Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg ha Borderline personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Hei. Kom over diagnosen borderline og innså gjennom lesinga at alle symptomene passer meg med en prikk (haha, vet ikke hvorfor, men begynte å gråte da jeg leste det). Følte nesten at jeg fikk en liten «aha-opplevelse», «Ok, så det er FERFOR jeg ikke fungerer?», selv om vet at det er en liten sjanse for at jeg egentlig har det.

Hvordan kan man egentlig få hjelp til å finne ut av slike ting? Må en først prøve å ta selvmord før en kan bli vurdert?

Anonymous poster hash: fa3bf...723

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Kom over diagnosen borderline og innså gjennom lesinga at alle symptomene passer meg med en prikk (haha, vet ikke hvorfor, men begynte å gråte da jeg leste det). Følte nesten at jeg fikk en liten «aha-opplevelse», «Ok, så det er FERFOR jeg ikke fungerer?», selv om vet at det er en liten sjanse for at jeg egentlig har det.

Hvordan kan man egentlig få hjelp til å finne ut av slike ting? Må en først prøve å ta selvmord før en kan bli vurdert?

Anonymous poster hash: fa3bf...723

Nei, første instans er fastlegen. H*n henviser deg videre.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ganske vanlig å føle seg "truffet" av sånne sykdomsbeskrivelser, da disse ofte er såpass generelle og opptrer i sammenheng med en rekke lidelser. Derfor bør du ta slik informasjon med en klype salt og forholde deg til hva medisinsk personell kan gi deg av svar. 

Anonymous poster hash: dcfd3...f7f
Lenke til kommentar

Som eksen til en som etterhvert fikk tilstanden emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (fordi borderline er negativt ladet ord) og traumer, så anbefaler jeg å starte med fastlegen, som kan henvise videre til DPS - Distriktspsykiatrisk senter.  

Selvdiagnoser kan ofte føre til "a-ha" opplevelser, men samtidig er vi mennesker notorisk upålitelige og søker ofte etter sammenhenger hvor det ikke er noen. Mitt råd er da å snakke om at det er dette du mistenker at du selv har, så vil videre utredning kaste søkelys over dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...