Gå til innhold

Forbedringspotensial på trådløst signal hjemme?

Anbefalte innlegg

Har nylig flyttet inn i ny bolig (i tilfeldigvis et borettslag som ikke har noen ordning på fiber, så må nøye meg meg med homenet sin makshastighet i området på 7-14mbit).

Om ikke det skulle være nok, er modemet plassert på soverommet, som er i andre enden av boligen enn kontoret/gaming rommet mitt. Og veggene mellom er av typen betong.

Signalet ligger stort sett på 3 av 4 streker, men går av og til ned til 2 streker. Uansett er det langt i fra stabilt nok til min smak. Blir supertreigt av og til når hastigheten på nettet er så treigt fra før av.

Har en Dlink DIR-842 router som jeg har koblet til Homenet modemet, men tror ikke det er mulig å fikse noen bridge-funksjon mellom de. Usikker på om jeg taper noe på å ha to rutere oppe samtidig? Begge nettverkene er tilgjengelige, men kobler meg kun på Dlink ruteren, da den skal være the shit og gir bra signal.

Til den stasjonære har jeg en usb-nettverksbrikke av typen NETGEAR A6100.

Prøvde å kjøpe enn nettverks-extender, som jeg plasserte i stua mellom rommene, men den klarer ikke forsterke signalet noe særlig, og ser også ut til å redusere farten på nettet. Kjæresten min klager på at nettet hennes på mobilen f.eks har blitt enda dårligere etter extenderen kom på plass.

Mitt spørsmål er da - hva bør oppgraderes/fikses på her?

Er f.eks nettverkskortet mitt til den stasjonære for svakt? Noe forbedringspotensial her?

Taper jeg mye fart/stabilitet på å ha to rutere oppe samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, D-Link har aldri vært the shit innenfor forbrukernettverk. 

Hvordan er USB-nettverkskortet montert ved den stasjonære pcen? Hvis den sitter ved USB-portene montert på hovedkortet, så vil du kunne oppnå bedre dekning hvis du kjøper en USB-forlenger og får den vekk fra metallkabinettet. 

Når det kommer til å ha to routere samtidig, så risikerer du dobbel NAT. Det i seg selv er ikke farlig, men det gjør nettverket ditt litt treigere. Det du ønsker er enten 1) å sette D-link som kun aksesspunkt eller 2) sette Homenet-modemet i bromodus. 

En extender vil i praksis halvere hastigheten i to for enheter som er tilkoblet den. Dette er bieffekten av å forlenge det trådløse signalet. Det du eventuelt kan gjøre er å kjøpe en homeplug og dermed flytte D-linken til der du har kontor. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Ser nå at Ruteren min ikke får så bra anmeldelser ja, og nettverkskortet jeg har er forholdsvis enkelt og billig.

Et alternativ jeg vurderer er enkelt nok å kjøpe nytt nettverkskort. Ser blant annet denne (https://www.komplett.no/product/893217/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-pce-ac88-ac3100-pci-e-adapter) får veldig gode anmeldelser. Står blant annet spesifikt at den gir bra signal gjennom betongvegger.

Støtter dette hovedkortet (https://www.komplett.no/product/780908?noredirect=true#) nettverkskortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...