NTB - digi Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 – Regjeringen må levere på lovnadene sine.Ap: Regjeringen må sette av nok penger til norsk CO2-rensing Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvor mye CO2 regner man med å kunne "fange", dvs. samle? Hvor mye CO2 mener man at all transport i Norge produserer? Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvis regjeringen slutter å kaste bort titalls milliarder av kroner i året på elbilsubsidier, vil Norge ha råd til å kutte CO2-utslippene dramatisk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvis regjeringen slutter å kaste bort titalls milliarder av kroner i året på elbilsubsidier, vil Norge ha råd til å kutte CO2-utslippene dramatisk. Så bra da, for dette kuttes jo jevnlig fremover! Løsningen er tydeligvis på vei:) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 "Hun mener gode løsninger og et marked for fangst og lagring av CO2 er det viktigste Norge kan bidra med når det gjelder å nå klimamålene i Paris-avtalen." Det viktigste er å satse mye mer på fornybar energi. Norge har store havområder og vi kan doble produksjonen av fornybar energi om vi vil. El-sertifikatordningen koster alle som betaler nettleie 5 øre/kWh og ordningen burde styrkes og ikke svekkes i 2020. Når regjeringen har åpnet opp for at EU skal bestemme over strømeksporten fra Norge gjennom ACER, er det mye som tyder på at strømprisen vil øke i årene som kommer. Når Tyskland får tilgang til vannmagasinene i Norge kan de legge ned gasskraftverk og satse på at kablene fra Norge i stedet for. Skal vi unngå strømpriser i området 50-60 øre/kWh i årene som kommer er utbygginger på havet en mulighet for å øke tilgangen på strøm og presse strømprisen nedover. En slik politikk vil skape en ny industri i et marked EU mener representerer 5 mil. jobber. Vinden og bølgene på havet er den største fornybare energikilden som kan bygges ut med moderate kostnader, da energiproduksjon og matproduksjon i form av oppdrettsanlegg og algefarmer deler på utgiftene. Lenke til kommentar
Bygg.ing Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 CO2 fangst, det er så bortkastede penger at jeg ikke har ord. Heldigvis har vi en fornuftig regjering. Vi må bruke pengene der problemet virkelig er, plast. Naturen klarer ikke å bryte ned plast effektivt, CO2 er helt naturlig og grunnlaget for liv. Ja vi kan bli flinkere å redusere CO2 utslipp og være mer bevisst men plast, det er et enormt problem for kloden. PLast har totalt havnet i skyggen for CO2 hysteriet at det er skremmende. 1 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Hvis regjeringen slutter å kaste bort titalls milliarder av kroner i året på elbilsubsidier, vil Norge ha råd til å kutte CO2-utslippene dramatisk. Du mener fossilbilsubsidier? For i 2017 gikk staten "glipp av" 8 mrd i avgifter fra fossilbiler pga. endringer i engangsavgiftene siden 2008. Tilsvarende for elbiler er 3 mrd. https://www.dn.no/nyheter/2018/04/25/1621/Motor/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler Endret 11. mai 2018 av spiff42 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Hvis regjeringen slutter å kaste bort titalls milliarder av kroner i året på elbilsubsidier, vil Norge ha råd til å kutte CO2-utslippene dramatisk. "Norge bidrar med drøyt en promille av de samlede globale klimagassutslippene. I 2007 slapp vi ut nær tolv tonn såkalte CO2-ekvivalenter per innbygger. Det er litt over halv-parten av tilsvarende tall for USA, men høyere enn for de fleste andre land. Olje- og gassvirksomheten krever store mengder elektrisitet basert på forurensende naturgass. Sammen med industri og transport sto den for 80 prosent av de norske klimagass- utslippene i 2007." https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/norske-utslipp-av-klimagasser-lite-i-verden-mye-paa-hver-av-oss Så ville antagelig mesteparten av Norges CO2-utslipp reduseres hvis vi elektrisifiserte all transport i Norge. Dette kan vi , ved å bygge ut ladestasjoner og Hydrogenfyllestasjoner som får energi fra norsk vannkraft, og eventuelt vind. Altså en kostnad på 20 milliarder, der mye kan gis tilbake til brukerne grunnet lavere drivstoffpriser, og resten (enda mer) spares inn ved å stoppe kostnader ved CO2-samling og lagring,( -som koster 25 milliarder.) Så er vi omtrent ferdig med hele tullballet om utslippssvindel, "nye dieselmotorer", nærforurensnings-problematik/kostnader, og dårlig samvittighet for å forflytte oss i dette langstrakte landet. "CO2-problemet" i Norge er altså kun (parti) politikk og symbol-politikk. Endret 11. mai 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvis regjeringen slutter å kaste bort titalls milliarder av kroner i året på elbilsubsidier, vil Norge ha råd til å kutte CO2-utslippene dramatisk. Du mener fossilbilsubsidier? For i 2017 gikk staten "glipp av" 8 mrd i avgifter fra fossilbiler pga. endringer i engangsavgiftene siden 2008. Tilsvarende for elbiler er 3 mrd. https://www.dn.no/nyheter/2018/04/25/1621/Motor/statens-inntekter-fra-bilsalget-er-halvert-pa-ti-ar-og-det-skyldes-ikke-elbiler Men dette er jo folkets vilje. De blå partiene gikk jo til valg bl.a. på å kutte i bilavgiftene, og vant valget. Du kan jo selv tenke deg hvilken velgermagnet det ville være om f.eks. Høyre nå gikk til valg på "2008-nivå" på bilavgifter? Så selv om *du* kanskje ønsker høyere avgiftsnivå, kan jeg garantere deg at den politikken i så fall blir gjennomført mot folkets vilje med de konsekvenser det måtte ha for neste valg osv. Vi levet tross alt i et demokrati. 1 Lenke til kommentar
OPLQC90R Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 CCS teknologien er rådyr og krever milliardinvesteringer fra samfunnets side. Gi heller Yara litt støtte til å produsere hydrogen fra elektrolyse av vann i stedet for å bruke naturgass med store utslipp av CO2. Effektiviteten til elektrolyse er langt bedre enn før, og svenskene har planer om å bruke slik "grønn" hydrogen i stålproduksjonen. I stedet for å la samfunnet bruke milliarder på å redusere utslippene fra sementproduksjonen, bør disse milliardene brukes langt mer effektivt på andre områder for eksempel til bygge flytende vindturbiner i tilknytning til oljeplattformene for å unngå de enormt forurensende gasskraftverkene. Vi kunne dermed også utvikle ny teknologi, noe å leve av etter oljen. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 15. august 2018 Del Skrevet 15. august 2018 Deponering av CO2 er muligens lurt? ( Selv om det var for lite produksjon av CO2 i sommer til å forsyne alle bryggeriene med øl. - Betaler bryggeriene klimakvoter? ) Men det som deponeres kan vel eventuelt slippe ut igjen, i store mengder? Tidligere i historien ha det jo vært store eksplosjonsutbrudd av gass fra havbunnen, bl.a. metan. ( Urørt av menneskehånd. Og ubrukt av mennesker dessverre. - Men det blåser vel "klimakrisen" i . ) Så kan vel dette skje igjen? " I 2014 fikk et 30 meter bredt krater på Jamalhalvøya i Sibir stor medieoppmerksomhet fordi det tilsynelatende hadde blitt «sprengt ut» av bakken på kort tid. Undersøkelser viste at luften i bunnen av krateret hadde metankonsentrasjoner på opp mot 10 prosent. Krateret ble sannsynligvis dannet som følge av at metangass presset seg gjennom et tynt permafrostlag. I etterkant har flere nye kratere blitt observert i samme område. " http://geoforskning.no/nyheter/grunnforskning/1838-forventer-utblasning-2018 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå