Gå til innhold

Her styrer første lastebil gass og brems for nummer to og tre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært spennende og se hva som skjer når det kommer en eller flere personbierl inn i kolonnen. Om dyr springer ut i veien etter første bil eks, skulle jo vist i video full brems/nødbrems av første kjøretøy. Dette viser jo konseptet uten forstyrrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært spennende og se hva som skjer når det kommer en eller flere personbierl inn i kolonnen. Om dyr springer ut i veien etter første bil eks, skulle jo vist i video full brems/nødbrems av første kjøretøy. Dette viser jo konseptet uten forstyrrelse.

 

Men dette prosjektet er jo for lite.  Tenk på all den energien man kunne spare ved å koble alle privatbiler sammen etter denne lastebilkolonnen. Og alle som absolutt må på sykkeltur ikke minst. ( De spiser jo unødvendig mye mat etterpå.)

 

- Og tenk så mye energi man kunne spart ved å kutte ut slik "forskning".

Lenke til kommentar

Ein må starte ein eller anna plass, hadde systemet vært ferdig uttenkt og utprøvd så hadde det heller ikkje våre behov for testing.

 

Vi vet at luftmotstand minsker når man kjører bak noen. Også at redusert nedbremsing og gassing sparer energi.

Men kjøringen må tilpasses/avtales og får mindre fleksibilitet, Fleksibilitet er jo nettopp styrken til mindre transportenheter, - som også ofte har forskjellige destinasjoner.

Men er slik kjøring aktuelt; er det ikke da bedre med tog?

Lenke til kommentar

Fordelen med dette systemet er at i motsettning til Jernbane så kan dette systemet brukast på infrastruktur som alt er utbygd. 

Det er ikkje alle plassar det er lønnsomt å bygge ut jernbane, andre stadar har jernbanen for lite kapasitet på grunn av mangelen av nok parallelle spor.

 

Ein anna fordel med denne løysninga er at ein kan laste toget direkte frå produksjonslokalet. Skal ein bruke vanleg tog så må ein enten etablere bedrifta ved ei jernbane, eller bruke bilar for å køyre varene mellom bedrifta og jernbanestasjonen.

 

 

Eg kan også sjå for meg at utfordringa med at eit eller anna kan komme mellom lastebilane må kunne løysast ved å koble bilane saman med ei fleksibel strømpe, litt på same måten som på leddbussar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ein må starte ein eller anna plass, hadde systemet vært ferdig uttenkt og utprøvd så hadde det heller ikkje våre behov for testing.

 

 

Vi vet at luftmotstand minsker når man kjører bak noen. Også at redusert nedbremsing og gassing sparer energi.

Men kjøringen må tilpasses/avtales og får mindre fleksibilitet, Fleksibilitet er jo nettopp styrken til mindre transportenheter, - som også ofte har forskjellige destinasjoner.

Men er slik kjøring aktuelt; er det ikke da bedre med tog?

Dersom "alle" har samme system kan en koble på og av trailera når som helst i trafikken. Men det forutsetter at trailerene kan beregne ulik bremselengde etter dekk og last, det enklaste er trailere fra samme selskap med lik last.

Tog er best på energibruk og lasteevne men dessverre dårlig på fleksibilitet og leveringsevne.

 

Dette er den største fordelen med autonome biler også, om dei kan ligge tett med v2v kommunikasjon fra første til siste bil med lavere forbruk og plass til fleire biler på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært spennende og se hva som skjer når det kommer en eller flere personbierl inn i kolonnen. Om dyr springer ut i veien etter første bil eks, skulle jo vist i video full brems/nødbrems av første kjøretøy. Dette viser jo konseptet uten forstyrrelse.

 

Bremser første kjøretøy så kan jo bakre kjøretøy bremse på likt, gitt at bakre kjøretøy har tilsvarende eller bedre bremseegenskaper, eller at kjøretøy foran gir en grace-periode til kjøretøyene bak. Hvis de opererer i sanntid så er det ikke noe problem å synkronisere de til det svakeste leddet.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er slik kjøring aktuelt; er det ikke da bedre med tog?

Prøver de å forske og utvikle seg fram til en såkalt jernbane..?

Joda, dette er en form for tog på gummidekk, men uten arealbehovet og kostnadene forbundet med jernbane. Dette er tog uten jernbane.

 

For å sette det litt i perspektiv: Norges jernbanenett er 4219 km langt (inkludert banestrekninger som ikke lengre er i bruk). Norges veinett var 93 347 km i 2010. Platooning har altså over 22 ganger bedre dekning enn tog. Vei koster fra 50 000 til 230 000 kr per meter, mens en jernbane på flate østlandet koster 294 000 kr per meter og sikkert mye mer gjennom resten av fjell og fjorder-landet vårt.

 

En annen ting er at platooning gir større frihet til å kjøre konvoiene sammen så lenge det er praktisk og splitte de opp når de nærmer seg sine ulike destinasjoner, uten behov for omlastingsterminaler fra jernbane til vei.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hadde vært spennende og se hva som skjer når det kommer en eller flere personbierl inn i kolonnen. Om dyr springer ut i veien etter første bil eks, skulle jo vist i video full brems/nødbrems av første kjøretøy. Dette viser jo konseptet uten forstyrrelse.

Sannsynligheten for idioter bak rattet er nok mye høyere enn for at dyr skal prøve å finne en luke mellom vogntogene. Det er nok første vogntog som tar så og si all risiko for dyrepåkjørsler. Men ok, idioter bak rattet finnes jo så la oss se nærmere på det scenariet. Hvis en idiot prøver å bryte inn i en kolonne så for det første bryter vedkommende loven og får forhåpentligvis bare en saftig bot for å sette eget og andres liv i fare. For det andre vil selvsagt sensorene de prater om detektere det og avbryte platooningen. Dvs. at vogntogsjåføren som skal sitte med hendene på rattet må flytte føttene sine fram til pedalene og kjører som om vedkommende var førstemann i kolonna. Dvs. øke avstand til idioten.

 

3-sekundersregelen er forresten i stor grad for den menneskelige faktoren og i liten grad for ulike bremsestrekninger:

1 sekund er for ren menneskelig treghet i reaksjonsevne

1 sekund er for å redusere faren for massekollisjoner lengre bak i køa når bilist nr 2 hogger inn bremsa fordi han bukte mer enn sitt tildelte sekund på å reagere.

1 sekund er for å dekke opp for store variasjoner i bremsestrekning.

 

Det blir nok festlig med 100m lange, saktekjørende lastebilkolonner på veiene. Tror likevel ikke jeg gleder meg til det.

Kolonnene skal ikke være saktegående, men følge fartsgrenser og føreforhold. Jeg har null sympati for folk som av ulike grunner forhindres fra å bryte fartsgrensene. "Stakkar - får du ikke brutt fartsgrensene? - så urettferdig!" :lol: Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kun egnet for flerfelts motorvei. Vil være lite trivelig å passere dene kolonnen pa RV3, eller ligge bak den i 3 timer. Tar teknikken hensyn til de som passerer men så må inn mellom lastebilene eller er det tough luck mentaliteten som regjerer.

Trailera kjøre som regel som om dei har stole både last og bil, det er ikkje noken menneskerett å ligge på lappegrensa dersom det er det du vil.

Lenke til kommentar

Norge trenger ikke å sysle med samme idioti som resten av europa sliter med. Det må reduseres kraftig i bruken av vogntog. De bruker opp veiene og skaper svært mange av ulykkene. På tide at de må betale for sin misbruk av veiene. Ingen annen transportform får fritt benytte kapasiteten slik vogntogene gjør. Det trengs flere fergeruter så vi kan frakte alt direkte fra Vestlandet og ned til Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, vi kan jo bare slutte å eksportere varene vi produserer her i landet - så slipper vi automatisk å jobbe og importere varer også. For ikke å snakke om så lite veislitasje det ville blitt når vi ikke har råd til å kjøpe biler eller drivstoff heller... Vinn-vinn øhh - eller vent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...