kremt Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Å bruke begrepet mest rekkevidde for pengene blir som å sammenligne drivstofftankene på fossilbiler. Det er ikke det som er avgjørende for om du synes bilen er bra eller ikke. Jeg har to e-golfer med ulik størrelse på batteriene. Men det har ikke hindret meg i å kjøre akkurat de samme stedene med begge bilene. Størrelsen på batteriet definerer bare hvor lang du kan kjøre før du må lade, og ikke hvor lang du egentlig kan kjøre. Jeg har kjørt mange turer på over 400 km med første generasjons e-golf, selv om praktisk rekkevidde mellom hver ladestopp er rundt 120-140 km. Praktisk rekkevidde på 120-140 med 190km E-golf mellom hver hurtiglader, da skal du ha lavt forbruk. Lønner det seg å lade så langt opp? På de fleste biler er det dumt å lade forbi 70-80 %. Lav soc strategi er det beste, og lad litt på hver eneste lader. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Jaja.. får vel si meg fornøyd med at jeg fikk tak i Ampera til 316k Da havner den under Zoe. For øvrig er det en veldig merkelig rangering: jeg hadde en prisklasse jeg hadde råd til, og kjøpte den bilen som passet meg best innenfor der. Selv om en bil til dobbelt pris i teorien kunne gitt meg mer per krone betyr det ikke at jeg har råd til den. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Å bruke begrepet mest rekkevidde for pengene blir som å sammenligne drivstofftankene på fossilbiler. Det er ikke det som er avgjørende for om du synes bilen er bra eller ikke. Jeg har to e-golfer med ulik størrelse på batteriene. Men det har ikke hindret meg i å kjøre akkurat de samme stedene med begge bilene. Størrelsen på batteriet definerer bare hvor lang du kan kjøre før du må lade, og ikke hvor lang du egentlig kan kjøre. Jeg har kjørt mange turer på over 400 km med første generasjons e-golf, selv om praktisk rekkevidde mellom hver ladestopp er rundt 120-140 km. Men så er det noen som ikke er som deg, som kanskje ønsker lengre rekkevidde for å ha bedre marginer og sjeldnere lading. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Vet ikke helt hvordan det er nå, men tidligere fikk man ikke med vanlig lader til Zoe. Man fikk en fastmontert hjemmelader, som til tider kunne være et helvete å montere. Dette betyr at man ikke kan lade på ladestasjoner med vanlig stikk. Dette fører så til nye problemer når bilen skal selges videre. Så er det sensorer på lufttrykk, men det kan kun kobles til fire på en gang, og du kan ikke koble til nye selv. Du må da altså på verksted for å koble til fire nye sensorer når du legger om til vinter/sommerdekk, om du da ikke skal kjøre halve sesongen med en feilmelding. OSV OSV OSV. Så med mindre det har endret seg betraktelig så ville jeg heller betalt mer for hver km på farten. PS: Jeg vet at noen har fått med "original" vanlig lader, men så vidt jeg vet var dette en lader laget av en 3. part på bestilling, og det er langt fra alle som har fått denne. Og sist jeg hørte så ble vist nok ikke disse laget lenger. Zoe kan kun lades med Type 2 på TN-nett. Dvs. du bør på en ladestasjon med Type 2, så går det bra. Er ikke mangel på de. Man kan få en "ladebøtte" til bilen. Da får man ekstremt treg lading og en svær transformator på ladekabelen som man må kjøre rundt med. Kommer ant på hvor du er. Men du får ikke ladet på en stikkontakt, og mange ladestasjoner er akkurat det. For ikke å snakke om at du ikke får lurt inn en kabel om du besøker noen som bor lenger unna enn 50% av rekkevidden din. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Meningsløs test. Om rekkevidde kontra pris er eneste man tester så er jo el-sykkel testvinner her. Hjelper jo ikke å ha en bil som er "best i test" når den ikke rekker til hytta - eller har plass til familien - eller bruker 20 timer på å lade så man kan kjøre videre på ferieturen. Blir som å si at ullgenser er det ultimate plagget, uansett om du skal på jobb, fest eller i utmarka - siden den gir mest varme pr. krone. Skyggeboksing. De tester ikke sykler, men biler. Hver enkelt må naturligvis vurdere sine egne behov. Det gjelder alle kriterier man måtte finne på å rangere etter. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Noen finner bare problemer uansett. Jeg vil tippe veldig mange hadde blitt godt fornøyd med å kjøpe en av de bilene som fins på markedet i dag. Ta en tur til forhandleren for en prøvetur, eller lån over helg/ over natten. Jeg tipper de fleste blir positivt fornøyd, ingen grunn til å tviholde på gamle biler med betydelige reparasjonskostnader. 1 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Hvorfor må du betale 100 000 ++ ekstra for at elbilen skal ligne på en bil og ikke en blikboks på sykkelhjul? Lenke til kommentar
MHT Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 For gøy: Legg inn biler som kommer i nær fremtid også. Model 3-variantene (anslått norsk pris), Kia Niro EV, Huyndai Kona og Audi E-tron. Mistenker at Model 3 kommer godt ut her;) Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Hvorfor er AmperaE, en bil som knapt produseres og er nær umulig å kjøpe, med? Hvor langt man kan kjøre med en bil som egentlig ikke er til salgs, er ikke så veldig interessant... Joda den er til salgs Brukt som Ampera e og Bolt. Hvorfor skulle det være uinteressant ? Lenke til kommentar
Steinar Eliassen Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Hvorfor er AmperaE, en bil som knapt produseres og er nær umulig å kjøpe, med? Hvor langt man kan kjøre med en bil som egentlig ikke er til salgs, er ikke så veldig interessant... Joda den er til salgs Brukt som Ampera e og Bolt. Hvorfor skulle det være uinteressant ? Det er allerede forklart lengre opp i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå