VRK18 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hvilke stoffer tilsettes vann med kullsyre for å gi smak? Er vann med kullsyre rett og slett en lettbrus, eller er det sunnere? Har stoffene skadevirkninger, eller er vann med kullsyre like sunt som vanlig vann? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Vann med kullsyre er vann med kullsyre og er ikke tilsatt noe annet enn boblene som er i den. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Vann med kullsyre kan ha smak og da er det bare smaksessenser som er satt til. Om det er tilsatt kunstige søtningsmidler så er det lettbrus. Sjekk innholdsdeklarasjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Det spørs kva produkt du samanliknar. Største forskjellen mellom smaksatt vatn og (lett)brus er ofte mengda med søtningsmiddel enten det er kunstig eller i form av sukker. Det kan være mykje sukker også i smaksatt vatn, men typisk vil dei fleste produkt som er markedsført som "vann med kullsyre" opplevast som mindre søte ved at den syrlige smaken av CO2 får slå igjennom, samt at smakstilsettninga er mindre framtredande. På brus er denne litt syrlige ettersmaken kamuflert bak store mengdar med smak og søtningsstoff. Men ingen regel utan unntak, så enkelte produkt kan likne svært mykje på kvarandre sjølv om dei har forskjellig etikett. Lenke til kommentar
Blåbærterte Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Nei. Men det finnes en mellomting. Fant det i Spania. Flasken ser ut som en flaske vann med kullsyre. Når du drikker den så merker du at det er laget av en ekstra ingrediens. Det vil si vann, kullsyre og det ekstra kunstige søtningsmiddelet. Har ikke sett et slikt produkt i Norge, men jeg liker ikke lettbrusprodukter og den ekle kunstige aspartamsmaken. Så jeg kastet vannet, gikk inn i butikken og kjøpte en vanlig flaske vann med kullsyre. Lettbrus derimot består som oftest av vann, farge, kunstig søtningsmiddel, kullsyre og smakstilsetninger. Så det er ganske mange flere ingredienser. I Norge så har en også i senere tid fått kullsyret vannprodukter som har smakstilsetninger, men heldigvis for meg så har de holdt seg vekk i fra å tilsette kunstig søtningsmiddel i disse. Leste nå at en ovenfor nevner at det er tilsatt sukker og søtningsstoff i kullsyret vann. Men da er man vel over på energidrikke kanskje. Som jo kan være enda en variant, hvor det også eksperimenteres med å tilsette syntetiske eller naturlige vitamintilsetninger. Pluss de velkjente koffein og andre stimulerende stoffer. Du får også naturlig kullsyret vann og fabrikklaget kullsyret vann. Har hørt et rykte om at Farris som tappes i dag jukses med, at det ikke er 100 % morenevann der. Noen som vet mer om det rykte, om det er sant eller ikke? En vesentlig ting med et slikt naturlig kullsyret vann, er at det er rikere på salter, det vil si elektrolytter. Det er derfor en har hørt at det ikke bør overdrives. Slikt vann med naturlige elektrolytter, som Farris, Ramlösa, en del italienske, spanske, franske typer kan være gode tørstedrikker, fordi du tilfører nødvendig elektrolytter. Men jo flere liter du drikker dess mer elektrolytter tilføres. Og alt har sine maksgrenser med kroppen. https://no.wikipedia.org/wiki/Farris_(mineralvann) Vann som da er pumpet opp med kullsyre, har ikke like mange elektrolytter. Så da kan man gjerne drikke mer av det. Endret 9. mai 2018 av Blåbærterte Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Nei. Men det finnes en mellomting. Fant det i Spania. Flasken ser ut som en flaske vann med kullsyre. Når du drikker den så merker du at det er laget av en ekstra ingrediens. Det vil si vann, kullsyre og det ekstra kunstige søtningsmiddelet. Har ikke sett et slikt produkt i Norge, men jeg liker ikke lettbrusprodukter og den ekle kunstige aspartamsmaken. Så jeg kastet vannet, gikk inn i butikken og kjøpte en vanlig flaske vann med kullsyre. Lettbrus derimot består som oftest av vann, farge, kunstig søtningsmiddel, kullsyre og smakstilsetninger. Så det er ganske mange flere ingredienser. I Norge så har en også i senere tid fått kullsyret vannprodukter som har smakstilsetninger, men heldigvis for meg så har de holdt seg vekk i fra å tilsette kunstig søtningsmiddel i disse. Leste nå at en ovenfor nevner at det er tilsatt sukker og søtningsstoff i kullsyret vann. Men da er man vel over på energidrikke kanskje. Som jo kan være enda en variant, hvor det også eksperimenteres med å tilsette syntetiske eller naturlige vitamintilsetninger. Pluss de velkjente koffein og andre stimulerende stoffer. Jeg tror faktisk noen lanserte den "mellomtingen" her i Norge for en stund siden, men den forsvant heldigvis ganske kjapt fra markedet. Virket som et totalt unødvendig produkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå