Gå til innhold

Oppgradere fra Canon 550d

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å skifte ut mitt Canon 550d. Det er først og fremst bedre auto fokus samt mulighet for auto fokus under video som gjør at jeg ønsker å oppgradere. Det jeg har sett på er 800d, 80d og 77d, og har egentlig bestemt meg for at 80d er for dyrt og at 77d er verdt det det koster over 800d, med mindre noen har noen gode argumenter for eller imot
.
Det jeg skuter mest er biler på bane. I dag har jeg et Sigma 70-300 1:4-5.6 som jeg bruker til dette formålet. Dette er en veldig billig linse og den mangler bildestabilisering. Jeg har sett på følgende linser:

-Canon EF 70-300/4,0-5,6 L IS USM
https://www.prisjakt.no/product.php?p=699387
-Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS II USM
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3911525
-Tamron AF 18-400/3,5-6,3 Di II VC HLD

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4379731

L serie linsa er alt for dyr til å kjøpe ny, men har sett på en brukt for 9000. Jeg vil definitivt kalle meg selv for amatør, men ønsker å sette meg mer inn i fotografering og lære meg å bruke utstyret bedre. Vil en amatør klare å utnytte L serie linse? Er den vert så mye mer en den andre Canon linsa? 

Jeg klarer meg fint med 300mm i dag, men kjøper jeg den Tamron linsa kommer jeg til å bruker maks zoom innimellom. Fordelen med den linsa er at den dekker hele spekteret jeg bruker, men er litt redd for at den ofrer litt kvalitet for å dekke så stort spekter for den prisen. Er det noen som vet hvordan fokusmotor og bildestabilisering er på den linsa sammenlignet med Canon linsene? Er også åpen for andre forslag i området ca 70-300

Jeg har også 18-55mm Kit linsa fra 550d. Prisforskjellen på 77d med eller uten kit linse er veldig liten, så tenkte å kjøpe det med kit linse, den nye har bedre fokus motor, samt ser for meg det blir enklere å selge 550d med kit linse. Jeg bruker den linsa til mer typ standard feriebilder osv. Føler egentlig jeg klarer meg fint med kit linsa til det bruket, men utelukker ikke kjøp av flere linser etter hvert. 

Det ble en lang post, så håper noen gidder å lese igjennom og komme med råd eller innspill 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vurdere Canon 200D også, det er mer rettet mot video, men ikke så kjapp på actionfotografering. Da er nok en brukt Canon 7D et bedre valg, bare last inn den nyeste firmvaren så du får optimalisert kamera for action-fotografering.

Når det gjelder objektiver til video er STM rettet mot dette med fokusmotor som fokuserer stille og mykt, men du får "bare" 55-250 i denne konfigurasjon, men det objektiver er faktisk veldig bra i forholdt til prisen og har en relativ kjapp fokusmotor.

L-objektiver kan du fint kjøpe brukt, de er bygget som en stridsvogn og tåler mye og hard bruk uten og gå i stykker.

KId-objektiver er alltid lurt og kjøpe med, selv om du ikke har brukt for det siden du sannsynligvis ønsker og selge kamerahuset en gang og det er enklere og selge det inkludert med et objektiv.

Når det gjelder superteleobjektiver så som Tamron 18-400 så kompromisser du veldig mye med bildekvaliteten, du får ikke både i både pose og sekk :)

Vurderer du brukt er tråden "kupp på bruktmarkedet" er fin tråd og følge med på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å kjøpe ett kamera som ble lanser for nesten 10 år siden, så 7d utgår. 200d mangler de samme tingene som 800d mangler sammenlignet med 77d. Endte opp med å kjøpe nytt 77d med kit linse 18-55 og den L serie 70-300 linsa brukt. Har ikke fått testet så mye enda, men det jeg har fått testet virker veldig lovende.

Video er ikke prioritet for meg, men jeg ønsker å ha muligheten. Kommer til å prøve meg frem i år, og hvis jeg ser at jeg ønsker å ta mye video kjøper jeg en linse optimalisert for det før neste sesong

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til å kjøpe ett kamera som ble lanser for nesten 10 år siden, så 7d utgår. ...

Det behøver du egentlig ikke være så skeptisk til, jeg har to 7D og  synes de holder seg veldig godt på de aller fleste områder. Nyere kameraer har jo selvsagt bedre ISO-egenskaper, men regner med at billøpene stort sett går på dagtid med mye tid tilgjengerlig.

Så ikke avskriv en lite brukt 7D... Du får de jo relativt billig for tiden, og kan jo selvsagt selges videre uten noe særlig tap hvis du skulle finne ut at de ikke passer.

Edit: Ser nå ønsket om autofokus på video. Men hvis du stort sett står samme sted og filmer er det ingen sak å bruke manuell fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...