Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

matteregler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil finne masse regler som er for akkurat det du kommer til å bli spurt om i boken din. Kanskje det er et sammendrag bak hvert kapittel du kan kikke på, ellers pleier i alle fall reglene å være merket i rammer eller i tekst med en annen farge. 

Hvis du er stressa anbefaler jeg deg å bruke en del tid de neste dagene på å jobbe med ting du synes er vanskelig gjennom boka di, spørre om hjelp av lærere og andre elever når du kan, og ikke gi opp før du har fått det til. Da kommer du langt  :)  Lykke til! 

Lenke til kommentar

Hei!

Det du bør gjøre er å gå igjennom boka kapittel for kapittel for å skape en liten oversikt over pensum, hva du kan, ikke kan, må øve mer på. Gjør også så mange oppgaver som mulig, helst eksamensoppgaver. Pensum kan virke ganske overveldende når du ser alt under ett, men om du gjør en ting om gangen er det overkommelig, du har fortsatt 7 dager igjen! ;)

Lag en liten plan over hva du gjør hvilken dag, og pass på at du får nok med pauser. Hvis du kjenner at du blir for stressa er det ikke noe poeng å jobbe mer akkurat da, da er det bedre å ta seg en pause. Den siste dagen før eksamen anbefaler jeg å ikke jobbe så mye, men heller jobbe med å stresse ned og ta det med ro. Ofte er det eksamensnervene som ødelegger på eksamen, og ikke nødvendigvis mangel på kunnskap :)

Lenke til kommentar

Som de to andre besvarerne sikter til, så er det mengdetrening som er nøkkelen til suksess i realfagene (matematikk, fysikk, kjemi, biologi, osv). Å prøve å memorisere regler er ikke så hensiktsmessig fordi det er altfor mange av dem, og de fleste står i formelhefter man får utdelt.

Ved å løse så mange oppgaver som mulig så vil du automatisk, uten å prøve å memorisere det, klare å huske kjennetegn og mønster som forekommer i andre oppgaver.

Lenke til kommentar

Som de to andre besvarerne sikter til, så er det mengdetrening som er nøkkelen til suksess i realfagene (matematikk, fysikk, kjemi, biologi, osv). Å prøve å memorisere regler er ikke så hensiktsmessig fordi det er altfor mange av dem, og de fleste står i formelhefter man får utdelt.

Nå vet jeg ikke hvordan det er nå for tiden, men da jeg gikk på ungdomsskolen måtte vi selv skrive ned formlene vi mente vi kom til å få brukt for i en kladdebok. Denne måtte godkjennes av lærer/sensor før vi fikk benytte den ved prøver. 

På videregående fikk vi imidlertid ferdiglagde formelhefter.

Jeg tror uansett det lureste du kan gjøre nå er å øve på oppgaver du vet du sliter med, og på selve eksamen ta deg tid til å løse oppgavene skikkelig. På ungdomsskolen er nivået fremdeles lavt nok til at en ved hjelp av litt logisk tenking samt en dose prøving og feiling kan komme frem til riktig svar, selv uten å på forhånd kunne riktig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

Skulle du trenge mer hjelp, vil jeg anbefale deg å prøve ut ENT3R! Vi sitter og hjelper dere i 10. klasse nå mot eksamen, hver dag fra 10 om morgenen til 22 på kvelden. Hjelpen foregår digitalt og selvfølgelig helt gratis, du finner mer info her: https://www.ent3r.no/eksamenshjelp/

Flere hyggelige mentorer som gjerne vil hjelpe deg og ta en prat. :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...