Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av air condition-vifte - Skoda Fabia 1.2, 2004 (6Y2), motorkode AZQ


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en eldre Skoda Fabia, som jeg kjøpte brukt for 2-3 år siden.
Den kostet meg 28000,- da, og har nå gått ~140000km.
Tidligere eier var en gammel dame, så alt av service har blitt fulgt og bilen er i god stand.
Så den har hverken gått langt eller blitt misbrukt.

Fra ganske tidlig av merket jeg at det var noe "feil" med air condition i bilen.
Den fungerer fint, men lager litt ulyder. Som om det er en vifte som går litt treigt eller noe.

For 1,5 år siden sluttet plutselig ventilasjonen i bilen å fungere på trinn 1, 2 og 3. Trinn 4 fungerte fint, så jeg konkluderte med at viftemotstanden var gått. Så jeg bestilte en ny fra England, og byttet den selv ved hjelp av google.

Nå har det samme skjedd igjen. Og jeg "holder en finger" på at den har røke igjen fordi viften ikke sviver like lett som den skal, og dermed skaper unødvendig motstand i viften. Som sikkert får den til å overbelaste motstanden. Jeg har bestilt ny motstand, og skal bytte den så fort jeg får den.
Men jeg tenkte at jeg muligens kunne bytte selve viften også i samme slengen, hvis det ikke var for vrient.

Har forsøkt å søke meg litt fram på google, men har egentlig ikke blitt noe klokere av det.

Så er det noen her som har peiling på dette? Hvor mange vifter er det inn til kupeen? Er det bare én vifte som blåser, eller er det flere vifter fordelt på alle kanalene?

Modellen det er snakk om er som nevnt i tittelen; Skoda Fabia 1.2, 2004 (6Y2), og motorkoden er AZQ.

Takker for all den hjelpen dere kan gi!

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er det én vifte. På noen biler er man heldig og kan komme til under dashbordet på passasjersiden ved å demontere et par småting. På andre biler må man ut med hele jæ#"!% dashbordet. Finner du kupéfilteret så er det bare å følge det videre.

Lenke til kommentar

Som regel er det én vifte. På noen biler er man heldig og kan komme til under dashbordet på passasjersiden ved å demontere et par småting. På andre biler må man ut med hele jæ#"!% dashbordet. Finner du kupéfilteret så er det bare å følge det videre.

Byttet nettopp kupefilteret. Det ligger rett under hanskerommet på pasasjersiden. Lett å skifte. Bare to klips, og vipps så var det ute.

Må uansett ut med hanskerommet for å komme til der viftemotstanden ligger, så hvis det er sånn som du sier, så kan det være jeg faktisk kommer til viften.

 

Disse viftene har vel bare en 4-pins kontakt som lett kan klipses av, eller er det mer innviklet med ledninger, jording osv?

 

Kom over en video på YouTube av en kar som skiftet vifte på en Volkswagen (som fører mange av de samme løsningene som Skoda), bare at denne var en annen årsmodell enn min. Og han måtte ut med hele den midtre delen av dashbordet, ventilasjon, CD/Radio-enhet og det som fulgte med. Håper virkelig jeg slipper det.

 

Kommer tilbake med rapport når jeg har byttet motstanden. Venter fortsatt på levering via post. Jæ*** helligdager som stopper postgangen.

 

Men hvis det er noen andre som har noe å tilføre, så tas all hjelp imot med stor takk!

 

- B

Endret av Behemian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter litt tid kom endelig mostanden i posten, og jeg fikk byttet den. Fant også ut at viften til selve klimaanlegget låg rett ved siden av. 4-5 skruer og et par kontakter (klips) og jeg kunne ta ut holderen enkelt og greit. Så fikk rengjort inni der, byttet motstand og smørt vifta. Så nå funker det som det skal (delvis).

Klarer nemlig ikke finne ut hvor innsuget til sirkulasjon i kupeen befinner seg. Trodde det var under framsetene, siden det er to hull/tuber der, men når jeg setter på sirkulering så kjenner jeg ingen luftstrøm. Kjenner klimaanlegget blåser ut litt dårlig lukt, så tenkte jeg skulle rense det kjapt, men da trenger jeg å finne inntaket slik at jeg kan kjøre rensen inn der.

Lager en ny tråd angående det, så får jeg rett emnetittel.

Takker for hjelpen!

- B

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...