Gutten633 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Hei! Førebur meg til biologi eksamen som jeg skal ha om 2 veker og lurte på om noen kunne hjelpe meg/evt gi meg tips til hvordan jeg skal løse denne oppgaven: Oppgaven er: "Sigevannet i en innsjø fører med seg tungmetaller. Kvikksølvinnholdet blir et sted i sjøen målt tilla deler per milliard, men i vannet blir det funnet ei død laksand som inneholder flere tusen ganger mer. Gi en detaljert forklaring på det høye kvikksølvinnholdet i anda". Det jeg tror: Føler at det har noe med konsentrasjonen å gjøre. Siden anda er en primær/sekundærkonsument, vil han ta opp næringen sin fra b.l.a produsenter(som allerede har kvikksølv i seg), og siden energiovergangen fra hvert trofisk nivå er på 10 % så må jo anda ete mye mer for å få like mye energi i seg som produsentene?. På denne måten tror jeg konsentrasjon vil øke jo lengre opp en kommer i næringskjeden. Er ikke sikkert dette er sant, er bare min teori. Takk på forhånd! :-) Endret 11. mai 2018 av Gutten633 Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg tenker akkurat det samme selv. Antall giftstoffer øker oppover i næringskjeden fordi høyerestående individer på spise mer biomasse for å dekke energibehovet sitt. Det kalles vel bioakkumulering tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå