Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

et geogebra spørsmål

Anbefalte innlegg

Har en funksjon som viser utgifter for produksjoner av enheter: K(x)= 0.005x^3-1.5x^2+250x+3000

Og en som viser inntekten ved salg av enhetene: I(x)= -0.5x^2+264x

disse puttes inn i samme koordinatsystem.

Og på den ene oppgaven så spørr de etter hva produksjonen må være for at inntektene er mer enn 4000kr.

Men er det noen kommando jeg kan skrive inn det for å finne dette ganske enkelt, eller må jeg lete etter dette med finne punktene selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått oppgaven, så kan du løse det på følgende måte:

1. Tegn inn begge grafene i GeoGebra.

2. Skriv inn linjen y=4000.

3. Bruk "Skjæring mellom to objekt"-funksjonen for å finne skjæringspunktet mellom grafen til K(x) og linja y=4000.

4. Punktet du får fram skal da være (4.1, 4000).

Lenke til kommentar

Å ja. Da er det vel slik at differansen mellom de to grafene skal være 40000 (i y-verdi). Usikker på hvordan man regner en slik oppgave, har ikke vært borti noe liknende før..

Prøvde meg litt fram i CAS, og tror jeg fant noe som kanskje fungerte:

Jeg skrev inn begge grafene i CAS, og deretter skrev jeg "I(x)=K(x)+4000", og fikk fram x=110.29 og x=166.13 (også en negativ verdi, men den er jo ikke relevant), som betyr at området vil ligge mellom disse to x-verdiene, hvis jeg har tenkt riktig da..

Lenke til kommentar

"Mer enn" peker på en ulikhet, hvor I(x)>4000. Om du da bruker Løs-kommandoen greier den forhåpentligvis å finne riktig løsning selv om I bare er definert for enkelte verdier av x (i visse tilfeller skaper slikt krøll i CAS, uvisst hvorfor). Isåfall ville jeg bare slengt inn Løs[-0.5x^2+264x>4000] i CAS og gitt den delen av løsningsintervallet som er innenfor definisjonsmengden av x. Det kan fort være hele løsningen, om oppgaven er forutsigbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...