Gå til innhold

Nordmann siktet for terrorfinansiering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke direkte men som en av USA allierte i NATO så har det indirekte blitt utlevert våpen til terrorist grupper. Eller opprørere som terrorister blir kalt når det passer seg.

US:

The US has repeatedly said it is reluctant to supply arms directly to rebel groups because it is concerned that weapons might end up in the possession of militant jihadist groups.

But on 14 June 2013 Washington said it would give the rebels "direct military aid" after concluding Syrian troops had used chemical weapons.

The CIA is reported to have played an important role behind the scenes since 2012, co-ordinating arms shipments to the rebels by US allies.

In June 2012, US officials said CIA officers were operating in Turkey, helping decide which groups would receive weapons.

The CIA is also reported to have been instrumental in setting up the alleged secret airlift of weapons from Croatia.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-22906965

https://www.nytimes.com/2012/06/21/world/middleeast/cia-said-to-aid-in-steering-arms-to-syrian-rebels.html?partner=rss&emc=rss

Lenke til kommentar

Navn og bilde på VG? Det er bilde av Erna og Siv omtrent hver dag, ingenting nytt det.

Regjeringen selger masse våpen til islamist-diktaturer i Midt-Østen.

Blandt annet deler og tilbehør til artilleri, bombekastere, utskytningsramper for raketter og granater, flammekastere, og rakettmotorer til missiler. Vi er den 10-ende største våpeneksportøren i verden.

Saudi-Arabia bruker norske våpen når de drar til Jemen for å drepe barn, og bombe skoler og sykehus.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Våpeneksport er ikke alltid lett. Jeg skjønner at vi ikke kan gi våpen til folk for å slakte ned kvinner og barn. Men at norskproduserte våpen kan komme i hendene på folk vi ikke liker, fordi de har et samarbeid med én eller flere våre allierte, er vel vanskelig å komme unna? Situasjonsbildet på bakken kan endre seg raskt. Og de som blir ansett som venner den ene dagen, kan fort bli uvenner den neste.

Krig og konflikt er ikke ofte svarthvitt. Det er alltid vanskelige avveininger, tøffe dilemmaer, flere hensyn som må tas og en helhet som må gå opp når man snakker krig, bånd mellom landene og våpeneksport. Jeg vet det finnes ordninger som sier at for å gjøre handel med oss, så skal vi ha garantier for at våpnene ikke blir brukt av gærninger. Men så var det dette med verden, da, som ikke nødvendigvis alltid er så enkel.

Det er lett å sitte på sidelinjen og kritisere norsk våpeneksport. Men forsøk i det minste å ta innover dere hvor komplekst og sammensatt dette faktisk kan være.

Lenke til kommentar

Våpeneksport er ikke alltid lett. Jeg skjønner at vi ikke kan gi våpen til folk for å slakte ned kvinner og barn. Men at norskproduserte våpen kan komme i hendene på folk vi ikke liker, fordi de har et samarbeid med én eller flere våre allierte, er vel vanskelig å komme unna?(...)

Dette er ikke våpen som har kommet på avveie og har havnet hos Saudi-regimet. Vi har solgt de direkte til dem. (Og gjør det fremdeles.)

IS er selvsagt noe annet, ingen av stortingspartiene er for å selge våpen til IS.

Men å selge våpen til Saudi-arabia er ille nok i min bok, men det er det flere partier som synes er helt OK.

Islamistiske diktaturstater burde ikke få lov til å kjøpe våpen av Norge. Det burde ikke være et kontroversielt standpunkt. Men AP, Høyre, og FrP er uenig med meg.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Dette er ikke våpen som har kommet på avveie og har havnet hos Saudi-regimet. Vi har solgt de direkte til dem. (Og gjør det fremdeles.)

IS er selvsagt noe annet, ingen av stortingspartiene er for å selge våpen til IS.

Men å selge våpen til Saudi-arabia er ille nok i min bok, og det er det flere partier som synes er helt OK.

Islamistiske diktaturstater burde ikke få lov til å kjøpe våpen av Norge. Det burde ikke være et kontroversielt standpunkt.

Vi må gjerne se ulikt på dette. Jeg ville bare få fram at våpeneksport er vanskelig og at det ofte er flere vanskelige, ofte motstridende, hensyn som må tas.

Lenke til kommentar

Det er lett å sitte på sidelinjen å tjene penger på krig og annen elendighet. 

Russland selger våpen til staten, Nato til opprørene. Hurra for krig!

Nei, det er det faktisk ikke. Det er mange vanskelige hensyn som må tas og en helhet som må gå opp.

Ingen sa dette var lett.

Lenke til kommentar

Det er lett å sitte på sidelinjen å tjene penger på krig og annen elendighet. 

Russland selger våpen til staten, Nato til opprørene. Hurra for krig!

Nei, det er det faktisk ikke. Det er mange vanskelige hensyn som må tas og en helhet som må gå opp.

Ingen sa dette var lett.

Å trekke seg ut av eksterne konflikter er ganske lett. Men tapet ved å gjøre dette, gjør det derimot ganske vanskelig.

Når man tjener på å røre i vepsebol via våpensalg og satellitt info eller resurs utvinning så blir det straks litt vanskelig å la være. Når vi i tillegg får en rekke personer sinte på vesten for å være der med pinnen som utfører terror og annen faenskap som vi kan fremme i media så har vi noen noen vi kan gi skylden også! Da har vi alibi for å opprettholde vepsebol røringen, og et alibi for å ha militær baser over hele kloden.

En del nasjoner i Asia (før vi gikk videre) deler av Afrika samt høyt aktuelle midtøsten lider og det norske folk lever i fremmedfrykt og terrorfrykt, samtidig som vi betaler XX milliarder i året fra skatteseddelen for å opprettholde den gode avtalen med mafia sjefen som passer på oss fra både Russland og gale jihadister som ville antastet oss på dagen om vi trakk oss ut. Det sier iallefall mafiasjefen selv og med det nikkedukke-lederne våre, så da er det verdt det.

USA som er verdens største våpen eksportør, som er og har vært med i samtlige konflikter verden over siden, WW2 hvor de lærte hvor mye man kan tjene på eksterne kriger ler hele veien til oljebanken. Russland, mye av det samme, bare at de forsyner den andre parten, den USA og NATO er inne og overgriper seg på.

Eller det er noe jeg har lest iallefall. Kanskje det bare er en konspirasjonsteori/galimatias. Det kan jo ikke være så jævlig  :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis de trekker seg ut, så mister de jo hele fabrikken. Alle de ansatte mister jobben, og det eneste som oppnås er... litt mindre sement i verden.

Greit nok, de europeiske ansatte er jo tryggere, men de lokale ansatte er jo nå kanskje MINDRE trygge, siden de plutselig er arbeidsledige i okkupert territorium.

Jeg sier ikke at det som er gjort her er det beste valget i situasjonen, men det er ikke akkurat en enkel avgjørelse.

Lenke til kommentar

Å trekke seg ut av eksterne konflikter er ganske lett. Men tapet ved å gjøre dette, gjør det derimot ganske vanskelig.

Når man tjener på å røre i vepsebol via våpensalg og satellitt info eller resurs utvinning så blir det straks litt vanskelig å la være. Når vi i tillegg får en rekke personer sinte på vesten for å være der med pinnen som utfører terror og annen faenskap som vi kan fremme i media så har vi noen noen vi kan gi skylden også! Da har vi alibi for å opprettholde vepsebol røringen, og et alibi for å ha militær baser over hele kloden.

En del nasjoner i Asia (før vi gikk videre) deler av Afrika samt høyt aktuelle midtøsten lider og det norske folk lever i fremmedfrykt og terrorfrykt, samtidig som vi betaler XX milliarder i året fra skatteseddelen for å opprettholde den gode avtalen med mafia sjefen som passer på oss fra både Russland og gale jihadister som ville antastet oss på dagen om vi trakk oss ut. Det sier iallefall mafiasjefen selv og med det nikkedukke-lederne våre, så da er det verdt det.

USA som er verdens største våpen eksportør, som er og har vært med i samtlige konflikter verden over siden, WW2 hvor de lærte hvor mye man kan tjene på eksterne kriger ler hele veien til oljebanken. Russland, mye av det samme, bare at de forsyner den andre parten, den USA og NATO er inne og overgriper seg på.

Eller det er noe jeg har lest iallefall. Kanskje det bare er en konspirasjonsteori/galimatias. Det kan jo ikke være så jævlig  :wee:

Tror vi bare kan slå oss til ro med at vi tror veldig annerledes om motivene til den norske stat rundt dette, altså.

Lenke til kommentar

Men hvis de trekker seg ut, så mister de jo hele fabrikken. Alle de ansatte mister jobben, og det eneste som oppnås er... litt mindre sement i verden.

Nettopp. Eventuelt at opprørerne overtar fabrikken, slik de har overtatt oljefelter, og dermed plutselig har sin egen sementfabrikk. (Og vi vet at de også får solgt slike varer til land og bedrifter som ikke tar boikotten like alvorlig.)

Pest og kolera for Lafarge dette, og det kan forståes om den ene sykdommen synes litt mindre dødelig enn den andre.

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror vi bare kan slå oss til ro med at vi tror veldig annerledes om motivene til den norske stat rundt dette, altså.

Jeg vet ikke, kanskje. Jeg har et ganske så greit syn på den norske stat, det er de internasjonale tendensene til USA/Nato og Russland jeg missliker. Vet egentlig ikke om den norske stat har så mye de skulle ha sagt i det store og hele.

Lenke til kommentar

Skal man la bedrifter finansiere terrororganisasjoner og slippe unna med det? Blir det riktig? Alle banker og bedrifter kan unnskylde terrorfinansiering ved å si at "hvis ikke vi hadde gjort det, så hadde andre vel noen andre gjort det".

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, kanskje. Jeg har et ganske så greit syn på den norske stat, det er de internasjonale tendensene til USA/Nato og Russland jeg missliker. Vet egentlig ikke om den norske stat har så mye de skulle ha sagt i det store og hele.

Skal ikke se bort fra at vi ser tenker veldig annerledes rundt motivene til disse, også, altså. Det skal du ikke se bort i fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...