HåkonN Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Folk maser om rekkevidde, men glemmer full tank hver morgen der fossilen kanskje måtte til Shell før jobb. For mange er "fyllestasjoner" et begrep begrenset til langturer etter overgang til teknisk overlegen drivlinje. Tipper Mission E får bedre kjøreegenskaper - men ikke bare pga. logo; mye mindre (og følgelig lettere) bil + lavere. Men de som drømmer om 911/Cayman blir nok skuffet pga. vekt. Har forresten ikke kjørt en (fossil)bil i størrelsen til Model S som føles så lett. Tyngdepunkt lavere enn en liten sportsbil hjelper godt for å kamuflere en del av vekten. I USA ser jeg mange kjøper Model S som bruks/familiebil, og har en liten lett sportsbil på siden. Målet til Mission virker å havne midt i mellom en plass, og den er utvilsomt attraktiv for de som ikke ønsker plassen til Model S. Akselerasjonen på Tesla Luda forresten ekstrem. Virkelig en helt spesiell opplevelse, og på det nivået er 0,5 sek. veldig merkbart på G-krefter (prøv insane vs luda). Krysser fingrene for at Porsche kommer med en ekstremversjon også, men de er vel kanskje redd for å gå seg selv i næringen ift. 911. Endret 11. mai 2018 av HåkonN 1 Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Med tanke på de fantastiske veiene vi har i Norge, så venter jeg på el-traktor. 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde.Hvor langt var det imellom bensinstasjoner i 1940? Hvor langt er det imellom 230v uttak idag. Det kan nå være 1 kilometer mellom hver stikkontakt for den saks skyld. Det blir ingen unnskyldning for tydstyveriet med at disse små stygge blikkboksene som brukes til matpakkekjøring må lades både titt og ofte.Haha. Elsker å lese sånne kommentarer. Når jeg cruiser ned gata for nesten ingen kr/km i en bil delvis betalt av deg ?. Gledelig! Det er vel en smakssak, for min del er El-drift best til daglige gjøremål, og drivstoff til glede og moro. Porsches super-elbil har en rekkevidde på 50 mil. Hvor lang rekkevidde har f.eks en Porsche Carrera GT med sin bensinmotor? 38 mil. Så den går tolv mil LENGER enn bensinbilen?! Det er jo hyggelig at du har fått deg en bil som matcher din privatøkonomi for nesten "ingen kr pr km, delvis betalt av meg" osv. Nå er ikke drivstoff i nærheten av å være den største utgiften med bilhold. Ta med forsikring, antirustbehandling, dekkslitasje, serviceutgifter og generell avskrivning av bilens verdi etc, så får du sikkert en grei kilometerpris du også. Porchen har en _teoretisk_ rekkevidde på 50,8 mil. Så får en se om det holder i praksis når den er tilgjengelig for prøvekjøring. Drivstoff er ikke det dyreste med bil, men jeg vil gjerne unngå å betale for det like herlig. Jeg kjører sjelden mer enn 35 mil uten en 50min pause, så rekkevidde blir ikke et kompromiss for meg (eller 99% av alle andre). Vet ikke hvor mange mil du kjører daglig, men regner med det er en 70-100 da, med tanke på argumentene. Så problemet ditt er ikke kjørelengde selvfølgelig, det er el-bil. For bensinbiler har også en teoretisk kjørelengde, helt til du må ut med en tusenlapp for å fortsette. Folk har kjørelengde-mani i dette landet. De fleste som byttet til elbil merker hvor liten bekymring dette er. 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Helt enig. Jeg trodde rekjevidde skulle bli et problem. Jeg skulle ha en bil nr.2 pga det. Et år etter jeg kjøpte Leafen vraket jeg den andre bilen. Den ble ikke brujt. Kjøremønsteret et litt spesielt med mine 30-32000km årlig på en gen1 Leaf og det passer kun de ferreste tror jeg, men skepsisen de fleste har til dagens elbiler er bare tull og tøys. Det tar meg 6 år å spare inn innkjøpspris på 150000 brukt. En service i året. Lurer på hvor mange som faktisk vet hvor god en elbil er å kjøre og hvor mye man sparer på drivstoff. 2 Lenke til kommentar
Norbert Vidar Ramberg Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Alt fint og greit. Kjempeflott bil!!! Et nytt leketøy til rikingene og halvmillionærer. Lenke til kommentar
Norbert Vidar Ramberg Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Helt enig. Jeg trodde rekjevidde skulle bli et problem. Jeg skulle ha en bil nr.2 pga det. Et år etter jeg kjøpte Leafen vraket jeg den andre bilen. Den ble ikke brujt. Kjøremønsteret et litt spesielt med mine 30-32000km årlig på en gen1 Leaf og det passer kun de ferreste tror jeg, men skepsisen de fleste har til dagens elbiler er bare tull og tøys. Det tar meg 6 år å spare inn innkjøpspris på 150000 brukt. En service i året. Lurer på hvor mange som faktisk vet hvor god en elbil er å kjøre og hvor mye man sparer på drivstoff. Gud, jeg ønsket, jeg hadde råd til ihvertfall en brukt Nissan Leaf... Men jeg får bare kjøre min fossilmonster helt til jeg har spart opp. 8 år kanskje? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Ok. Hvor mye kjører du i året? På 8 år sparer man mye. Kanskje du sparer på bompenger også Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Kan ikke selvkjørende biler uten krav om å sitte bak rattet i tilfelle rottefelle komme snart, jeg vil kjøpe en og få den til å transportere meg til og fra jobb etc. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 3,5 sekund, de forsøker ikke en gang ta igjen Tesla på dette :-) Tror du seriøst Tesla matcher en Porche på kjøreegenskaper? Det er ikke bare 0-100 på en rett strekning som teller når en skal vurdere kvaliteten på en bil. Du har ikke forstår hvordan dette virker. Først skal en finne ett tall som ser bedre ut for Tesla, også skal en ikke være interessert i å høre noe annet. Mission E får sikkert ikke en touch skjerm på 17", de forsøker ikke en gang ta igjen Tesla på dette :-) 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Er selv spent på hvordan den er 0-200km/t eller 100-200km/t. Er vel her en skiller klinten fra hveten. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 500 km. rekkevidde sommeren og 200 km rekkevidde på vinteren er nok for dårlig. Til og med biler på 40-tallet hadde lengere rekkevidde. Dette er ikke noe problem med mindre du daglig kjører over 20 mil. Min Leaf klarer bare 8-10 mil under feil forhold, men det betyr ingen ting fordi jeg ikke kjører lenger enn det, og jeg bruker fremdeles mer tid på et år på bensinfylling enn jeg bruker på å vente på at bilen skal lades... Virkelig? Hvorfor virker det som alle som kjører EL-bil lider av et eller annet stockholmsyndrom? Hvor lang tid tar det å lade Leafen din til 80%? Hvor lang tid tror du det tar å fylle tanken på en bensin-/dieselbil? Hvor ofte lader du EL-bilen din som går max 8 mil på en kald og god vinterdag? Hvor ofte fyller bensin- og dieselbileiere tanken på stasjonen?Hvorfor er det slik at de som ikke har peiling selv som skal uttale seg mest bastant? Jeg bruker ca 10 sekunder på å sette i laderen hver dag. That's it. Bensinbilen må jeg kjøre ned til stasjonen og fylle opp. I beste fall tar dette 15 minutter. I tillegg må jeg betale for å kjøre de 6-7 kilometrene. Er det vinter må jeg også fryse i prosessen. For ikke å snakke om at man gjerne presser til å gjøre dette på søndager for å spare en liten krone på litern. Som utgjør litt når man også fyller på for 11-1200 kroner hver gang. På el-bilen koster det meg 20kr å fylle opp, de gangene jeg ikke lader på jobb. Jeg har aldri påstått at el-bil funker for alle. Men hvor lenge man venter for at bilen skal nå 80% er uvesentlig for de aller fleste, så lenge man kjøper en bil med nok batteri til å rekke til dagens behov. 2 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Elbiler feiler der En familiebil til 770 000.- som gjør 0-200 på samme tid som en M3. Parkerer alt annet enn superbiler på 0-100. Samtidig er den billig i drift, dritsikker, komfortabel og stille. Det lave tyngdepunktet gjør den nydelig når det svinger litt. Det er ingen med El-bil som ikke har eid fossilbil. Basert på alt tullet her i denne tråden vet dere tydeligvis veldig lite om det å eie og leve med El-bil. 1 Lenke til kommentar
Rune Olsen Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Elbiler feiler derEn familiebil til 770 000.- som gjør 0-200 på samme tid som en M3. Parkerer alt annet enn superbiler på 0-100. Samtidig er den billig i drift, dritsikker, komfortabel og stille. Det lave tyngdepunktet gjør den nydelig når det svinger litt. Det er ingen med El-bil som ikke har eid fossilbil. Basert på alt tullet her i denne tråden vet dere tydeligvis veldig lite om det å eie og leve med El-bil. Og etter 8 mil. så er det fri for strøm når man leker seg med dreiemomentet på en e-bil og M3 kommer seg fram der den skal til. Endret 11. mai 2018 av Nils Petterson 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Elbiler feiler derEn familiebil til 770 000.- som gjør 0-200 på samme tid som en M3. Parkerer alt annet enn superbiler på 0-100. Samtidig er den billig i drift, dritsikker, komfortabel og stille. Det lave tyngdepunktet gjør den nydelig når det svinger litt. Det er ingen med El-bil som ikke har eid fossilbil. Basert på alt tullet her i denne tråden vet dere tydeligvis veldig lite om det å eie og leve med El-bil. Og etter 10 mil. så er det fri for strøm når man leker seg med dreiemomentet på en e-bil og M3 kommer seg fram der den skal til. Jeg kjører aldri 10 mil med klampen i bånn, hverken med M3en jeg hadde eller Teslaen. Lenke til kommentar
Rune Olsen Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Elbiler feiler derEn familiebil til 770 000.- som gjør 0-200 på samme tid som en M3. Parkerer alt annet enn superbiler på 0-100. Samtidig er den billig i drift, dritsikker, komfortabel og stille. Det lave tyngdepunktet gjør den nydelig når det svinger litt. Det er ingen med El-bil som ikke har eid fossilbil. Basert på alt tullet her i denne tråden vet dere tydeligvis veldig lite om det å eie og leve med El-bil. Og etter 10 mil. så er det fri for strøm når man leker seg med dreiemomentet på en e-bil og M3 kommer seg fram der den skal til.Jeg kjører aldri 10 mil med klampen i bånn, hverken med M3en jeg hadde eller Teslaen. Hvorfor sier du da at Tesla parkerer de fleste super sportsbiler da? Hvis du skal på autobanen i Tyskland der det er fri fartsgrense, så for du bot hvis du ligger 80 km/t som du må gjøre med Tesla for å ha rekkevidde i det hele tatt 1 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Leafen min klarer 10 mil. Teslaen har større batteri Og den Teslaen som kjører fra superbilene koster 1 100 000 ikke 700 000 Og hva snakker dere egentlig om? Voks opp. 2 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Elbiler feiler derEn familiebil til 770 000.- som gjør 0-200 på samme tid som en M3. Parkerer alt annet enn superbiler på 0-100. Samtidig er den billig i drift, dritsikker, komfortabel og stille. Det lave tyngdepunktet gjør den nydelig når det svinger litt. Det er ingen med El-bil som ikke har eid fossilbil. Basert på alt tullet her i denne tråden vet dere tydeligvis veldig lite om det å eie og leve med El-bil. Dette er ikke en familie bil. En famile bryr seg fint lite om hvor lang tid bilen bruken på 0-200.. Eller burde vertfall bry seg lite om det. Er fart i fokus, kan det ikke tolkes som en famile bil.. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Familiebil handler vel om romslighet 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå