bruddet. Det første du kan gjøre er å kanskje implementére 1 eller 2 dager i uka hvor du nekter å røre alkohol, og du -skal- ut blant folk, kanskje bare gå en runde rundt byen.. Begynne med svært små steg.

Alt er bare trening, det gjelder forholdslivet også. Ta det for dét det har vært, og gå videre. Folk er energier, og vi utvikler oss personlig. Noen ganger utvikler vi oss vekk fra hverandre, noen ganger sammen. Du vet aldri når du møter den neste. Skriv et nytt kapittel i livet. Forresten, å skrive ned tanker, følelser og opplevelser hjelper hjernen med å slappe av og avstresse. Kjøp en bok, og skriv på notisblokko på pc, lagre filene med tid og dato.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du drikker for å slippe unna hverdagen. Der ligger problemet.

Så lenge du drikker føler du deg bra og du slipper å håndtere hverdagslige utfordringer og problemer.

Noe som betyr at de hverdagslige utfordringene og problemene ikke løses eller blir bedre, noe som igjen fører til at du fortsetter å drikke. Altså, du havner i en ond sirkel.

Å si at du kan slutte når som helst er noe helt annet enn å faktisk ha lyst til å slutte og ikke minst å klare det.

Mao, du har et problem.

Lenke til kommentar

Lovte meg selv at på mandag, da skal jeg stoppe.

Nå sitter jeg her klokken halv åtte og er allerede godt brisen.

Uansett bedre enn å ha det vondt, og så lenge jeg ikke drikker for mye hver dag så går det bra. Til helgen blir det fest, tipper det blir mye da.

Men den dag den sorg.

Lenke til kommentar

Mye bra informasjon og kunnskap de andre kommer med i tråden her! Men en ting som ikke har blitt nevnt i særlig grad er at avhengighet ikke bare bygger på mengder av alkohol, men også at man gjør det til en helt hverdagslig aktivitet. Utfordringen med å drikke på daglig basis er at du lærer kroppen at dette er noe du "trenger" og når dagen kommer og du skal slutte, så kan du få abstinenser i mangel av alkohol og den psykologiske avhengigheten du har bygget opp. 

En tidligere kollega av meg drakk en-to øl hver dag etter jobben i lengre tid, og en dag kom han hjem fra jobb og fant ut at kjøleskapet var tomt for øl - det skapte en vekker når han kjente på den avhengigheten og kroppen forventet øl. Det ble også den dagen han bestemte seg for å slutte med alkohol på en god stund for å avvenne seg med alkoholisme. 

Du skriver følgende i ditt siste innlegg:

Uansett bedre enn å ha det vondt, og så lenge jeg ikke drikker for mye hver dag så går det bra. Til helgen blir det fest, tipper det blir mye da.

Det er bekymringsfullt fordi det viser at du ikke egentlig har forstått det som har blitt skrevet tidligere om følelsesaspektet og den onde sirkelen du potensielt kan havne i. Ja, det gjør dritvondt å bli forlatt, og du trenger å finne noe å fordrive tiden med. Ikke fyll den tiden med alkohol, for det kan gjøre ting verre på lang sikt. 

Lenke til kommentar

TS her.

Men det er psykologien bak din drikking som er bekymringsfull. Når du sier at du kan slutte hvis du vil, kan det jo være greit å bevise det for seg selv. Kanskje ta en hvit uke? Det er nemlig hvorvidt du klarer å la vær å drikke som er dirkete avgjørende for om du kan sies å være alkoholmissbruker.

På andre siden skjønner jeg logikken din. Bedre å være brisen enn trist. Men alkohol er en dårlig antidepressiv behandling.

Ser den. Ja, jeg kan stoppe når jeg vil, men akkurat nå ser jeg ikke poenget i det. Etter en lang dag foretrekker jeg å bli brisen fremfor å bli nedstemt, så det er et veldig enkelt valg. Kjøper som regel med meg en to-tre seksere fra butikken så har alltid øl stående kaldt i kjøleskapet.

Men du kommer ikke utenom da, at hvis du skal klare å snu vanen før den blir "for vanskelig" (noe er aldri for vanskelig, men vanskeligere, da), så må du utvise litt disiplin og trene deg på å takle bruddet, og også implementére bedre vaner i livet generelt. Du har antageligvis overskudd, men har gitt opp litt på grunn av bruddet. Det første du kan gjøre er å kanskje implementére 1 eller 2 dager i uka hvor du nekter å røre alkohol, og du -skal- ut blant folk, kanskje bare gå en runde rundt byen.. Begynne med svært små steg.

Skal starte med dette etterhvert. Men ser liten grunn tild et nå.

Har ikke så mange å være sammen med for tiden da jeg og hun var ganske nære og hadde mange felles venner og det meste blir derfor kleint. Å vase rundt i byen alene ser jeg på som lite hensiktsmessig. Da setter jeg meg heller ned med en film og en pils.

Hvilke andre medikamenter kombinerer du dette med?

Ingen andre medikamenter. Kun pils.

Er det gitt at det er om å gjøre å leve lengst mulig, eller være relativt frisk i alderen 50+?

Bare spør...

Anonymous poster hash: 0e08d...285

Vil bare si at det ikke var jeg som skrev dette. Forstår ikke hva som menes her en gang.

følelsen av å være brisen trumfer som sagt det å sitte å være klin edru og være trist.

Det er essensen i saken slik jeg ser det og ikke antall enheter.  

Jeg skjønner at det kan virke som jeg har et alkoholproblem, men slik jeg ser på det så har jeg heller en alkoholløsning. Og det løser jeg ganske bra siden jeg i det minste ikke blir pære dritings hver dag.

Du drikker for å slippe unna hverdagen. Der ligger problemet.

Så lenge du drikker føler du deg bra og du slipper å håndtere hverdagslige utfordringer og problemer.

Noe som betyr at de hverdagslige utfordringene og problemene ikke løses eller blir bedre, noe som igjen fører til at du fortsetter å drikke. Altså, du havner i en ond sirkel.

Å si at du kan slutte når som helst er noe helt annet enn å faktisk ha lyst til å slutte og ikke minst å klare det.

Mao, du har et problem.

Ja, jeg er kanskje i en ond sirkel men jeg ser ikke poenget i å bryte den helt enda. Man bruker jo alltids en stund på å komme over noen og selv om jeg ser at min måte å håndtere det på ikke er helt perfekt akkurat så kunne det vært værre. Sommeren er jo også tiden for øl, så sånn sett passer det bra også.

Mye bra informasjon og kunnskap de andre kommer med i tråden her! Men en ting som ikke har blitt nevnt i særlig grad er at avhengighet ikke bare bygger på mengder av alkohol, men også at man gjør det til en helt hverdagslig aktivitet. Utfordringen med å drikke på daglig basis er at du lærer kroppen at dette er noe du "trenger" og når dagen kommer og du skal slutte, så kan du få abstinenser i mangel av alkohol og den psykologiske avhengigheten du har bygget opp. 

En tidligere kollega av meg drakk en-to øl hver dag etter jobben i lengre tid, og en dag kom han hjem fra jobb og fant ut at kjøleskapet var tomt for øl - det skapte en vekker når han kjente på den avhengigheten og kroppen forventet øl. Det ble også den dagen han bestemte seg for å slutte med alkohol på en god stund for å avvenne seg med alkoholisme. 

Du skriver følgende i ditt siste innlegg:

Det er bekymringsfullt fordi det viser at du ikke egentlig har forstått det som har blitt skrevet tidligere om følelsesaspektet og den onde sirkelen du potensielt kan havne i. Ja, det gjør dritvondt å bli forlatt, og du trenger å finne noe å fordrive tiden med. Ikke fyll den tiden med alkohol, for det kan gjøre ting verre på lang sikt. 

Jeg forstår jo litt av hva som sies her inne, men jeg syns ikke argumentene er gode nok til at jeg skal slutte med det jeg driver med. Hvis jeg ikke drikker på ettermiddagen og kvelden får jeg aldri sove og jeg blir bare sittende og deppe og tenkte på hva hun driver med og at jeg sitter her som en tulling. Har ikke så mange å lene meg på rent følelsesmessig, og venter egentlig bare på at det skal ha gått lang nok tid til at jeg kan begynne å date igjen.

Har prøvd andre ting for å få tankene mine over på noe annet, men det eneste som hjelper nå er å drikke.

Lenke til kommentar

Bare ble usikker, siden du skrev at du tok sobril eller hva det kalles.

TS her. Jeg tror du må ha lest feil eller blandet meg med noen andre, har ikke skrevet noe om sobril eller andre medikamenter. Øl og frisk luft er eneste medisinen jeg trenger.

Jeg er ikke AnonymDiskusjon som til tider går bananas her inne, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

TS her. Jeg tror du må ha lest feil eller blandet meg med noen andre, har ikke skrevet noe om sobril eller andre medikamenter. Øl og frisk luft er eneste medisinen jeg trenger.

Jeg er ikke AnonymDiskusjon som til tider går bananas her inne, bare så det er sagt.

En av fordelene med å bruke samme bruker alle sammen...

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Opplyser om at hver bruker som poster med AnonymDiskusjon, får en unik poster-hash ved slutten av innlegget sitt. Det er for å unngå at flere brukere i samme tråd, blir forvekslet med hverandre når begge bruker AnonymDiskusjon. Spørsmål kan henvendes på PM.

Lenke til kommentar

Anonymdiskusjon Sitat: "Skal starte med dette etterhvert. Men ser liten grunn tild et nå.

Har ikke så mange å være sammen med for tiden da jeg og hun var ganske nære og hadde mange felles venner og det meste blir derfor kleint. Å vase rundt i byen alene ser jeg på som lite hensiktsmessig. Da setter jeg meg heller ned med en film og en pils."

Ta den tiden som trengs, dette er bare spekulasjon og tankespinning.

Med tanke på å ta en runde rundt byen, mente jeg å kanskje ta en dagstur til en høydeås, et kjent kultursted, eller andre natursteder rundt omkring, så man får noen andre inntrykk enn det digitale og mekaniske i hjemmet. Da skaper man andre vaner, som du kan gjøre, som ikke behøver å inkludere alkohol.

Sier heller ikke at det er noe galt med å drikke, så lenge det ikke tar livet av en.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...