NTB - digi Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 NTNU trues med søksmål etter Tidal-avsløring Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Makan til frekkhet finner vi vel bare i USA. Trusler for å fortelle sannheten. Massive advokatangrep mot ærlige avsløringer om etisk forkastelig og potensielt ulovlig praksis. 8 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Tidal eies den av en forferdelig dårlig og umoralsk person. Jeg vet ikke hvor mye av selskapet som består i Norge og med norske personer som styrer skuta, men det virker som det styres fra USA. Jeg skulle gjerne byttet til Spotify. Spotify har til og med en klient for Linux som Tidal ikke har. Tidal har en fordel med HiFi og Master. Jeg merker ikke mye forskjell, men jeg har hørt fra andre som sverger til den høye kvaliteten til får med Tidal HiFi i motsetning til Spotify. I tillegg kan man kjøpe musikk gjennom Tidal, men det krever heldigvis ikke noe abonnement. Tidal selger alt av musikk i FLAC, mens andre nettbutikker som 7digital har begrenset utvalg med FLAC. Endret 10. mai 2018 av DJViking Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt er at de ganske ofte kommer fra en lossy kilde. Altså Lossy --> Lossless konvertering, der det eneste du oppnår er større filstørrelse. 4 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Etter oppkjøpet av Wimp, da siden ble endret fra å vise mye norsk musikk til utelukkende ha rap på forsiden, sa jeg opp mitt Wimp HiFi abonnement. I det hele tatt synes jeg det er forkastelig at hvis jeg betaler 199kr og lytter til 10 album, så går mesteparten av pengene til Beyonce, Jay-Z etc som jeg avskyr som pesten. Jeg synes mine penger skulle vært delt på de artistene JEG har lyttet til og ingen andre. For å få til dette har jeg skiftet til Bandcamp.com som i tillegg gir meg nedlasting av albumene i lossless. Anbefales. 85% går rett til artisten, i stedet for under 20% hvis man kjøper et album på f.eks. Apple music. 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Jay Z er og blir en thug. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Tidal eies den av en forferdelig dårlig og umoralsk person. Ut over akkurat det som skjer her, kan du utdype litt? Jeg har ikke så stor kjennskap til vedkommende, så jeg bare lurer. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt er at de ganske ofte kommer fra en lossy kilde. Altså Lossy --> Lossless konvertering, der det eneste du oppnår er større filstørrelse. Å konvertere mp3 til FLAC er både unødvendig og idiotisk, så hvordan kan det være "grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt"? Og hvordan kan det ha seg at de ikke har tilgang på CD originalen? Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Å konvertere mp3 til FLAC er både unødvendig og idiotisk, så hvordan kan det være "grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt"? Og hvordan kan det ha seg at de ikke har tilgang på CD originalen? Grunnen til begge deler er at de har blandet tilgang på materiale og de har observert at noen er villige til å betale ekstra for FLAC. Dermed har de skamløst konvertert MP3er til FLAC der hvor lossless materiale ikke har vært tilgjengelig, eller kanskje bare for å spare tid. Burde være mulig å avsløre dette ved å analysere filene. 4 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt er at de ganske ofte kommer fra en lossy kilde. Altså Lossy --> Lossless konvertering, der det eneste du oppnår er større filstørrelse. Det var veldig skuffende.. Hvis det virkelig er slikt så skal jeg i det minste slutte å kjøpe musikk fra dem. De har altså da konvertert fra MP3/AAC til FLAC og ikke fra CD? Er det noen måte å finne det ut på om FLAC jeg har kjøpt av Tidal er av lossy kvalitet? Endret 10. mai 2018 av DJViking Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Tidal eies den av en forferdelig dårlig og umoralsk person. Ut over akkurat det som skjer her, kan du utdype litt? Jeg har ikke så stor kjennskap til vedkommende, så jeg bare lurer. Jay Z er en forkastelig person. Jeg har null respekt for han som person eller artist. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Hvordan fikk DN tak i disse loggene? Regner med dette er logger som ikke ligger ute offentlig noen plass? Lenke til kommentar
G Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Og det sier en amerikansk-eid bedrift, fra landet hvor løgn er "good to go" i valgkampssammenheng Hele landet er patetisk. Søksmålenes land 3 Lenke til kommentar
blured Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt er at de ganske ofte kommer fra en lossy kilde. Altså Lossy --> Lossless konvertering, der det eneste du oppnår er større filstørrelse.Det var veldig skuffende.. Hvis det virkelig er slikt så skal jeg i det minste slutte å kjøpe musikk fra dem. De har altså da konvertert fra MP3/AAC til FLAC og ikke fra CD? Er det noen måte å finne det ut på om FLAC jeg har kjøpt av Tidal er av lossy kvalitet? Jeg har ikke innsikt i hvordan Tidal får tak i musikken sin. Men jeg er 99% sikker på at det ikke er via ripping av CDer, da dette er svært tidkrevende. Antakelig så er det plateselskapene og/eller artistene som sender dem filene de legger inn i tjenesten. Så det kan også være at det er de som er synderen, at f.eks. Tidal ber om Lossy musikkfiler, også får de filer som er transcoda fra lossy format. Hvor hyppig dette er et problem er også ganske sjangeravhengig. Jeg hører f.eks. mye på elektronisk musikk, og det er der jeg helt klart har sett det mest, også sett det endel på eldre musikk også (som kanskje ikke er gitt ut på CD på en god stund). Måten man finner det ut på er via programmer som Audacity, Adobe Audition eller SoX (terminal basert), også må man manuelt se på spectrogram av låten. Det her er et eksempel på dette (siste eksempelet jeg selv har kommet over, var for noen mnd siden) (Det er konvertert til mono, slik at jeg får sett mer detaljer): Hele låten. Frequency, der du ser at det er en klar cut-off mellom 16 til 16.5 Detaljert. Mens her har du en som ikke er lossy transcode: Med popmusikk så er det ganske lett å analysere, pga det stort sett er ganske mye lyd hele veien. Mens med klassisk musikk, så kan det være vanskeligere å se helt tydelig, pga du vil ikke se slike klare linjer når du har deler av låten/stykket som er helt stille. Endret 10. mai 2018 av blured 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Dermed har de skamløst konvertert MP3er til FLAC der hvor lossless materiale ikke har vært tilgjengelig, eller kanskje bare for å spare tid. Selvfølgelig forkastelig og reinspikka lureri, men noe pinlig for alle som "sverger til FLAC fordi det er sååå mye bedre enn mp3" og denslags... Dere hørte jo ikke forskjell da tydeligvis! Så tilbake til 128k-mp3 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Tidal eies den av en forferdelig dårlig og umoralsk person. Ut over akkurat det som skjer her, kan du utdype litt? Jeg har ikke så stor kjennskap til vedkommende, så jeg bare lurer. Jay Z er en forkastelig person. Jeg har null respekt for han som person eller artist. Jeg lurte liksom på hva som gjør han så fæl da vet du. 3 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Grunnen til at Tidal har FLAC for nesten alt er at de ganske ofte kommer fra en lossy kilde. Altså Lossy --> Lossless konvertering, der det eneste du oppnår er større filstørrelse. Hvis de har konvertert fra AAC/MP3 til FLAC burde vel ikke filen bli så voldsomt mye større? Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvordan fikk DN tak i disse loggene? Regner med dette er logger som ikke ligger ute offentlig noen plass? DN fikk data av en av sine kilder. Kildevernet står heldigvis sterkt både her i Norge og i USA, så advokatene kan true og blåse seg opp så mye de vil uten at de kommer noen vei med det. Artikkelen på DN er for øvrig ikke bak betalmur, du må bare registrere deg med e-postadresse for å kunne lese den gratis. Anbefales! Lenke: https://www.dn.no/staticprojects/special/2018/05/09/0600/dokumentar/strommekuppet/?v=1526020600 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå