Gå til innhold

Hvor mye minne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe meg et digitalkamera snart og sitter å funderer litt på hvor mye minne jeg skal bestille.. Har tenkt å satse på et kamera på sånn ca 3MegaPixels.. Ser at mange kameraer leveres med 16/32 MB, men jeg har ut fra andre emner på forumet her forstått at dette kan være i minste laget..

Så det jeg lurer på er hvor mye plass tar et bilde på 3 MegaPixels? Vet at dette kan variere en del, men sånn omtrent? Dersom jeg har et kamera på 3 MegaPixels og 16 MBminne, hvor mange bilder kan jeg da ta før minnet er fullt?

Ser dog at prisene på SD og MMC brikker er såpass billige at jeg heller kjøper litt for mye enn litt for lite ;)

GOD JUL til dere alle forresten :xmas:

cd-rom

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Vurderer å kjøpe meg et digitalkamera snart og sitter å funderer litt på hvor mye minne jeg skal bestille.. Har tenkt å satse på et kamera på sånn ca 3MegaPixels.. Ser at mange kameraer leveres med 16/32 MB, men jeg har ut fra andre emner på forumet her forstått at dette kan være i minste laget..

Så det jeg lurer på er hvor mye plass tar et bilde på 3 MegaPixels? Vet at dette kan variere en del, men sånn omtrent? Dersom jeg har et kamera på 3 MegaPixels og 16 MBminne, hvor mange bilder kan jeg da ta før minnet er fullt?

Ser dog at prisene på SD og MMC brikker er såpass billige at jeg heller kjøper litt for mye enn litt for lite ;)

GOD JUL til dere alle forresten :xmas:

cd-rom

[email protected]

Pleide å bruke oppløsning slik at bildet ble på ca.500 kb..

Hadde et 32 minnekort, Så fikk ca 60 bilder inn.

Fikk det gratis av en venn hvis jeg klarte å fikse det. Har brukt det i over 1 år. :D

Gikk istykker når den falt ned fra bilen i sommer. :cry:

Skal ha meg nytt. Da skal jeg ha 128 minne ekstra.. ;)

Lenke til kommentar
Skal i allefall kunne bli 30-40 bilder på et 16 MB minnekort da..

Jaja, får vel se hva jeg gjør, men er litt fristende å kjøpe et på 128 eller 256 :) Greit å ha "litt å gå på".. ;)

Ja. Kan jo det.. Får over 800 bilder på mitt jeg, men det går jo utover kvaliteten. Og med digital zoom på 4. Fikk jeg ca. 1750 bilder! Det går jo ;)

Lenke til kommentar

Selv "MÅ" jeg alltid ta på beste jpg-kvalitet, i tilfelle det skulle bli et knall-bilde en gang. Og flere med meg. Med S30, som har 3 megapixel, blir bildene på beste jpg-kvalitet ca 1,5 megabyte i snitt. Varierer somregel fra rundt 1,0 til 2,0.

(Det jeg synest er litt rart, er at med S45, som har 4 megapixler, altså 1 mega mer, så blir bildene omtrent like store i snitt.)

Lenke til kommentar
Selv "MÅ" jeg alltid ta på beste jpg-kvalitet, i tilfelle det skulle bli et knall-bilde en gang. Og flere med meg. Med S30, som har 3 megapixel, blir bildene på beste jpg-kvalitet ca 1,5 megabyte i snitt. Varierer somregel fra rundt 1,0 til 2,0.

(Det jeg synest er litt rart, er at med S45, som har 4 megapixler, altså 1 mega mer, så blir bildene omtrent like store i snitt.)

jepp! Er enig meg deg i at man bør ta bildene med maksimal kvalitet.. Som du seier så vet man aldri når man får et virkelig "blinkskudd" ;)

Dessuten ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe et kamera på f.eks 3 MegaPixels dersom man tar de fleste bildene i 2 MpegaPixels :/

Menmen, det er hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

har også sett at en del kameraer kan ta bildene i RAW format i tillegg til de andre kvalitetsinstillingene.. Men hva betyr det? At bildet ikke komprimeres i det heletatt og lagres som bitmap istede for jpg? I såfal er jo fordelene med dette temmelig opplagt, men da vil nok behovet for mer minne også øke kjapt ;)

Lenke til kommentar
I tillegg, er det veldig greit å ha litt å gå på, om en vil ta et utsnitt. At en kan ta et bilde og klippe ut halvparten, og likevel få et fint bilde :)

(Har selv en tendens til å ta med formye i bildene)

hehe.. kjenner til fenomenet selv.. :p Får med halve personen ved siden av han/hun jeg egentlig skulle ta bilde av etc. (merkelig nok noe som gjerne skjer dersom man drar med kameraet på fest.. hmm.. )

I allefall så er det veldig greit å kunne åpne bildet i photoshop og kutte litt her og der, uten at det i alt for stor grad skal gå på bekostning av kvaliteten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...