Salvesen. Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Ja, vi burde egentlig bare beholdt hestene!! Du ser vel at det er litt mangel på ambisjoner i dette prosjektet? De introduserer ett mekanisk esel som alternativ som aldri kan utfordre hestene, vi ville aldri gått vekk fra hestene hvis det ikke var både praktiske og økonomiske grunner til å gjøre det. jeg synes det er en fin og rolig inngang jeg, det er ganske mange roboter som opererer på samme måte. Trege som pokker, men de fungerer og en kan lasse på med de for å få opp farten. Dette er jo ett steg inn i fremtiden, det stopper ikke med denne... Personlig gleder meg jeg til å ta den 2 Lenke til kommentar
GretheS Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Flott med engasjement, men her er grunnlaget for diskusjonen mangelfull. Dette er fase to av et tre årig prosjekt der det Kolumbus ser på supplement til de vanlige transportløsningene. Bussen kan gå fortere og ta flere passasjerer, men lovverket begrenser dette i denne fasen. Lovverket krever også i denne testfasen at det skal være en sertifisert fører om bord som skal kunne gripe inn hvis det oppstår en uønsket hendelse. Den er testet i nesten 2000 timer på testbane, og alle de hendelser som kan oppstå i et trafikk- eller bybilde er framprovosert og testet. Dette er å bevege seg raskt inn i framtiden ved å ta i bruk ny teknologi slik at Rogalendingene og senere resten av Norge skal kunne bevege seg slik de selv ønsker, når de ønsker ved å bruke nye mobilitetsløsninger og sette bilen fra seg av og til. Velkommen til Rogaland og test tur! 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Flott med engasjement, men her er grunnlaget for diskusjonen mangelfull. Dette er fase to av et tre årig prosjekt der det Kolumbus ser på supplement til de vanlige transportløsningene. Bussen kan gå fortere og ta flere passasjerer, men lovverket begrenser dette i denne fasen. Lovverket krever også i denne testfasen at det skal være en sertifisert fører om bord som skal kunne gripe inn hvis det oppstår en uønsket hendelse. Den er testet i nesten 2000 timer på testbane, og alle de hendelser som kan oppstå i et trafikk- eller bybilde er framprovosert og testet. Dette er å bevege seg raskt inn i framtiden ved å ta i bruk ny teknologi slik at Rogalendingene og senere resten av Norge skal kunne bevege seg slik de selv ønsker, når de ønsker ved å bruke nye mobilitetsløsninger og sette bilen fra seg av og til. Velkommen til Rogaland og test tur! 100% enig! Virker som du er oppdatert på prosjektet, når kan en få tatt en prøvetur? Lander på sola i morgen, er det muligheter da? 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (...)og alle de hendelser som kan oppstå i et trafikk- eller bybilde er framprovosert og testet.(...) Hovmod står for fall. Eller så ser det ut som du skriver for prosjektet, hvis det er tilfellet burde du identifisere deg selv. Det hadde også hjulpet hvis du hadde sagt noe om hvorfor begrensningene var satt så strengt, såfremt jeg har forstått er det ikke lovverk men søknadsbasert hva man får lov til med autonome prosjekter. Har du svar på spørsmålet jeg stilte tidligere i tråden også? Hvis dette er å gå raskt inn i fremtiden, hvorfor har jeg en følelse av at ett balansebrett eller en elsparkesykkel til rundt tusenlappen vil være mer praktisk og raskere for kundene? Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Flott med engasjement, men her er grunnlaget for diskusjonen mangelfull. Dette er fase to av et tre årig prosjekt der det Kolumbus ser på supplement til de vanlige transportløsningene. Bussen kan gå fortere og ta flere passasjerer, men lovverket begrenser dette i denne fasen. Lovverket krever også i denne testfasen at det skal være en sertifisert fører om bord som skal kunne gripe inn hvis det oppstår en uønsket hendelse. Den er testet i nesten 2000 timer på testbane, og alle de hendelser som kan oppstå i et trafikk- eller bybilde er framprovosert og testet. Dette er å bevege seg raskt inn i framtiden ved å ta i bruk ny teknologi slik at Rogalendingene og senere resten av Norge skal kunne bevege seg slik de selv ønsker, når de ønsker ved å bruke nye mobilitetsløsninger og sette bilen fra seg av og til. Velkommen til Rogaland og test tur! Beklager, men dette har ingenting med framtiden å gjøre. Det er ikke slik man jobber med selvkjørende teknologi i 2018. Dere stiller til ski-VM med treski og grilldress. Dere vil merke det den dagen det faktisk er funksjonelle selvkjørende kjøretøy. Det er når Waymo, Tesla, Uber eller noen av de andre store tilbyr private løsninger. Bruk skattepengene våre til det dere kan: best mulig offentlig kollektivtrafikk med en sjåfør bak rattet i skikkelig fart. Endret 12. mai 2018 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Så en bussjåfør skal ansettes for å overvåke og sitte klar med bremsepedalen til enhver tid? Bussen tar 6 passasjerer og går i 12km/t. I et område hvor det jobber 40.000 mennesker. Snakk om revolusjon for kollektivtrafikken! Lurer på hvor mye dette prosjektet koster for busselskapet? Idiotisk og unyttig... Jeg synes virkelig synd på den bremsepedal-operatøren. Det må være en stusselig bruk av arbeidsdagen. De må vel ansette en til. En som kan gå foran bussen med rødt flagg og fløyte, for å gjøre folk oppmerksomme på et snikende tungt kjøretøy kommer rullende. Gamle damer dårlig til beins kan jo finne på å prøve å ‘rekke over veien’... Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Så en bussjåfør skal ansettes for å overvåke og sitte klar med bremsepedalen til enhver tid? Bussen tar 6 passasjerer og går i 12km/t. I et område hvor det jobber 40.000 mennesker. Snakk om revolusjon for kollektivtrafikken! Lurer på hvor mye dette prosjektet koster for busselskapet? Idiotisk og unyttig... Jeg synes virkelig synd på den bremsepedal-operatøren. Det må være en stusselig bruk av arbeidsdagen. De må vel ansette en til. En som kan gå foran bussen med rødt flagg og fløyte, for å gjøre folk oppmerksomme på et snikende tungt kjøretøy kommer rullende. Gamle damer dårlig til beins kan jo finne på å prøve å ‘rekke over veien’... Nei det er ikke nødvendig med rødt flag og fløyte, alle tenkelige og utenkelige situasjoner er fremprovosert og testet i nesten 2000 timer på testbane Endret 12. mai 2018 av kim_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Hvis man forsiktig anslår at 30% av de 40.000 som arbeider i det omtalte industri/kontor området ønsker å benytte førerløs el-buss, trengs det 2.000 busser Er det realistisk? Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Hvis man forsiktig anslår at 30% av de 40.000 som arbeider i det omtalte industri/kontor området ønsker å benytte førerløs el-buss, trengs det 2.000 busser Er det realistisk? Det er nok ingen som har tenkt at det skal være maks 6 stk så veldig lenge, så akkurat den bekymringen tror jeg du skal ta med stor ro.. 1 Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Må da starte et sted, la oss tenke dette går bra så kan det bli økt hastighet etterhvert Lenke til kommentar
G Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) (...)og alle de hendelser som kan oppstå i et trafikk- eller bybilde er framprovosert og testet.(...) Hovmod står for fall. Eller så ser det ut som du skriver for prosjektet, hvis det er tilfellet burde du identifisere deg selv. Det hadde også hjulpet hvis du hadde sagt noe om hvorfor begrensningene var satt så strengt, såfremt jeg har forstått er det ikke lovverk men søknadsbasert hva man får lov til med autonome prosjekter. Har du svar på spørsmålet jeg stilte tidligere i tråden også? Hvis dette er å gå raskt inn i fremtiden, hvorfor har jeg en følelse av at ett balansebrett eller en elsparkesykkel til rundt tusenlappen vil være mer praktisk og raskere for kundene? Øh, fordi sideregn på Forus ikke er så deilig? Her blåser det, og når det regner så må du enten ha heldekkende regntøy, eller du må la være å komme i kontakt med utemiljøet på en fornuftig måte. Bil er veldig praktisk, spesiellt om en skal frakte noe med seg hjem i fra butikker. Slik at man slipper å påkle varene regntøy også. Noen varer er så tunge og store i omfang, at man rett og slett ikke kan få det ombord på en sparkesykkel eller busstransport. Noen varer er så store at man ikke finner plastsekk som er stor nok til å ha rundt dem heller. Endret 12. mai 2018 av G 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Øh, fordi sideregn på Forus ikke er så deilig? (...) Ser jo den men tror jeg fortsatt ville satset på noen regnklær og ett kjøretøy som tok meg en kilometer på ~3 minutter istedenfor å måtte vente muligens like lenge på buss som tok meg samme distansen på ~5 min. Kapasiteten gjør jo at du risikerer å måtte vente lenge for å få plass på en buss. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Jeg ville valgt denne bussen da. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Øh, fordi sideregn på Forus ikke er så deilig? (...) Ser jo den men tror jeg fortsatt ville satset på noen regnklær og ett kjøretøy som tok meg en kilometer på ~3 minutter istedenfor å måtte vente muligens like lenge på buss som tok meg samme distansen på ~5 min. Kapasiteten gjør jo at du risikerer å måtte vente lenge for å få plass på en buss. Ja, om ikke politiet stopper deg med den nyekjøpte gassgrillen oppå EL-skuteren din da? Eller andre sprell du måtte finne på med EL-småframkomstmidler (uansett type) Endret 13. mai 2018 av G 1 Lenke til kommentar
Handlepose Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Nå kjenner jeg ikke til dette Forus området, men da bussen vil gå for sakte for veien og jeg ville tro for stor for fotgjengerfelt er det snakk om at den får egen vei? Hva er fordelen med å ta denne bussen kontra å ha eget balansebrett/el-sparkesykkel med seg? Forus er et industri område i Stavanger. Dette er jo et prøve prosjekt for å se hvordan selvkjørende busser fungerer i praksis og virker lovende for min del i alle fall. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå