Gå til innhold

fstab filen tuller...

Anbefalte innlegg

Lite\stort problem...

Jeg kommer ikke inn i Linux lengre, da det er en feil angående mounting av en hardisk. Noen intillinger i /etc/fstab som ikke er som det skal... Jeg vet midlertidig hvordan jeg kan få ordnet dette om jeg bare hadde fått tak i filen. Noe som for meg virker klin umulig her da jeg er ganske fersk i Linux. Feilen er at jeg har skrevet inn feil hd i fstab...

Finnes det noen mulighet til og få tak i filene i Linux før den starter opp eller må jeg rett og slett reinstallere hele greia enda en gang...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
init=/bin/sh (som kernel parameter) mounter vel ikke annet enn rootfilsystemet. Så er det bare å fikse i vei :)

Okei jeg har fått tak i filen men det er bare readonly... selv om jeg lissom er innlogga som root. Jeg får ikke savet endringene... :dontgetit:

mount -n -o remount,rw /

bør fikse det.

Lenke til kommentar
Okei... tilgi meg for å vere såpass newbie som jeg er men... alt må inn med tskje...

Skal det og inn som kernel parameter? Nå har jeg prøvd litt fram og tilbake uten hell her...

Hey - bare morro å være til hjelp når folk spør om anna enn "hilken distro er best!?" ;)

Du skal remounte rot filsystemet fra kommandolinja. Etter du har gjort det så kan du skrive til filsystemet ergo du kan endre fstab fila.

Altså du booter med init=/bin/sh parameteren

når du får opp promten (#) så skriver du

mount -n -o remount,rw /

Mener det skal være riktig syntaks?

Så kan du gjøre 'emacs /etc/fstab' eller vim om du er en sånn en :laugh:

Lenke til kommentar

Hey - bare morro å være til hjelp når folk spør om anna enn "hilken distro er best!?" ;)

Du skal remounte rot filsystemet fra kommandolinja. Etter du har gjort det så kan du skrive til filsystemet ergo du kan endre fstab fila.

mount -n -o remount,rw /

Så kan du gjøre 'emacs /etc/fstab' eller vim om du er en sånn en :laugh:

Jau, selv har jeg prøvd både mandrake og redhat distrer her...

Og har slått meg til ro meg redhat foreløpig da jeg synst mandrake var ett irriterende system... men men...

Jeg prøver og gjøre det du foreslår men...

mount -n -o remount,rw / gir bare;

mount: could not open /proc/partitions, so UUID and LABEL conversion cannot be d one.

mount: no such partition found.

#

:ermm:

Lenke til kommentar

Mener å huske at den da blir mounta i read only. Hadde også et problem med fstab, skyltes at den hadde skrudd på DMA (noe kontrolleren => dataene ikke var noe serlig glad for), DMA var ikke støttet. Fikk skrudd av DMA, men etter alt for mye loking med slapd endte det med debian. (apt-get install slapd)

Lenke til kommentar

Hey - bare morro å være til hjelp når folk spør om anna enn "hilken distro er best!?"  ;)

mount -n -o remount,rw /

Så kan du gjøre 'emacs /etc/fstab' eller vim om du er en sånn en  :laugh:

Jau, selv har jeg prøvd både mandrake og redhat distrer her...

Og har slått meg til ro meg redhat foreløpig da jeg synst mandrake var ett irriterende system... men men...

Jeg prøver og gjøre det du foreslår men...

mount -n -o remount,rw / gir bare;

mount: could not open /proc/partitions, so UUID and LABEL conversion cannot be d one.

mount: no such partition found.

#

:ermm:

Tror distroen din bruker "LABEL" i /etc/fstab, og at det er mount kommandoen hikker på (LABEL-flagget trenger /proc , som ikke er mountet). Prøv å remounte med følgende kommando:

mount -n -o remount,rw /dev/hdax /

Der "/dev/hdax" er partisjonen du har linux på. Btw, ikke glem å umounte root partisjonen når du er ferdig å editere /etc/fstab

Lenke til kommentar

Jo før hadde jeg bare KDE... nå har jeg installert begge to rett og slett og håper det går greitt... fint med mulighet og bruke programmer av begge to...

Btw er det noen her som har fått programmet kopete og fungere under Fedora?

Vist ikke er det noen andre gode klienter man kan bruke opp mot MSN og ICQ sine nettverk? Gaim er ikke så tale da dette programmet sux bigtime...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...