Camlon Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) Og SSB samler i liten grad inn informasjon om etnisitet. Vil bare gjøre en korreksjon. SSB samler inn informasjon om etnisk bakgrunn for masse ulike parametere, men de er ikke offentlig tigjengelig. Du kan få tak i mer informasjon om du er villig til å betale SSB, men hobbystatistikere er ikke det. Endret 6. juni 2018 av Camlon 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Ah. Interessant. Ja jeg har forsåvidt sett noe av det der tidligere. F.eks. utdanningsnivå på "nordmenn" vs innvandrere vs barn av innvandrere. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Hvordan ser du for deg at man gjør dette uten SSB? Big Data er jo bare datasett som er så store eller komplekse at de er vanskelige å analysere med vanlige dataprosesseringsverktøy. Det vanskelige er ikke å utføre søk mot en database (så lenge du slipper å kjøre databasen på egen maskin), for så å visualisere dette (enten i kart, eller i grafer, etc). Det vanskelige/ressurskrevende er å samle dataene, organisere og strukturere de i databaser/tabeller, osv. Og SSB samler i liten grad inn informasjon om etnisitet. Du kan få tilgang til skatteinntekter, men ikke skatteinntekter basert på etnisitet/bakgrunn. Du kan få tilgang til helsedata, men ikke helsedata basert på etnisitet/bakgrunn. Du kan få tilgang til kjøpsvaner, men ikke kjøpsvaner knyttet til til etnisitet/bakgrunn. Du kan få tilgang til bosetting og forfliytning, men ikke knyttet til etnisitet/bakgrunn. Du kan få tilgang til gjennomsnittlige skolekarakterer (det mest detaljerte er vel for hver enkelt skole, kanskje også basert på kjønn ved enkeltskoler), men ikke skolekarakterer basert på etnisitet/bakgrunn. Det er ikke bare å starte et privat selskap som samler slike data heller. Fordi skatteinntekter får man direkte fra staten, og de vil ikke gi deg informasjon om enkeltpersoner grunner personvern, det samme gjelder helsedata.Og enda mindre informasjon om enkeltpersoner med "etnisitet/bakgrunn" som et parameter knyttet opp mot en persons navn og personnummer. Butikker (norgesgruppen, rema, coop, f.eks.) gir mye av grunnlaget for kjøpsvaner, men det er ikke slik at de har innsikt i nøyaktig hvem som har handlet hos de. Bankene har vel mer data på dette, men kan ikke levere ut dette til private selskaper eller enkeltpersoner. Og brukeren din hos DNB (o.l) er ikke akkurat merket med "Norsk" eller "Somaler". Osvosv... I *prinsippet* sitter vel google allerede på tilstrekkelige mengder data som er korrelaterte til etnisitet og "pull/push faktorer" angående flytting (altså segregering i samfunnet - og det er vel interessant?). Dersom jeg (via google) fikk vite om dine reise-vaner, kjøp, bevegelser, yrke, utdannelse, bil, hvem du kommuniserer med, helsedata etc - så kunne jeg i prinsippet pinpointe hvor dine besteforeldre kommer fra :-) Jeg tror jeg også kunne finne ut av dine beveggrunner til å flytte eller bli værende i et område. Spørsmålet er altså hvordan en kan få tak i dataene :-) Noe sitter norske myndigheter inne med, men det meste har vel google. Og de kunne produsere etnisk "segregerings-kart" for kanskje en promille av prisen til hva SSB kan gjøre :-) Uten faste ansatte :-) Endret 7. juni 2018 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå