Gå til innhold

Harddisk mulig ødelagt etter Windows Update

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en WD 8TB MyBook ekstern harddisk som jeg stort sett har brukt til lagring av mediebibliotek til Plex-serveren. Harddisken er ganske nøyaktig ett år gammel.

Den har fungert helt uten problemer (ikke merket noe til noen ulyder, treg overføringshastighet, eller feilmeldinger, og har vært koblet til én PC omtrent hele tiden. I praksis har den vært i bruk som om det har vært en intern harddisk.

I går restartet jeg PCen, og installerte en Windows Update samtidig. Under oppstart merket jeg at PCen var stuck på BIOS-skjermen (hvor det står "trykk DEL for å gå inn i BIOS), uten å gå videre. Det skjedde heller ingenting når jeg trykket "Delete". Harddisken laget også en konstant klikkelyd, omtrent 1 gang hvert sekund. Det høres ut som om kanskje skriverhodene er stuck i en evig loop hvor de prøver å gå vekk fra hvileposisjonen, eller lignende.

Jeg skrudde av pcen, koblet fra harddisken, og PCen startet som normalt. Når jeg nå kobler til harddisken igjen, dukker den ikke opp i Min Datamaskin, og Diskbehandling klarer ikke åpne, så lenge den er koblet til.

Hva tror dere er feil? Er det software-problem, eller et hardware-problem? Det er ingenting essensielt på disken, men hvis det er relativt enkelt, kunne jeg tenkt meg å redde ut data fra den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være disken som er kaputt, men det kan også være USB kontrolleren i kabinettet for disken som er død. Dette skjedde for meg med en 1 TB WD Passport, tok ut disken og den snurrer fortsatt happy i PC'en til madamen.

Du kan også prøve disken i en annen PC.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...