Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paranoid personlighetsforstyrrelse - kan man bli frisk?

Serene

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner fikk for noen år siden diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse. Han er varig ufør av psykiske grunner. Han mener nå at han er frisk (men er stadig ufør). Med tanke på barna som jobber for å få full omsorg over, så lurer jeg på: Kan man bli helt frisk eller symptomfri fra paranoid personlighetsforstyrrelse? Han hadde ellers et komplisert symptombilde, med PTSD med panikkangstlidelse, sosial angst og disossiasjon, etter hva jeg husker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er "normalt" når man har nevnte diagnose?

(Har flere ganger forsøkt å finne seriøs litteratur om personlighetsforstyrrelser, men finner lite. Sist jeg lette på amazon fant jeg ingenting som virket seriøst og relevant.)

----

Jeg endte opp med den merkelappen, og 100% uførhet. Heeeelt på grensen til PTSD - og tror selv at jeg kan ha hatt PTSD men over tid på egen hånd blitt god nok til å takle det til at jeg akkurat faller utenfor diagnosekriteriene. (For øvrig sliter jeg også med en eller annen form for spiseforstyrrelse, kronisk migrene, og øvrig kronisk smerte.)

Men jeg ser ikke på meg selv som "ikke-frisk", bare litt annerledes - og jeg håper fremdeles på et relativt normalt liv. Ønsker meg fin jobb, og familie, og gjør det jeg kan for å jobbe i den retningen. Kjemper for tiden med nebb og klør for å komme meg gjennom en utdannelse, og har et realistisk langtidsmål om master og høyt betalt jobb.

Anonymous poster hash: e1e71...f90
Lenke til kommentar

*Har flere ganger forsøkt å finne seriøs litteratur om paranoid personlighetsforstyrrelse spesifikt., men finner lite. Sist jeg lette på amazon fant jeg ingenting som virket seriøst og relevant.

(Beklager bump, men litt vanskelig å redigere et anonymt innlegg...)

Anonymous poster hash: e1e71...f90
Lenke til kommentar

Svar: Nei.

Oftest følger det med den diagnosen vrangforestillinger at man ikke er syk eller at man plutselig er frisk.

Men man kan også være symptomfri i lange perioder, i sær hvis man er litt opp i åra og lever under stabile forhold.

Vet du om noen skriftlige kilder jeg kan se på som kan bekrefte dette? (Hjelper moren i forbindelse med en rettssak)

Lenke til kommentar

Svar: Nei.

Oftest følger det med den diagnosen vrangforestillinger at man ikke er syk eller at man plutselig er frisk.

Men man kan også være symptomfri i lange perioder, i sær hvis man er litt opp i åra og lever under stabile forhold.

Vet du om noen skriftlige kilder jeg kan se på som kan bekrefte dette? (Hjelper moren i forbindelse med en rettssak)

https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/15198_Chapter3.pdf

Denne kilden er troverdig. Selv om den er drøyt 10 år gammel, er det like aktuelt idag fordi forskningen på området står i stort sett stille unntatt at det kommer ny farmakologisk behandling.

Det er lurt å lese gjennom kapitel 4 også fordi SPF kan gå hånd i hånd med PPF, selv om det er den minst forekommende av personlighetsforstyrrelsene. Det er mulig at du finner flere likhetstegn med din mor der også. Det må ikke bety at du skal diagnostisere henne med denne. Mange diagnostikere vil også sette spørsmåltegn ved om det er noen vits å gi en diagnose ekstra, fordi det ikke vil hjelpe pasienten. 

Lenke til kommentar

Har lagt ved en oppsummering på kunnskapsstatus om PPF. Disse er forskningsartikler, og derfor ikke så lett å lese siden det er ment å leses av forskere og klinikere.

Paranoid_Personality_Disorder.pdf

Mistrustful and misunderstood.pdf

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Mange diagnostikere vil også sette spørsmåltegn ved om det er noen vits å gi en diagnose ekstra, fordi det ikke vil hjelpe pasienten. 

Det høres veldig uetisk ut, da har ikke personen noen måte å foreta de korrekte valgene med tanke på behandling, for man nekter dem jo informasjon. 

Jeg er helt enig med deg i det.

F. eks er en av de største underdiagnostiserte gruppene, de eldre. Hva er liksom vitsen å diagnostisere Astrid med demens, hun skal uansett bo på sykehjem og er død innen 5 år..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...