Axefjord Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Jeg registerte meg som bruker på en av norges større strøm/nettleverandører sin app, og fyllte inn min brukerinfo og informasjon fra sikringsskapet. Til slutt fikk jeg spørsmål om å oppgi telefonnr på personen som tidligere hadde vært registrert på det sikringsskapet (og fikk oppgitt 4 av sifrene i dette telefonnummeret). Jeg stusset over det, men jeg hadde jo tlfnr til tidligere huseier, så jeg fyllte det inn og det fungerte. Jeg ble da logget inn på tidligere huseiers konto, og fikk tilgang til strøminformsjonen over tid fra både mitt hus, og huseiers nye hus. 1) Det så da ut som tidligere huseier har full tilgang på mitt strømforbruk gjennom sin bruker på app'en. 2) Jeg fikk full tilgang til tidligere eiers strømforbruk i deres nye hus, kun ved hjelp av info fra mitt sikringsskap (i deres gamle hus) og telefonnummeret til tidligere eier. For meg virker dette som et stort brudd på personvernlovgivningen. Og etter å ha sendt noen eposter over halvannen måned med selskapet, har de fortsatt ikke skjønt poenget mitt. De har visstnok fjernet mitt telefonnummer som var lagt inn på tidligere huseiers konto, og mente problemet var løst. Et par eposter senere, så lurer de på om jeg fortsatt har innloggingsproblemer... Hvor er det korrekt å rapportere inn dette? Datatilsynet tar imot avviksrapporter, men det virker rettet mot firma, ikke innrapportering fra bedrifter. Endret 11. mai 2018 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/hvordan-kan-jeg-klage-til-datatilsynet/ Her finner du informasjon om hvordan du rapporterer til datatilsynet som privatperson. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Du kan rapportere til datatilsynet, men de har få ressurser og ikke sikkert de har kapasitet til å følge opp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg oppfatter ikke at dette er et bevisst brudd på personvernlovgivningen, men en bug i datasystemene til strømselskapet. Ta kontakt med IT-ansvarlig (som ofte er regnskapssjefen i et lite firma) og beskriv feilen. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg oppfatter ikke at dette er et bevisst brudd på personvernlovgivningen, men en bug i datasystemene til strømselskapet. Ta kontakt med IT-ansvarlig (som ofte er regnskapssjefen i et lite firma) og beskriv feilen. Det er et svært firma, og det er umulig å komme forbi 1.linje support, som ikke skjønner problemet. Å vente opptil 3 uker, for så å få spørsmål om jeg fortsatt har problemer med å logge inn, er utrolig dårlig. Jeg har jo aldri hatt problemer med å logge inn, og spurte ikke om det... At det plutselig kom svar fra en annen person, på svensk, hjalp ikke akkurat noe... Uansett om det er en bug eller ikke, så er det jo feil at andre skal ha tilgang til mine strømdata, OG at jeg skal ha tilgang til andres strømdata. Og når support ikke har skjønt problemet etter halvannen måned... Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Uansett om det er en bug eller ikke, så er det jo feil at andre skal ha tilgang til mine strømdata, OG at jeg skal ha tilgang til andres strømdata. Og når support ikke har skjønt problemet etter halvannen måned... Det pleier å fremme forståelsen for selskaper etter man tipser f.eks. VG om saken. 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Eller legge ut et innlegg på firmaets offentlige Facebook. 2 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 1) Send mail til selskapet der du tydelig forklarer problemstillingen sammen med skjermdumper fra app. Legg gjerne inn en setning eller to om GDPR. Dersom dette er veldig viktig for deg personlig: 2) Rapporter 1) til datatilsynet som du har blitt vist til i post 2 Dersom dette er ultraviktig for deg og du føler deg veldig #krenket av denne utilsiktede bug'en: 3) send 1) og 2) til diverse små og store publikasjoner i landet. Det er sikkert noen som biter på i disse smartstrøm-tider og du får kanskje et pent bilde i avisen som vil hefte ved deg i lang lang tid. Lykke til! (Personlig, som konsulent i bransjen, hadde jeg brydd meg minimalt ) 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 ...er tilgang til noens strømforbruk ett særlig stort personvernbrudd?Når man overtar en bolig, vet man defacto hvor mye strøm forrige eier har brukt. Unyttig informasjon, spør du meg. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 ...er tilgang til noens strømforbruk ett særlig stort personvernbrudd? Når man overtar en bolig, vet man defacto hvor mye strøm forrige eier har brukt. Unyttig informasjon, spør du meg. Da mangler du nok litt fantasi. Utover tilgang til personlige opplysninger vil det avsløre om du er på ferie eller ikke, noe som er verdifull informasjon for tyver. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 ...er tilgang til noens strømforbruk ett særlig stort personvernbrudd? Når man overtar en bolig, vet man defacto hvor mye strøm forrige eier har brukt. Unyttig informasjon, spør du meg. Du har misforstått. Han får vite strømforbruket i tidligere eiers NYE bolig, NÅ og i FREMTIDEN. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 ...er tilgang til noens strømforbruk ett særlig stort personvernbrudd? Når man overtar en bolig, vet man defacto hvor mye strøm forrige eier har brukt. Unyttig informasjon, spør du meg. Du har misforstått. Han får vite strømforbruket i tidligere eiers NYE bolig, NÅ og i FREMTIDEN. Jeg så det når jeg leste posten på nytt. Mener allikevel at det ikke er ett STORT brudd på personvernet. Idiotisk bug og retarderte rutiner hos leverandøren, ja, men kriiiise? Nei. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Hva er da et stort brudd? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Hva er da et stort brudd? Dersom legen min la journalen min på åpen webserver, det hadde vært ett gigabrudd noen burde få smekk på pungen for. Eller relatert til tråden: dersom strømselskapet delte alle kundeopplysningene de måtte sitte på gjennom appen, så som betalingshistorikk, reskontro, kontaktinfo etc. Hvor mange KWH noen har brukt per måned...det er vel litt meh..uinteressant. Men nå har jeg ikke logget meg på og sett hvor detaljerte utlistinger kunden får fra de nye fjernavleste målerne. Man finner mye mer privat informasjon om ett menneske med googling og bruk av åpne offentlige registre dersom man vil, enn strømforbruket. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Per måned er ikke så interessant nei, men jeg trodde det var ca per time nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå