Gå til innhold

Prosjektbasert arbeid

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan mulighetene innen utvikling er til å skaffe seg prosjektbasert arbeid, altså at jeg er "selvstendig" og arbeider tidsbegrenset på prosjekter og "går videre" når prosjektet er over? 

Er foreløpig kun student (dataingeniør), men funderer litt på om dette kan være realistisk etter noen års erfaring.

Er det mulig å leve at en slik tilnærming eller er dette for risikabelt med tanke på å skaffe mer arbeid osv? 

Er det noen som har prøvd dette, hvordan gikk dere i såfall frem? Fungerte det? 

Dersom dette er mulig, er det i såfall mest fornuftig å spesialisere seg innen et område eller jobbe litt mer "bredt"? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å starte som sjølvstendig konsulent utan arbeidserfaring kan vere ganske vanskeleg om du ikkje har eit godt nettverk frå før.

Min anbefaling er å få deg 5 års erfaring i eit konsulentselskap før du vurdere å starte for deg sjølv.

Lenke til kommentar

Du finner en god beskrivelse av livet som selvstendig konsulent her. Kort oppsummert er lønna svært god, men du mister tilgangen på sosialt og faglig opplegg som du gjerne får gjennom en fast jobb. Å vente fulle fem år før du tar spranget er ikke nødvendigvis nødvendig, jeg vet om flere som har blitt selvstendige etter bare et par år i bransjen. Det kommer veldig an på dine egne evner og den CV-en du bygger deg.

Lenke til kommentar

Er foreløpig kun student (dataingeniør), men funderer litt på om dette kan være realistisk etter noen års erfaring.

Er det mulig å leve at en slik tilnærming eller er dette for risikabelt med tanke på å skaffe mer arbeid osv? 

Dersom dette er mulig, er det i såfall mest fornuftig å spesialisere seg innen et område eller jobbe litt mer "bredt"? 

Jeg ble 'selvstændig' (egentlig gikk jeg sammen med en kompis og opprettet et AS for dette), men var 10 år i et av de store konsulentselskapene og før det også 9 år som vanlig ansatt andre steder. 

Jeg kunne nok ha tatt springet 5 år tidligere enn det jeg gjorde, men særlig tiden som konsulent ga meg verdifull erfaring fra flere store selskaper om å kunne forholde seg til, og prate med, kunder, gjøre oppmerksom på meg selv og selge meg selv inn i nye prosjekter.  Som en ganske innadvendt klassisk nerd var dette verdifull læring som var helt nødvendig hvis jeg skulle starte for meg selv.  Etterhvert fikk jeg også erfaring i å holde foredrag for opp mot et par hundre personer, og det igjen ga verdifull erfaring for en som ikke i utgangspunktet kunne tenkt seg å gjøre slikt. 

Hvis du klarer å kombinere ekspertkunnskap og breddekunnskap og samtidig kan / eller har lært å prate egen sak og har litt nettverk allerede eller noen gode referanser som vil si god for deg, da er har du et godt fundament.  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer på hvordan mulighetene innen utvikling er til å skaffe seg prosjektbasert arbeid, altså at jeg er "selvstendig" og arbeider tidsbegrenset på prosjekter og "går videre" når prosjektet er over?

Er ikke altid ting er egne prosjekter nødvendigvis og du er ikke nødvendigvis med i hele prosjektets varighet, men svaret på det du spør om er ja. Du kan jobbe selvstendig og leies inn hos ulike kunder i perioder.

Når noen leier inn deg personlig, så tar de på noen måter høyere risiko enn når de leier inn en fra Bekk/Accenture/... De kan ikke gå til sjefen din og si at du suger og be om å få en annen. De som driver som selvstendige konsulenter er derfor som regel ganske erfarne. Men det finnes unntak og så lenge du ikke prøver å selge deg inn som noe du ikke er så kan det gå bra. Men det kan være vrient å konkurere med de som har 10-15 år mer erfaring.

Jeg lever sånn nå og flere andre som har svart her lever sånn, så ja det går absolutt ann. Man har en risiko i å gå perioder uten arbeid, men når man har arbeid så legger man penger til siden, slik at man alltid har lønn.

For tiden er det veldig stor etterspørsel etter konsulenter men det går opp og ned.

Vanskelig å gi en god oppskrift, tror de fleste som gjør dette sier opp sin daglige jobb og hopper i det. Kundene vil gjerne ha en som kan begynne på oppdrag i morgen og det er vanskelig å få oppdrag dersom man sier at kunden må vente 3-4 mnd. Vet om noen som har sagt opp sin faste jobb og blitt underleverandør til arbeidsgiveren sin.

Tror det er lettest å få oppdrag om du er mest mulig potet - men det å kunne noe sært kan jo også være verdifullt. Poenget er å kunne det som etterspørres og være det beste valget for kunden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...