Kovalevskaja Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Hei! Etter å ha sittet og gjort lekser ved kjøkkenbordet oppdaget jeg at en strek med permanent svart tusj hadde sneket seg 3cm utover bordet. Var så dum at jeg prøvde noe fra et forum - neglelakkfjerner - som jo resulterte i et litt lysere område på bordet... kan jeg fikse dette på noe vis? Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 9. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2018 Er et trebord forresten Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Slipemaskin på hele bordet og ny lakk? Maling? Plastfolie på rull? Pyntefiner? Mange muligheter, men du må nok ta hele flaten. Ole 1 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 9. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Slipemaskin på hele bordet og ny lakk? Maling? Plastfolie på rull? Pyntefiner? Mange muligheter, men du må nok ta hele flaten. Ole Er dette mulig å gjøre hjemme? Som en uten erfaring fra lakkering..... Er det dyrt? Virker som det er en slags voks på bordet.. Gruer meg til faren min får se dette.... skulle bare latt tusjstreken være Endret 9. mai 2018 av Kovalevskaja Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Kanskje det er bedre med en blomst og en klem? Maling og lakk er ikke mange kronene, men bordet får jo et nytt utseende og blir kanskje ikke helt som det var. Jeg ville gått for en god prat og en klem! Hilsen Ole (som er pappa) 2 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 9. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2018 Kanskje det er bedre med en blomst og en klem? Maling og lakk er ikke mange kronene, men bordet får jo et nytt utseende og blir kanskje ikke helt som det var. Jeg ville gått for en god prat og en klem! Hilsen Ole (som er pappa) Hvis det er et vokset bord? Trenger man å kjøpe voks da? Vet du hvor/hva en må kjøpe da? Beklager for litt dumt spørsmål... har fortalt det nå. Så regner med at vi må slipe hele overflaten og så vokse på nytt? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 Jeg hadde tatt kontakt med en faghandel. Like ved meg ligger "Malerstua" (sjekk evt gule sider) som kan utrolig mye om alt som handler om overflatebehandling. Det finnes kanskje noe tilsvarende der du bor? Håper praten gikk ok med pappa! /Ole Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Hvis jeg var deg, ville jeg bare sagt fra til far din. Ikke begynn å prøve å fikse det selv, han har flere års livserfaring og vet sikkert lett hvordan å fikse det. Det er ingen big deal, du har ikke tatt en slurk med adrenochrome og ramponert huset. Take it easy. Tilby deg heller å betale en viss % av reparasjon, hvis far din er en hardball type. Endret 9. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Praten gikk greit. Selv om kunne jo se at han ble skuffet. La samtidig frem ulike måter det kunne fikses på. Fått beskjed om å pusse overflaten med sandpapir (med en kloss for at det skal bli jevnt?), og har kjøpt voks-olje som jeg skal ta over. Sliter litt med denne pussinga da jeg ikke helt vet hvor mye jeg må pusse? eller om jeg gjør det riktig... Noen som vet/har noen tips? Endret 10. mai 2018 av Kovalevskaja Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Hmm ser ike ut som sandpapir-pussingen blir så bra... I hvert fall var det hans idé, så hvis bordet blir verre kan han ikke skylde på meg men tror vi heller burde brukt en voks-fjerner.. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Puss i store, jevne sirkler, med jevnt trykk. Du må nok holde på en 10-15 minutters tid. Jobb deg metodisk fra ett hjørne til én side, og fortsett slik nedover. Til slutt går du over hele en siste gang fra side til side. Når du er ferdig med toppen, kan du gå forsiktig rundt kantene uten kloss. Dette fikser du på no time. Endret 10. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Puss i store, jevne sirkler, med jevnt trykk. Du må nok holde på en 10-15 minutters tid. Jobb deg metodisk fra ett hjørne til én side, og fortsett slik nedover. Til slutt går du over hele en siste gang fra side til side. Når du er ferdig med toppen, kan du gå forsiktig rundt kantene uten kloss. Dette fikser du på no time. Takk!! Skal prøve det. Noen steder blir det mye hvitere enn andre steder, selv om jeg ikke har pusset hardt. Ser veldig rart ut. Noen ide hvorfor det blir slik? Kan jeg fikse det på noe vis? Er ikke sikker på at dette kommer til å hjelpe noe særlig egentlig... Flekket med området jeg ødela vil jo fortsatt være mye lysere enn resten av overflaten... Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Og hvordan vet jeg egentlig om all voksen er fjernet? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 (endret) Slik voks trekker seg sjelden veldig langt ned i treverket. At det blir lysere noen steder kan tyde på ujevn pussing, men skal ikke spille noen rolle. Hvis det er stor fargeforskjell der neglelakkfjerneren ble brukt, må du pusse hele bordet dypere ned. Da tar det lenger tid. Du lakkerer bordet i 2-3 lag. Det -skal- dekke over fargeforskjeller. Glemte å nevne, pass på å dekke under bordet ved kantene med avispapir så du ikke søler lakk på gulvet, så du må ta prosessen der også ^^ Husk at det går an å pusse og relakkère på nytt om resultatet ikke blir bra. Men det finnes jo grenser også, hvis bordet kostet 1500 kr, en boks lakk koster 300, og du trenger 4 bokser totalt, så kan man jo spørre seg om det ikke hadde vært bedre om du tok husarbeid for å jobbe inn de penga og kjøpte et nytt bord, og lagde tennvéd av det gamle. Uansett så lærer du jo litt om håndverk i prosessen! Endret 10. mai 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 10. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2018 Her er bordet: [imgur](https://i.imgur.com/nHFIiLH.jpg) som er enda verre etter at jeg har prøvd å fjerne voksen som er der med sandpapir... Det var dog pappas ønske, han skjønte ikke at flekken ikke ville forsvinne av å ta på ny, gjennomsiktig olje/voks-miks... Slik jeg har forstått det har jeg 2 muligheter: 1. fjerne alt med aceton, jevne med sandpapir? ta på en fargegreie? (hva bruker man?) så topplaget 2. behandle flekken lokalt. På noen forumer har jeg fått anbefaling om at jeg egetngli bare trenger å ta "polyuretan" på flekken, og jevne ut med stålull? Tanker om dette? Finner ikke noe særlig av dette "polyeuretan" når jeg googler? Slik voks trekker seg sjelden veldig langt ned i treverket. At det blir lysere noen steder kan tyde på ujevn pussing, men skal ikke spille noen rolle.Hvis det er stor fargeforskjell der neglelakkfjerneren ble brukt, må du pusse hele bordet dypere ned. Da tar det lenger tid.Du lakkerer bordet i 2-3 lag. Det -skal- dekke over fargeforskjeller. Glemte å nevne, pass på å dekke under bordet ved kantene med avispapir så du ikke søler lakk på gulvet, så du må ta prosessen der også ^^Husk at det går an å pusse og relakkère på nytt om resultatet ikke blir bra.Men det finnes jo grenser også, hvis bordet kostet 1500 kr, en boks lakk koster 300, og du trenger 4 bokser totalt, så kan man jo spørre seg om det ikke hadde vært bedre om du tok husarbeid for å jobbe inn de penga og kjøpte et nytt bord, og lagde tennvéd av det gamle.Uansett så lærer du jo litt om håndverk i prosessen! Eller så kan jeg jo gjøre som du sier, lakkere- Men hva slags lakk bruker jeg da egentlig? Burde jeg spørre i butikken? Tilbød meg å kjøpe nytt, men litt i tvil, da hans første reaksjon var "vet du hvor mye jeg betalte for det bordet?"... Skulle gjerne dratt i butikken og spurt etter hva jeg burde bruke/gjøre selv i morgen, men har skole-jobb fra 7-23, så lite rom for å gjøre noe annet... Og han insisterer på at det skal bli fikset så fort som mulig. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Jebus! ^^ Hadde jeg hatt en far som var så vanskelig å ha med å gjøre, hadde jeg ikke bodd der en måned lenger ... er han ikke behjelpelig overhodet? Du er jo faktisk villig til å gjøre jobben her, for en liten filleting som det der, burde han bare være happy for at du bryr deg! Jaja, la nå det være som det er. Har ikke så mye peil på det du skriver om polyuretan og alt det der. Jeg ville bare pussa ned og pussa ned så mange ganger som nødvendig, til det var reint og beint treverk over hele flata, runda av kantene pent, og lakkért så mange lag som nødvendig var for å få det pent. Jeg trodde far hadde tatt seg bryet med å kjøpe riktig lakk, men tydeligvis ikke. Ja, da burde du spørre hvilken butikk han kjøpte bordet, dra dit og spørre hvilken lakk som er brukt, kanskje få produktnummer, dra til malebutikken og få nøyaktig samme lakk. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Liberon ringfjerner skal kunne fjerne dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå