Gå til innhold

Nordmenn har betalt 37 millioner for en plass i køen for den kommende Porsche-elbilen


Anbefalte innlegg

 

Men denne Porschen var nydelig og kunne absolutt vært en bil å vurdere om den kommer til salgs i det landet jeg bor også ( som foreløpig virker å ha større dekning for hydrogenbiler enn el-biler).

Tviler sterkt på at du bor i et land med bedre dekning for hydrogenbiler enn elbiler. Så vidt jeg vet finnes ikke det landet. Det er nok heller tilfelle at du ikke har satt deg inn i hvor man kan hurtiglade.

 

Har selv kjørt mye elbil når jeg er i Norge, og selv om det kun har vært i periodevis er jeg ikke enig med mange av elbileierne her om hvor enkelt og greit det er med rekkevidde osv.  Et eksempel:  Å kjøre midtvinters å måtte passe på å ikke bruke varmeanlegget for mye osv selv på en småtur til nærmeste handelssentrum  (ca 35-40km unna som blir mye t/r på f.eks en Golf eller Leaf i minusgrader) er ikke greit på noen som helst måte ( jada, man kan lade mens man handler osv, men hvor brukervennlig er det når kjøpesenteret kun har ladeplass til 5-6 biler?)

Det er vel ingen som har sagt at alle biler passer til alle personer i alle situasjoner. Kortrekkeviddeelbilene er definitivt ikke for alle, men de kan passe som eneste bil til kanskje 50% av befolkningen.

 

I mitt syn er det liten tvil om at vi beveger oss mot at alle elbiler har 500-1000 km rekkevidde. I dag er det ikke så mange biler i dette segmentet, egentlig bare Tesla og Opel Ampera-e, men om 3 år vil det trolig være 2-3 ganger flere, og så vil det øke raskt derifra.

Det med hydrogen mot el var selvsagt satt på spissen, men i området der jeg bor i Japan har jeg sett flere hydrogen-ladestasjoner enn el-ladestasjoner. Selvsagt er det ikke flere hydrogenbiler enn el-biler totalt for det, men uansett: De fleste elbilene i Japan utenom Leaf og Outlander blir vel i beste fall sett på som periferie.

 

Om visjonen til Japan om et hydrogen-basert OL 2020 på hjemmebane blir riktig eller ikke er ikke godt å si, men de satser ihvertfall fortsatt på hydrogen her borte. Og mtp på hvor stor bilpark det er her og hvor viktige mange av de japanske bilmerkene og spesielt Toyota fortsatt er på verdensbasis ( selv om pro-USA og tesla-fanatikere mener annerledes) så bør man ikke ta for lett på det.

 

Kanskje det er plass til begge, hvor de dekker forskjellige behov?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.

 

 

Har du tatt tiden? Har du regnet med de gangene du må inn å betale(noe galt med kort automat evt manglende?), kø i butikk? kø på vei til stasjon? Omkjøring til stasjon? 

 

Jeg kan kjøre samme regnestykke, tar 5 sekunder å plugge inn bilen, dette gjør jeg hver dag jeg er hjemme(jeg reiser 30-50% av året, men vi dropper det) 5x365 = ca 30 minutt. Næmenn se der du, jeg vant jo! 

 

Det fordrer selvfølgelig at du har mulighet for å lade hjemme (eller i hvert fall på jobb). I Oslo har over 30 % av elbileierne ikke ladepunkt hjemme. Da blir det hakket mer upraktisk.

Lenke til kommentar

 

 

500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde.

 

Dette er ikke noe problem med mindre du daglig kjører over 20 mil. Min Leaf klarer bare 8-10 mil under feil forhold, men det betyr ingen ting fordi jeg ikke kjører lenger enn det, og jeg bruker fremdeles mer tid på et år på bensinfylling enn jeg bruker på å vente på at bilen skal lades...

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.
Selv om du kjører forbi bensinstasjonen der du kjører til vanlig skal du vøre effektiv for å klare det på tre minutter. Mange må imidlertid kjøre ekstra for å komme til en bensinstasjon.

 

I alle tilfeller er det uvesentlig hvor lang tid bilen bruker på å lade så fremt den er ferdig dagen etter. Jeg bruker fremdeles ti sekunder på å plugge den til.

 

Igjen, jeg har aldri sakt at el-bil passer til alle. Kjører du 20-30 mil flere dager på rad og ikke har tilgang til kraftigere lader, kjør noe annet. Men svært få kjører faktisk så langt. Du skaper et problem fåtallet har.

 

Jeg har som sakt første generasjon Leaf, kjører mellom 16 og 18 i året, og har fremdeles til gode å vente på at bilen skal lade.

Lenke til kommentar

 

 

 

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.

 

 

Har du tatt tiden? Har du regnet med de gangene du må inn å betale(noe galt med kort automat evt manglende?), kø i butikk? kø på vei til stasjon? Omkjøring til stasjon? 

 

Jeg kan kjøre samme regnestykke, tar 5 sekunder å plugge inn bilen, dette gjør jeg hver dag jeg er hjemme(jeg reiser 30-50% av året, men vi dropper det) 5x365 = ca 30 minutt. Næmenn se der du, jeg vant jo! 

 

Det fordrer selvfølgelig at du har mulighet for å lade hjemme (eller i hvert fall på jobb). I Oslo har over 30 % av elbileierne ikke ladepunkt hjemme. Da blir det hakket mer upraktisk.

 

 

Var jo litt av poenget også, det er ikke så lett(begge veier). 

Lenke til kommentar

Det med hydrogen mot el var selvsagt satt på spissen, men i området der jeg bor i Japan har jeg sett flere hydrogen-ladestasjoner enn el-ladestasjoner. Selvsagt er det ikke flere hydrogenbiler enn el-biler totalt for det, men uansett: De fleste elbilene i Japan utenom Leaf og Outlander blir vel i beste fall sett på som periferie.

Det er omkring 8000 CHAdeMO hurtigladere og omkring 80 superladere i Japan, mens det er omkring 100 hydrogenfyllestasjoner. Hydrogen er altså helt utklasset i Japan.

 

Om visjonen til Japan om et hydrogen-basert OL 2020 på hjemmebane blir riktig eller ikke er ikke godt å si, men de satser ihvertfall fortsatt på hydrogen her borte. Og mtp på hvor stor bilpark det er her og hvor viktige mange av de japanske bilmerkene og spesielt Toyota fortsatt er på verdensbasis ( selv om pro-USA og tesla-fanatikere mener annerledes) så bør man ikke ta for lett på det.

 

Kanskje det er plass til begge, hvor de dekker forskjellige behov?

Det er svært tvilsomt. Den eneste fordelen med hydrogen er at man kan fylle hydrogen raskt, noe som er praktisk for de som bor i blokk og ikke har lading der de parkerer for natten. Men alle ulempene veier ikke opp for denne ene fordelen. Det er mye enklere og billigere å få installert lading der folk parkerer for natten.
Lenke til kommentar

 

Det med hydrogen mot el var selvsagt satt på spissen, men i området der jeg bor i Japan har jeg sett flere hydrogen-ladestasjoner enn el-ladestasjoner. Selvsagt er det ikke flere hydrogenbiler enn el-biler totalt for det, men uansett: De fleste elbilene i Japan utenom Leaf og Outlander blir vel i beste fall sett på som periferie.

Det er omkring 8000 CHAdeMO hurtigladere og omkring 80 superladere i Japan, mens det er omkring 100 hydrogenfyllestasjoner. Hydrogen er altså helt utklasset i Japan.

 

Om visjonen til Japan om et hydrogen-basert OL 2020 på hjemmebane blir riktig eller ikke er ikke godt å si, men de satser ihvertfall fortsatt på hydrogen her borte. Og mtp på hvor stor bilpark det er her og hvor viktige mange av de japanske bilmerkene og spesielt Toyota fortsatt er på verdensbasis ( selv om pro-USA og tesla-fanatikere mener annerledes) så bør man ikke ta for lett på det.

 

Kanskje det er plass til begge, hvor de dekker forskjellige behov?

Det er svært tvilsomt. Den eneste fordelen med hydrogen er at man kan fylle hydrogen raskt, noe som er praktisk for de som bor i blokk og ikke har lading der de parkerer for natten. Men alle ulempene veier ikke opp for denne ene fordelen. Det er mye enklere og billigere å få installert lading der folk parkerer for natten.

 

Nå må du lese det jeg skriver. Der jeg bor. Jeg er fullt klar over at det er flere el-bil stasjoner totalt sett, men jeg kan faktisk telle på en hånd de gangene jeg faktisk har sett det dere EV-skiltet langs veiene. OG husk, Det er 125 millioner folk i Japan. Del det på 8000 el-ladestasjoner så kan du se at elbiler blir totalt gruset og utklasset de også.

 

Forøvrig, med å bruke ord som "utklasset" osv så insinuerer du egentlig at du er en fanboy (sier ikke at du er det, men håper du kan unngå slik useriøs språkbruk) Det er slik fotballfans ( av ulike grader modenhet) diskuterer seg imellom, og minner mer om kommentarfeltet hos Nettavisen en lørdags ettermiddag etter at United og Liverpool har spilt kamp.

 

Og kanskje du burde sette deg inn i infrastruktur osv i Japan før du begynner å spre tvilskapen din. Er du for el-biler ( eller fanboy, fantast osv) så betyr det ikke at du nødvendigvis må være mot hydrogen. Det er ikke Arsenal mot Tottenham vi diskuterer.

 

Du skal lete lenge etter noen som ikke bor i en eller annen slags blokk f.eks i Kanto eller Kansai områdene og også hvordan parkering fungerer. Har du noengang sett et helautomatisert japansk parkeringshus? Fortell meg gjerne hvordan de skal få til lading der, om det må gjøres med kabel osv sånn som idag ( en ladeplate kunne selvsagt fungert).

 

Japan, og også andre mange store asiatiske land/regioner er totalt annerledes enn det grisgrendte Norge så det som fungerer her ( eller delvis fungerer da det fortsatt er en drøss av irritasjonsmoment) fungerer ikke nødvendigvis der.

 

Og tror du ikke at Toyota, Panasonic og andre multimilliard selskaper vet dette? Det er en grunn til at Toyota er nr.1 i verden innen bil, men du vet altså bedre? Og om deres hjemmemarked attpåtil? Som for alt jeg vet du ikke engang kan plassere på et kart? Er du såpass blendet av smilet til Elon Musk at du ikke kan se forbi det? Mirai betyr fremtid, og selv om Kiichiro Toyoda kanskje ikke har samme schwung og karisma som Elon Musk burde du tatt han minst like seriøst.

 

Dette innlegget ble satt litt mer på spissen enn det kanskje burde, men når du begynner å spre rundt deg med "utklassing" osv må du forvente svar på tiltale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du lese det jeg skriver. Der jeg bor. Jeg er fullt klar over at det er flere el-bil stasjoner totalt sett, men jeg kan faktisk telle på en hånd de gangene jeg faktisk har sett det dere EV-skiltet langs veiene. OG husk, Det er 125 millioner folk i Japan. Del det på 8000 el-ladestasjoner så kan du se at elbiler blir totalt gruset og utklasset de også.

Elbilene har ikke tatt over verden helt ennå. Det er først i disse dager at elbilene begynner å bli attraktivt priset i lavere prissegment.

 

Nå nærmer vi oss den bratteste delen av kurven for overgangen til elbil. Verden er på litt under 1% elbilsalg, men veksten er fortsatt omkring 50-100% per år. Da går det ikke mange år før salget er svært betydelig.

 

Du skal lete lenge etter noen som ikke bor i en eller annen slags blokk f.eks i Kanto eller Kansai områdene og også hvordan parkering fungerer. Har du noengang sett et helautomatisert japansk parkeringshus? Fortell meg gjerne hvordan de skal få til lading der, om det må gjøres med kabel osv sånn som idag ( en ladeplate kunne selvsagt fungert).

Jeg har sett varianter der man plugger inn bilen og så er det en fleksibel kabelgate som følger bilen. Litt som kablene til en traverskran. Dette er ikke en stor utfordring.

 

Japan, og også andre mange store asiatiske land/regioner er totalt annerledes enn det grisgrendte Norge så det som fungerer her ( eller delvis fungerer da det fortsatt er en drøss av irritasjonsmoment) fungerer ikke nødvendigvis der.

Det er ikke noe tvil om at Japan har Galapagos-syndromet, som kanskje taler til fordel for at hydrogenbilene kan overleve til en eller annen grad. Men i så fall er ikke det spesielt gunstig for Japans industri. De bør forsøke å lage produkter som er attraktive på global basis.

 

Og tror du ikke at Toyota, Panasonic og andre multimilliard selskaper vet dette? Det er en grunn til at Toyota er nr.1 i verden innen bil, men du vet altså bedre? Og om deres hjemmemarked attpåtil? Som for alt jeg vet du ikke engang kan plassere på et kart? Er du såpass blendet av smilet til Elon Musk at du ikke kan se forbi det? Mirai betyr fremtid, og selv om Kiichiro Toyoda kanskje ikke har samme schwung og karisma som Elon Musk burde du tatt han minst like seriøst.

Det har ingenting med karisma å gjøre. Du vet kanskje ikke at Toyota har også snudd når det gjelder elbil, og Akido Toyoda har tatt ledelsen av elbildivisjonen selv. I mange år satset Toyota på hydrogenbiler, men nå er de i panikk-modus for å få rullet ut elbiler.

 

(Jeg håper i hvert fall at planene er reelle. Jeg ønsker å se en fremtid der Toyota fortsatt finnes.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...