steinjarle Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Og prisen på Kona drøyer fortsatt.Batterimangel skal gi forsinkelser på Hyundai Ioniq. – Bare tull, sier Hyundai Norge Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Lenke til kommentar
Icenor Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Nå er det flere selskaper som jobber med å utvikle kobolt-fri alternativer til solid state batteriene som kommer til å ta over fra dagens flytende elektrolytt batterier. Men jeg vet ikke om det kommer til å gjøre situasjonen noe bedre for barna. Den tapte inntekten kommer jo til å være en belastning for familiene, så det virker som det viktigste grunnen til at vi prøver å utvikle dette er så vi skal slippe å ha dårlig samvittighet. 3 Lenke til kommentar
Geir Sverre Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html 4 Lenke til kommentar
Lasse Edvardsen Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Noe galt må det være med leveringen. Hvis man ser på registreringer av elbiler generelt på https://elbilstatistikk.no så ligger de veldig langt ned på listen for å være en så «attraktiv» elbil. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Nå er det flere selskaper som jobber med å utvikle kobolt-fri alternativer til solid state batteriene som kommer til å ta over fra dagens flytende elektrolytt batterier. Men jeg vet ikke om det kommer til å gjøre situasjonen noe bedre for barna. Den tapte inntekten kommer jo til å være en belastning for familiene, så det virker som det viktigste grunnen til at vi prøver å utvikle dette er så vi skal slippe å ha dårlig samvittighet. Du er veldig lite oppdatert på situasjonen i Kongo hvis du tror koboltgruver er en velsignelse. Koboltgruvene styres av milits som i stor grad bruker barn som gruvearbeidere og soldater, foreldrene blir ofte drept.. 6 millioner mennesker er drept i borgerkrigen i Kongo, og høyere priser på kobolt gir mer penger til våpen. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! Dette handler ikke om barnearbeid. Du er bare sur på elbiler av en eller annen grunn. Barnearbeid er et politisk problem. Man løser ingenting med noen boikott. Hadde det ikke vert kobold så hadde de jobbet med noe annet og hvordan hadde klesbutikkene sett ut ved en boikott av barnearbeid. 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! Edit.Ps: og nei, dagens situasjon er ikke bra og må forbedres. Dog blir det smålig å legge skylden på elbiler når det er millioner, om ikke milliarder, av ting som bruker råmaterialer fra tvilsomme områder. Dette må arbeides med, men det er noe som ikke løses over natta eller med å forby elbiler. Endret 10. mai 2018 av The Very End 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Det kan ikke stemme, alt av biler som bruker fossilt drivstoff skal jo bort om meget kort tid så det må jo være plenty med nødvendig råmateriale til produksjon av batterier. Det påstår ihvertfall mange, at oljen/fossilt drivstoff forsvinner innen kort tid, for det har jeg hørt her på forumet. Endret 10. mai 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier)http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! Du blir ikke mindre frekk med tiden... Påtide å skjerpe seg nå, og lese reglene. Det er bare en liten andel av kobolten som går til elbiler, majoriteten går til helt andre ting som du omringer deg med hver dag... Men dette bryr du deg jo ikke om, det er kun elbilene som er problemet som vanlig 3 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 ...] Blir det artigere å være barnearbeider i Kongo om etterspørselen på kobolt synker? Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Såklart ikke. Tillates det at barn blir brukt til arbeid under dårlige forhold så blir de bare flyttet til noe annet drittarbeid om jobben ikke lønner seg. Sånt som dette er jævla vanskelig. Hva skal man gjøre som virkelig virker? Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! Du tar rett og slett feil. 99% av kobolt går til alt annet av verdens volum elektronikk som du også er forbruker av. Elbiler er en bagatell. 2 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Noe galt må det være med leveringen. Hvis man ser på registreringer av elbiler generelt på https://elbilstatistikk.no så ligger de veldig langt ned på listen for å være en så «attraktiv» elbil. Du har ikke helt fått med deg hvordan registrering av biler pågår kanskje? Det skjer når den fysiske bilen er i landet, ikke på antall bestillinger. 1 Lenke til kommentar
Geir Sverre Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Herregud for en gjeng med kyniske kverulanter! Mengden kobolt i superlegeringer er helt ubetydelig sammenlignet med det som går med i en elbil, og selv om nye batterier krever mindre kobolt krever de fremdeles altfor mye! Dere bryr dere åpenbart KUN om dere selv! 20% er ikke ubetydelig, det er 1/2 av det som går til alle litium batteriene, og som du vet er det batteri i mye mere en Elbil og når nå elbilene reduserer mere og mere i bruken av cobolt, er det litt lovende https://hyleametals.com.au/cobalt-background-information/ Lenke til kommentar
Roar Martin Halvorsen Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 Det er vel ingen hemmelighet at mangel på kobolt skaper stadig større problemer for elbilprodusentene: https://e24.no/makro-og-politikk/elbil/naa-utfordres-elbilprodusentene-av-kraftig-prishopp-paa-kobolt/24229623 At barn lider i koboltgruvene for at vi skal kunne kjøre elbier er heller ingen hemmelighet: https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Ja barnearbeid er ikke bra, Derfor utvikles det batterier med mindre kobolt, nå hører vi ikke så mye i media om bruk av kobolt i super alloy som vi har i turbo motorer og turbiner. (kobolt blir brukt til mye mere en batterier) http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html Det brukes ikke 50-70 kg. kobolt for å lage en turbo eller to Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) Men nå går jo det mindre og mindre kobolt i bilene. Så noe gjøres jo på den fronten. Bare se på reduksjonen i batteriene til Tesla: De har gått fra ca 11kg kobolt i de eldre Model S til ca. 7kg i kobolt i de nyere Model S og X og nå ca. 4,5kg i Model 3. https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/ Endret 16. mai 2018 av CaZpeR 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Men nå går jo det mindre og mindre kobolt i bilene. Så noe gjøres jo på den fronten. Bare se på reduksjonen i batteriene til Tesla: De har gått fra ca 11KG kobolt i de eldre Model S til ca. 7KG i kobolt i de nyere Model S og X og nå ca. 4,5KG i Model 3. https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/ Kobolt er ikke direkte begrensende for dagens nivå av elbilproduksjon, men den vil bli det om det skal skaleres opp. Verdens totale produksjon av kobolt er ca 110000 tonn. Det ville vært nok til 22 millioner biler om all kobolt ble brukt til det, noe den selvfølgelig ikke vil bli. Verktøystål og annen elektronikk forsvinner ikke. Trekker du fra annen bruk er det kanskje bare rom for 3-5 millioner biler pr. år. Koboltproduksjonen må vesentlig opp til noe slikt som 6-700000 tonn årlig for å kunne levere til en fullt ut elektrifisert bilproduksjon. (Det produseres rundt 100 millioner biler i året). Fra 2016 til 2017 var det null vekst i koboltproduksjon. Å skalere opp mineralekstraksjon er ikke gjort i en hånvending. Det kan fint ta flere tiår fra start av planlegging til produksjon. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Hva skal oljebransjen gjøre når det blir slutt på koboltproduksjonen? Kobolt benyttes jo i all produksjon. Av bensin og diesel for å fjerne svovelen som også er giftig. Blir sikkert fint avfall av den prosessen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå