Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med borderline personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper han/hun sikter til - Borderline personlighetsforstyrrelse.

Innen psykologi og psykiatri et begrep som opprinnelig betegnet psykiske lidelser som i alvorlighetsgrad lå mellom de alvorligste sinnslidelsene (psykoser) og de lettere sinnslidelsene (nevroser). I amerikansk psykiatrisk klassifikasjon (DSM-systemet) blir begrepet brukt om en alvorlig personlighetsforstyrrelse som er kjennetegnet ved tendenser til impulsive handlinger uten å tenke på konsekvensene i kombinasjon med svingende stemningsleie og oftest manglende selvkontroll (sinneutbrudd).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt én pasient med borderline-diagnose tidligere. Det var nok veldig slitsomt for vedkommende selv,  og det var slitsomt for oss ansatte og AMK også, pga gjentatte, daglige trusler om selvmord. Vi snakker om en pasient som ringte flere hundre ganger daglig., skriver selv selv ut og inn av institusjoner. Vedkommende hadde mye problemer med relasjoner til andre, og kunne i et sekund være veldig oppstemt og glad, for så i det neste i øyeblikket true med å ta livet av seg selv. I tillegg latet vedkommende som at h*n fikk illebefinnende, og vi måtte jo sjekke at alt sto bra til. Vedkommende levde da personen var pasient hos oss, men noen år etter utskrivelse, lever ikke personen den dag i dag. Personen ville jo ikke dø, men klarte å få det til allikevel, i søken etter oppmerksomhet.

Ei fra hjembygda,  ever med borderline diagnose, som er to år yngre enn meg. Hun lever enda, men i detalj vet jeg ikke hvordan hun har det. 

Jeg har også bodd med ei jente tidligere, som jeg har antatt hadde en form for borderline, men hun bodde jeg bare med, så det er kun mine egen "kvalifisert synsing". Hun sleit veldig med relasjoner ovenfor andre, og gjorde mye dårlige valg. F.eks. en gang så stjal hun en flaske vin fra en annen roomie, drakk opp halvparten, og for å skjule dette, blandet hun vinen med vann, sånn at flasken skulle se full ut. Hun hadde mye ekstreme hårfarger og klesstiler, og hun kunne svinge veldig i humøret, og også her var det snakk om å ta livet av seg selv. I et sekund så kunne hun si at ville ta livet av seg selv, mens i det andre var plutselig i godt humør og klar for en fest. Hun tok aldri livet sitt til tross for gjentatte trusler (utleiers trussel om å kaste henne ut grunnet manglende leiebetaling var nok  det som utløste hennes trusler) , hun lever enda, men jeg måtte sette grenser her og kutte henne ut av livet mitt.  

Uansett psykiatrisk diagnose, det er knyttet mye stigma rundt de fleste diagnoser, og på generell basis virker det som at livskvaliteten er nedsatt. Husk også at mange kan ha tilleggsdiagnoser, som følger den primære diagnosen. 

Lenke til kommentar

Jeg har diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse, men opplever ikke alvorlig nedstemthet (med tanke på selvmord). Jeg opplever mer det at jeg kan bli utrolig glad av små ting, altså skal ikke mye til for at jeg blir utrolig hyper og glad, og jeg kan bli utrolig trist å lei meg for ting som ikke er så store, men for meg føles det som verdens undergang. Veldig vanskelig å leve med, men er noe jeg må leve med rett og slett... ?

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å leve med, men er noe jeg må leve med rett og slett...

Jepp. Nå har ikke jeg BPD, men jeg har Bipolar 2-lidelse som ofte kan ligne. Det gjelder å finne mestringsteknikker i hverdagen. En personlighetsforstyrrelse eller andre lidelser trenger ikke være the end of the world. Men det kan være viktig med god oppfølging av lege og psykiatrien.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...