Gå til innhold

Nordmenn har betalt 37 millioner for en plass i køen for den kommende Porsche-elbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har prøvd å få 3 barnestoler, barnevogner, diverse sykler og hundebur i en Tesla? Tesla, leaf osv dekker ikke behovet for familiebil her i huset ihvertfall.....

 

Vi har Model S med 7 seter. Kjører ofte med 2 voksne, 4-5 unger og barnevogna i bagasjen foran. Vi har valgt den testvinnerbarnestoler, de er ikke de minste akkurat. Vi fikk ikke plass til dem i verken Golf eller passat. Det er null problem m3d 2 sykler på taket, 2 voksne, 3 barn, hund i bagasjerommet og bagasjen i frunken. Hvilke behov har du som ikke dekkes? Du kan jo evt ta en Model X da, der kan du hempe 3 sykler på hengerfeste og få plass til både hund og 3 barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Auda. Så sint du var da.

 

Er ikke sint, bare fortvilet over dobbel moral fra Tesla eiere som tenker å redde jorden angående utslipp av skadelige gasser å kjøre en e-bil. Hvorfor ikke kjøpe e-bil med 115 hk. som er mere miljøvennlig enn e-bil med 500 hk. Noe som ikke stemmer her, det handler vel mere om velstand og at jeg har raskere og finere bil enn naboen?
Det handler pr nå om at de eneste ebilene som fullt ut kan erstatte fossilbiler har mye krefter. Vent et par år så kommer det gradvis flere og flere elbiler med mer ordinære biler og m3d bedre plass å bra rekkevidde :)
Lenke til kommentar

3,5 sekund, de forsøker ikke en gang ta igjen Tesla på dette :-)

Stemmer det, men til gjengjeld så tar den igjen Tesla på det meste annet som kjøreegenskaper, byggekvalitet, finish og ikke minst det står Porsche på den.

 

Og hvor ofte bruker du den 0-100 akslerasjonen egentlig?

Lenke til kommentar

 

3,5 sekund, de forsøker ikke en gang ta igjen Tesla på dette :-)

Stemmer det, men til gjengjeld så tar den igjen Tesla på det meste annet som kjøreegenskaper, byggekvalitet, finish og ikke minst det står Porsche på den.

 

Og hvor ofte bruker du den 0-100 akslerasjonen egentlig?

 

 

Du har kjørt den altså? :) 

 

Men altså, jeg tror også denne blir langt råere enn en Tesla ift disse tingene, det er trossalt det de er "gode på". Men er det av betydning for de fleste som kjøper bilene? Tvilsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

3,5 sekund, de forsøker ikke en gang ta igjen Tesla på dette :-)

Stemmer det, men til gjengjeld så tar den igjen Tesla på det meste annet som kjøreegenskaper, byggekvalitet, finish og ikke minst det står Porsche på den.

 

Og hvor ofte bruker du den 0-100 akslerasjonen egentlig?

 

 

Du har kjørt den altså? :)

 

Men altså, jeg tror også denne blir langt råere enn en Tesla ift disse tingene, det er trossalt det de er "gode på". Men er det av betydning for de fleste som kjøper bilene? Tvilsomt. 

 

Eneste akslerasjonen til toppmodellen til Tesla brukes til er på dragstrips og for å imponere andre.

 

Står valget mellom Tesla og Porsche hvor modellen og pris ikke er helt ulikt, da tror jeg det ikke er så vanskelig å vite hva folk kommer til å velge.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

 

Eneste akslerasjonen til toppmodellen til Tesla brukes til er på dragstrips og for å imponere andre.

 

 

 

 

 

Akselerasjon brukes da daglig til kryss, forbikjøringer osv. Å ha en treg bil kan være direkte farlig i mange situasjoner. 

 

Ja for 3,5 sekunder er jo direkte tregt.

 

Den er raskere enn en Ferrari Enzo, Aston Martin One 77, Lamborghini Murchilago og feks Porsche 911 GT3 991.

 

Og vi snakker vel fortsatt om norske veier, og ikke Autobahn.

Lenke til kommentar

 

 

Eneste akslerasjonen til toppmodellen til Tesla brukes til er på dragstrips og for å imponere andre.

 

 

 

 

Akselerasjon brukes da daglig til kryss, forbikjøringer osv. Å ha en treg bil kan være direkte farlig i mange situasjoner.

Ja for 3,5 sekunder er jo direkte tregt.

 

Den er raskere enn en Ferrari Enzo, Aston Martin One 77, Lamborghini Murchilago og feks Porsche 911 GT3 991.

 

Og vi snakker vel fortsatt om norske veier, og ikke Autobahn.

Jeg har verken sagt eller påstått at det er tregt:)

Lenke til kommentar

Et av poengene Porsche gjorde ut av at de ikke matcha Tesla på 0-100 var at motoren skulle kunne tåle mange akser rett etter hverandre uten å overopphetes. Porsche bruker og 2 gir for å bl.a bedre rekkevidde i høy fart. Alle andre elbiler har rå aks som gradvis blir dårligere med høyere fart, om jeg har forstått Porsche rett ønsker de å bedre på dette.

Lenke til kommentar

Gud bedre for et nivå på kommentarfeltet. Det gjelder både Tesla-fanatikerne og Tesla-haterne.    Noen få midt imellom holder seg  på en fin linje men det er åpenbart at mange av de som eier Tesla er fryktelig stolt og ser på det først og fremst som et statussymbol og driter i resten. Mens de på andre siden viser både misunnelse og uvitenhet.

Personlig synes jeg Tesla er en mindre pen bil og kunne aldri tenkt meg den og det har ingenting med hverken status eller økonomi å gjøre. Men folk elsker jo å kopiere hverandre, og det er jo derfor "alle" skal ha Iphone også.  Har aldri forstått helt det der. Hva er vitsen med å ha akkurat det samme som naboene, kompisene osv?

Men denne Porschen var nydelig og kunne absolutt vært en bil å vurdere om den kommer til salgs i det landet jeg bor også ( som foreløpig virker å ha større dekning for hydrogenbiler enn el-biler).

Har selv kjørt mye elbil når jeg er i Norge, og selv om det kun har vært i periodevis er jeg ikke enig med mange av elbileierne her om hvor enkelt og greit det er med rekkevidde osv.  Et eksempel:  Å kjøre midtvinters å måtte passe på å ikke bruke varmeanlegget for mye osv selv på en småtur til nærmeste handelssentrum  (ca 35-40km unna som blir mye t/r på f.eks en Golf eller Leaf i minusgrader) er ikke greit på noen som helst måte ( jada, man kan lade mens man handler osv, men hvor brukervennlig er det når kjøpesenteret kun har ladeplass til 5-6 biler?)

 

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde.

 

Dette er ikke noe problem med mindre du daglig kjører over 20 mil. Min Leaf klarer bare 8-10 mil under feil forhold, men det betyr ingen ting fordi jeg ikke kjører lenger enn det, og jeg bruker fremdeles mer tid på et år på bensinfylling enn jeg bruker på å vente på at bilen skal lades...

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde.

Dette er ikke noe problem med mindre du daglig kjører over 20 mil. Min Leaf klarer bare 8-10 mil under feil forhold, men det betyr ingen ting fordi jeg ikke kjører lenger enn det, og jeg bruker fremdeles mer tid på et år på bensinfylling enn jeg bruker på å vente på at bilen skal lades...

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.

 

Hjemmeladere med industristøpsel eller type 2 koster ofte 5k og oppover å sette opp en 32A 1-fas med 7,6 kW. Om du har 400V-nett slik de fleste nyere hus idag har, så kan du sette opp en 11kW eller 22kW-lader. Jeg betalte 3k for å sette opp en 11kW-lader hjemme hos meg da skap og støpsel ligger nært hverandre (rødplugg) og du lader alle elbiler som finnes på 5-9 timer med en 11 kW-lader.

 

De fleste som kjører så mye koster på seg en hjemmeladestasjon, men om du virkelig bestemmer deg for at elbiler ikke er noe for deg og på død og liv må lade via vanlig støpsel, noe ingen anbefaler, og også nekter å bruke hurtigladestasjoner så blir det litt utfordrende for deg å ha elbil. Det er etterhvert svært få som ikke kjører forbi en hurtigladestasjon på sine minimum 30 mil hver dag og kjører tomt batteriet hver eneste dag og insisterer på å bruke3 vanlig støpsel hjemme så er ikke elbiler et alternativ. Å lade 50% på en hurtigladestasjon tar ca den tiden det tar å spise en pølse\baguette og ta en dotur. Hjemmelader vil være å foretrekke og det finnes uhyre få som ikke kan sette opp dette med minde man har et elanlegg fra før 60-tallet.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk maser om rekkevidde, men glemmer full tank hver morgen der fossilen kanskje måtte til Shell før jobb. For mange er "fyllestasjoner" et begrep begrenset til langturer etter overgang til teknisk overlegen drivlinje.  :)

 

Hvilken teknisk overlegen drivlinje har denne porschen da?

 

Har den separat EL-motor på hvert hjulfeste, med elektronikk som sørger for  ordentlig kjøreopplevelse? Eller er denne modellen nok en hvor man må ha girkasse, clutch?

Lenke til kommentar

 

 

500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde.

 

Dette er ikke noe problem med mindre du daglig kjører over 20 mil. Min Leaf klarer bare 8-10 mil under feil forhold, men det betyr ingen ting fordi jeg ikke kjører lenger enn det, og jeg bruker fremdeles mer tid på et år på bensinfylling enn jeg bruker på å vente på at bilen skal lades...

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.
Det er jo bare å hurtiglade den litt slik at du har nok. Du leter etter problem. Jeg tror ikke du vil ha en elbil jeg. Du vet at det er ok ja? Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

 

3 min. tar det å fylle tanken på min bil, med 16000 km pr. år bruker jeg 53 minutt pr. år. Det er like mye som det tar å lade en gjennomsnittlig elbil en gang. Jeg har mange turer som er mer enn 20 mil. Hvis en normalt stor bil på størrelse med min skal ha rekkevidde på 30-50 mil (ca 50 kwt batteri) vil det at med hjemme-lading på 16 A kurs ta ca 20 timer å lade det. kommer man da hjem en kveld med nesten tomt batteri og setter bilen til ladingen er den bare på 40-50 % neste morgen. Det blir ikke lange turen.

 

 

Har du tatt tiden? Har du regnet med de gangene du må inn å betale(noe galt med kort automat evt manglende?), kø i butikk? kø på vei til stasjon? Omkjøring til stasjon? 

 

Jeg kan kjøre samme regnestykke, tar 5 sekunder å plugge inn bilen, dette gjør jeg hver dag jeg er hjemme(jeg reiser 30-50% av året, men vi dropper det) 5x365 = ca 30 minutt. Næmenn se der du, jeg vant jo! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men denne Porschen var nydelig og kunne absolutt vært en bil å vurdere om den kommer til salgs i det landet jeg bor også ( som foreløpig virker å ha større dekning for hydrogenbiler enn el-biler).

Tviler sterkt på at du bor i et land med bedre dekning for hydrogenbiler enn elbiler. Så vidt jeg vet finnes ikke det landet. Det er nok heller tilfelle at du ikke har satt deg inn i hvor man kan hurtiglade.

 

Har selv kjørt mye elbil når jeg er i Norge, og selv om det kun har vært i periodevis er jeg ikke enig med mange av elbileierne her om hvor enkelt og greit det er med rekkevidde osv.  Et eksempel:  Å kjøre midtvinters å måtte passe på å ikke bruke varmeanlegget for mye osv selv på en småtur til nærmeste handelssentrum  (ca 35-40km unna som blir mye t/r på f.eks en Golf eller Leaf i minusgrader) er ikke greit på noen som helst måte ( jada, man kan lade mens man handler osv, men hvor brukervennlig er det når kjøpesenteret kun har ladeplass til 5-6 biler?)

Det er vel ingen som har sagt at alle biler passer til alle personer i alle situasjoner. Kortrekkeviddeelbilene er definitivt ikke for alle, men de kan passe som eneste bil til kanskje 50% av befolkningen.

 

I mitt syn er det liten tvil om at vi beveger oss mot at alle elbiler har 500-1000 km rekkevidde. I dag er det ikke så mange biler i dette segmentet, egentlig bare Tesla og Opel Ampera-e, men om 3 år vil det trolig være 2-3 ganger flere, og så vil det øke raskt derifra.

Lenke til kommentar

Hvilken teknisk overlegen drivlinje har denne porschen da?

 

Har den separat EL-motor på hvert hjulfeste, med elektronikk som sørger for  ordentlig kjøreopplevelse? Eller er denne modellen nok en hvor man må ha girkasse, clutch?

Dette ser ut til å bli en av få elbiler med girkasse. Da trolig noe sånt som ett gir for 0-150 km/t og ett for 150+ km/t. De fleste elbiler har bare et fast reduksjonsgir, og clutch har ingen masseproduserte elbiler, så vidt jeg vet.

 

Fire elmotorer er bedre enn 1-3 elmotorer, men en elmotor er bedre enn en fossilmotor. Her er noen av grunnene til at elektrisk drivlinje er så bra:

 

- Maks moment fra 0 RPM. Dette gir bra akselerasjon i lave hastigheter. ("Lave hastigheter" er litt diffust. På noen biler er det 0-30 km/t, på andre biler, f.eks Tesla, kan det være 0-200 km/t.)

- Ingen girskift, turbolag, osv. Drivlinjen er alltid klar til å mokke til med maks effekt/moment.

- Effekten kan justeres opp/ned på millisekunder. Med flere motorer kan de forskjellige motorene også justeres helt uavhengig, noe som gir mulighet for torque vectoring.

- Lite støy og vibrasjoner.

- Svært få slitasjedeler.

- Kompakt drivlinje som tar opp liten plass og kan gi lavt tyngepunkt på en bil.

- Motoren kan også benyttes som en generator for å bremse ned bilen. Slik motorbremsing er betraktelig enklere og mer virkningsfullt enn motorbremsing på fossilmotor, noe som muliggjør enpedalkjøring. Det sparer også energi ved at energien tilbakeføres tilbake til batteriet i stedet for å gå bort som varme i motor/bremser.

- Veldig god virkningsgrad og kan enkelt benytte seg av 100% ren energi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Maks moment fra 0 RPM. Dette gir bra akselerasjon i lave hastigheter. ("Lave hastigheter" er litt diffust. På noen biler er det 0-30 km/t, på andre biler, f.eks Tesla, kan det være 0-200 km/t.)

- Ingen girskift, turbolag, osv. Drivlinjen er alltid klar til å mokke til med maks effekt/moment.

- Effekten kan justeres opp/ned på millisekunder. Med flere motorer kan de forskjellige motorene også justeres helt uavhengig, noe som gir mulighet for torque vectoring.

 

 

Skamfarlig for eldre menn og kvinner altså (både i EL-bilen og som fotgjenger)? Du blir overkjørt før du vet ordet av det på parkeringsplass? Lydløs snikmorder :wee:

 

Pensjonister er farlige når de kjører forover også vet du. Kommer ingen pling pling eller ding ding lyder når EL-biler kjører forover i sakte fart.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...