Gå til innhold

Første rute for selvkjørende buss i Norge er godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke til dette Forus området, men da bussen vil gå for sakte for veien og jeg ville tro for stor for fotgjengerfelt er det snakk om at den får egen vei?

 

Hva er fordelen med å ta denne bussen kontra å ha eget balansebrett/el-sparkesykkel med seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så en bussjåfør skal ansettes for å overvåke og sitte klar med bremsepedalen til enhver tid?
Bussen tar 6 passasjerer og går i 12km/t. I et område hvor det jobber 40.000 mennesker.

 

Snakk om revolusjon for kollektivtrafikken!

Lurer på hvor mye dette prosjektet koster for busselskapet? Idiotisk og unyttig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en bussjåfør skal ansettes for å overvåke og sitte klar med bremsepedalen til enhver tid?

Bussen tar 6 passasjerer og går i 12km/t. I et område hvor det jobber 40.000 mennesker.

 

Snakk om revolusjon for kollektivtrafikken!

 

Lurer på hvor mye dette prosjektet koster for busselskapet? Idiotisk og unyttig...

Ja, vi burde egentlig bare beholdt hestene!!
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, vi burde egentlig bare beholdt hestene!!

 

Du ser vel at det er litt mangel på ambisjoner i dette prosjektet? De introduserer ett mekanisk esel som alternativ som aldri kan utfordre hestene, vi ville aldri gått vekk fra hestene hvis det ikke var både praktiske og økonomiske grunner til å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til dette Forus området, men da bussen vil gå for sakte for veien og jeg ville tro for stor for fotgjengerfelt er det snakk om at den får egen vei?

 

Hva er fordelen med å ta denne bussen kontra å ha eget balansebrett/el-sparkesykkel med seg?

 

Forus er i dag et industriområde mellom Stavanger, Sola og Sandnes som i store deler ble anlagt på gamle Forus flyplass (en flyplass som hadde tre betongrullebaner med taxebaner med forbindelse til Sola flyplass). Som det står i artikkelen er det 40 000 arbeidsplasser og 3.500 bedrifter inkludert Statoils hovedkvarter på Forus. Det er anlagt egne kollektivtraseer og den førerløse bussen, med sjåfør(!), vil trafikere deler av disse kolektivtraseene. Jeg ser for meg at det ikke tar så lang tid før sjåføren kan forlate bussen, slik man sluttet med en mann med rødt flagg gående foran automobiler: - ) https://www.nrk.no/rogaland/forerlos-buss-for-forste-gang-pa-veien-1.13963100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til dette Forus området, men da bussen vil gå for sakte for veien og jeg ville tro for stor for fotgjengerfelt er det snakk om at den får egen vei?

 

Hva er fordelen med å ta denne bussen kontra å ha eget balansebrett/el-sparkesykkel med seg?

 

Meget godt spørsmål. Betimelig som bare det. Nei, svaret er nok at den får hele den eksisterende veien (politikerintensivet er ihvertfall lydende slik, så får man se hva som kommer), og veien kun blir åpen for kollektivtrafikk og uttrykningskjøretøyer. Montro hvordan handelsnæringen vil like det. Skal jeg gjette i fra den politiske stemningen som har florert over noe år her nå.

 

Politikerne her borte er så grønne i skallen, at de har nok tenkt å sperre Forus for biltrafikk (deler av det). Det har de siklet etter i lang tid nå. Og til høsten så blir også en del av Forus som også berører et stykke motorvei avgiftsbelagt i den nye soneinndelingen for bompengeringen. Dvs. at om du kommer sør i fra, så må du innom Sola kommune for å slippe å kjøre dette stykke motorvei. Så kan du komme inn på Sola-splitten og fint komme deg f.eks. til Mariero uten å belastes bompenger. Men, bykjerner inkludert deler av Forus-kjernen vil du måtte betale bompenger for å besøke. Sola Flyplass blir en egen sone. Men Sola sentrum blir du ikke belastet for. Men om du skal til Tananger så må du vel betale igjen tror jeg å huske. Også noen steder i Randaberg når du er på vei dit, så kommer du inn i en sone. De restrukturer bompengeringene totalt.

 

Det har også vært et Nei til Bompenge-partiet som har sanket underskrifter. Husker de satt noen timer på Lurabyen (nær Kvadrat) og sanket underskrifter på papir, for å opprette dette nye partiet. Så de må nok inn på Stortinget før de får anledning til å stemme i mot bompengeringer.

 

Er jo kun Frp som jeg vet om som er i mot bompengeinnsamling. Jeg tror at før eller siden så må de andre ja-vennlige partiene ta innover seg at folk er lei av å bli avgifts-rævkjørt. Den dag kommer nok. Det behøves kun en samlende røst, som ikke gir seg etter noen få uker. Er ikke sikkert alle er like positive til noen av raringene man finner i Frp vet du.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til dette Forus området, men da bussen vil gå for sakte for veien og jeg ville tro for stor for fotgjengerfelt er det snakk om at den får egen vei?

 

Hva er fordelen med å ta denne bussen kontra å ha eget balansebrett/el-sparkesykkel med seg?

 

Ikke utenkelig at Forus velges nettopp pga. busstraseen som går på Fv. 44

 

https://www.google.com/maps/@58.8778604,5.72527,3a,75y,34.83h,80.99t/data=!3m6!1e1!3m4!1s14GGYHgCf1NC0CK6CjejbQ!2e0!7i13312!8i6656

Lenke til kommentar

Helt tullerusk. Med disse forutsetningene kunne denne ruten gått for 10 år siden med datidens teknologi. Absolutt ingenting å lære av dette, kun et pengesluk og en del politikere som kan klappe seg selv på skuldra som førstemann med selvkjørende teknologi.

 

Hvilke forutsetninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt tullerusk. Med disse forutsetningene kunne denne ruten gått for 10 år siden med datidens teknologi. Absolutt ingenting å lære av dette, kun et pengesluk og en del politikere som kan klappe seg selv på skuldra som førstemann med selvkjørende teknologi.

 

Hvilke forutsetninger?

 

 

12 km/t og egen ansatt "sjåfør" med nødknapp kunne man gjort for 10 år siden med radar og enkel software. Regner også med det er en simpel radar/lidar uten konkurransedyktig ML (om den i det hele tatt har det).

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Synes det er hodeløst å tillate selvkjørende kjøretøy. Mennen med nødknappen er jo en vel og bra tanke. Men, det forutsetter en type menneske som ikke sovner på jobben sin av slikt arbeid det :confused:

Endret av G
Lenke til kommentar

Synes det er hodeløst å tillate selvkjørende kjøretøy. Mennen med nødknappen er jo en vel og bra tanke. Men, det forutsetter en type menneske som ikke sovner på jobben sin av slikt arbeid det :confused:

 

Kan forsikre deg om at selvkjørende kjøretøy allerede er i ferd med å bli bedre enn en gjennomsnittssjåfør, og jo fortere vi bannlyser rattkjøring på trafikkerte veier til bedre er det for oss alle. Å ferdes i trafikken er i dag det farligste vi gjør. Heldigvis har en del nye biler AEB, men dessverre er det en dårlig bilpark på de skumleste sjåførene..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det er hodeløst å tillate selvkjørende kjøretøy. Mennen med nødknappen er jo en vel og bra tanke. Men, det forutsetter en type menneske som ikke sovner på jobben sin av slikt arbeid det :confused:

Jamen når han er der likevel kunne han kjøre etter fartsgrensene! 12km/t kan en hest utkonkurrere. Dusteforbundet:alt nytt er best, uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange sinnatagger i kommentarfeltet.

Er dette den optimale og ferdige løsningen? Nei. Burde det vært bedre? ja. Er dette et steg i riktig retning og et krav for at vi som et samfunn skal komme helt fram til førerløse biler? Ja.

Forhåpentligvis så fungerer det greit og muligheten for å utvide og oppgradere kommer ganske kjapt. Merkelig hvor negative folk er her in ne.


 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Her var det mange sinnatagger i kommentarfeltet.

 

Er dette den optimale og ferdige løsningen? Nei. Burde det vært bedre? ja. Er dette et steg i riktig retning og et krav for at vi som et samfunn skal komme helt fram til førerløse biler? Ja.

 

Forhåpentligvis så fungerer det greit og muligheten for å utvide og oppgradere kommer ganske kjapt. Merkelig hvor negative folk er her in ne.

 

mange er nok bare skuffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...