CamillaLm Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Hei, jeg er en 19 år gammel jente som begynte å få veldig vond hals på mandag (4 dager siden). Etter dette har jeg hatt så vondt i halsen at jeg har problemer med å svelge mitt eget spytt, vondt å snakke, veldig hodepine, strålinger til ørene, veldig sliten og trøtt og hoster mye. Var hos legen i går og hadde CRP på 28, og negativ streptokokk prøve. I dag har jeg gått 4 dager med alle disse symptomene og det blir ikke bedre, har også hatt en del feber på kveldene og natten. Kan dette være bakteriell infeksjon, eller bare virus? Er så utrolig vondt, vurderer å ringe legevakten for å ta ny CRP, og se om den har steget, og om jeg eventuelt kan få antibiotika, er dette drøyt å gjøre? Hadde satt veldig stor pris på svar! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Antibiotika etter fire dager er bare idioti Anonymous poster hash: cfab5...330 2 Lenke til kommentar
CamillaLm Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Antibiotika etter fire dager er bare idioti Anonymous poster hash: cfab5...330 hvorfor? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Antibiotika etter fire dager er bare idioti Anonymous poster hash: cfab5...330 hvorfor? Er det virusinfeksjon så hjelper ikke antibiotika(penicillin) Lenke til kommentar
CamillaLm Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Antibiotika etter fire dager er bare idioti Anonymous poster hash: cfab5...330 hvorfor? Er det virusinfeksjon så hjelper ikke antibiotika(penicillin) nei det er jeg klar over, men om CRP er blitt mye høyere nå, f.eks. Over 50, kan det jo være bakteriell infeksjon? Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Ville absolutt anbefalt en tur til legevakta, spesielt hvis det blir verre/ikke bedrer seg. Alltid bedre med en tur for mye enn en tur for lite. Hvis det skulle være et virus vil ikke antibiotika hjelpe, så det er nok best å finne ut hva som er problemet først. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Antibiotika etter fire dager er bare idioti Anonymous poster hash: cfab5...330 hvorfor? "Men så er det utfordringen med alle de vanlige infeksjonene som kan være forårsaket av både virus og bakterier: øre,- øye,- hals og bihulebetennelse. – Om det er riktig å behandle disse med antibiotika, kommer blant annet an på hvor sterke plager pasienten har og hvor sannsynlig det er at infeksjonen skyldes bakterie. Dette er sykdommer som immunforsvaret til de aller fleste klarer å håndtere uten hjelp av medisiner. En antibiotikakur vil ofte bare kunne forkorte sykdomsforløpet med rundt et døgn." uansett, google "antibiotikaresistens" Anonymous poster hash: cfab5...330 Lenke til kommentar
CamillaLm Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Ville absolutt anbefalt en tur til legevakta, spesielt hvis det blir verre/ikke bedrer seg. Alltid bedre med en tur for mye enn en tur for lite. Hvis det skulle være et virus vil ikke antibiotika hjelpe, så det er nok best å finne ut hva som er problemet først. Ja da ringer jeg å hører hvertfall, men har legevakten mulighet til å gi antibiotika? Har de tabletter på kontoret der eller må jeg vente til i morgen om de finner ut i dag at jeg har en bakteriell infeksjon? Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Hvis de finner ut at du har en bakteriell infeksjon kan legevakta skrive ut resept, tviler på at de vil gi det direkte til deg. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Det kommer helt an på. Legevakten kan fort gi ut litt piller først og skrive ut en resept på resten av kuren. Dette har jeg opplevd ved halsbetennelse en gang, siden apoteket ikke var åpent så sent på kvelden og fordi vakthavende ønsket at jeg startet kuren med en gang Endret 10. mai 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Seigmann99 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Å ja, da så Bare husker at jeg har vært i samme situasjon selv, og da ville de ikke gi meg piller direkte, men skrev kun ut på resept. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 vurderer å ringe legevakten for å ta ny CRP, og se om den har steget, og om jeg eventuelt kan få antibiotika, er dette drøyt å gjøre? Hadde det vært en bakteriell infeksjon, ville CRP ha vist det for 3 dager siden. Å dra til legevakta for en ny CRP en dag etter at du tok den forrige, i håpet om at den har steget til et nivå at det vil kvalifisere for AB, er bortkastet tid og unødig belastning på helsevesenet. Skal du dra på legevakta er det fordi du har så vondt at du ikke holder ut med vanlige smertestillende (paracetamol 1g hver 8 time og Zyx sugetablett). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå