€uropa Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Lett bytte? Hva faen har det med saken å gjøre? Det jeg sa var at jenter som "gir faen" er lett bytte. Logikken er at jenta oppfattes som lettere tilnærmelig, og at hun selv er mer aksepterende, og mindre skeptisk til oppmerksomheten hun får. Fra jentas perspektiv opplever hun dermed å møte flere mennesker hun aksepterer. Fra mannens perspektiv opplever han at jenta er lettere å ha med å gjøre, nettopp fordi hun er mer tilbakelent. Er det ikke nøyaktig denne logikken du selv appellerte til? Alt jeg gjorde var å se saken fra et annet perspektiv enn hva du illustrerte. Er du blitt så lat at du bare går for åpenlyse personangrep nå?"Åpenlyse personangrep"? Vel, i og med at du mener din kommentar ikke en gang handlet om deg selv, men er en generell tendens for både kvinner og menn, hvordan kan du mene at min generelle bemerkning handler om deg, og ikke den angivelige generelle tendensen du illustrerer? I følge deg selv pratet jeg jo bare til deg. Ikke om deg. Jeg synes kanskje du overreagerer en smule her. Man skulle nesten tro jeg stakk hull på ballongen din. Eller er du så desperat etter min oppmerksomhet?❤Mener du også at jeg er desperat etter oppmerksomheten til Krozmar, siden jeg også siterte ham? Og angående personangrep, kalte du meg ikke akkurat både "lat" og "desperat"? Når har jeg kalt deg noe som helst? Hmmm... Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forventet denne reaksjonen fra deg. Og tatt reaksjonen i betraktning er det også innlysende at du faktisk ikke snakker om deg selv når du snakker om å "senke skuldrene". Jeeeeeez.... Uansett kan det være at du burde ordlagt deg litt annerledes. Jeg har ikke oversikt over alle de 1600 innleggene dine og det er ikke sikkert det er hensikten din, men de siste månedene har jeg vel knapt sett et innlegg du har skrevet som ikke er egnet til å bli oppfattet som et angrep på mottakeren. Dog kan du enkelt legge ballen død ved å si for eksempel "beklager, det var ikke ment slik" når du opplever at BuffyAnneSommers reagerer urimelig. 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Uansett kan det være at du burde ordlagt deg litt annerledes. Jeg har ikke oversikt over alle de 1600 innleggene dine og det er ikke sikkert det er hensikten din, men de siste månedene har jeg vel knapt sett et innlegg du har skrevet som ikke er egnet til å bli oppfattet som et angrep på mottakeren. Dog kan du enkelt legge ballen død ved å si for eksempel "beklager, det var ikke ment slik" når du opplever at BuffyAnneSommers reagerer urimelig. Ballen var død helt til du selv tok den opp igjen akkurat nå. Og nei, dersom jeg bare beklager uten å poengtere at hun overreagerer, legitimerer jeg hennes urimelige og hysteriske reaksjon, samt hennes feilaktige anklage mot meg. Jeg synes ikke det er riktig å automatisk gi makta til den som skriker høyest og påberoper seg offerrollen, og jeg velger derfor å heller hjelpe henne med å plante beina på jorda igjen. Dersom enkelte har lett for å tro at jeg angriper dem når jeg faktisk ikke gjør det, så ligger problemet per definisjon hos den som føler seg angrepet. Ikke hos meg. Fordi jeg ikke har angrepet noen. Angående innleggene mine inviterer jeg deg til å sitere ett eneste innlegg hvor jeg fremmer et personangrep. Fortell meg også gjerne hvor lang tid du bruker på å leite. Du får det til å høres ut som en enkel utfordring. Men hvorvidt du i det hele tatt tar utfordringen, besvarer akkurat det spørsmålet. Ja, jeg kunne ha ordlagt meg annerledes, og listet meg rundt for å ikke trigge hysteriske overreaksjoner hos motparten. Men problemet hadde fremdeles lagt hos den som overreagerer. Ikke sant? Du sa det selv da du kalte reaksjonen hennes "urimelig". Problemet fremkommer av urimeligheten. Faktisk er det vel heller litt merkelig at du velger å ta hennes parti, fremfor å påpeke at hun bør beklage hennes to egne, og direkte personangrep mot meg. Kalte hun meg ikke "lat" og "desperat" på bakgrunn av sin egen premature og feilaktige konklusjon? Bør hun ikke beklage det? Eller er det nok for henne å si "Hey jeg er menneske" akkurat som om det unnskylder noe som helst? Gjør hun ikke her egentlig bare et forsøk på å avskrive sitt eget ansvar? Er personangrep alltid galt, eller er det bare galt av meg dersom noen feilaktig tror at jeg har utført et? Men ikke når man selv utfører personangrep på bakgrunn av sitt eget hysteri? Merk for øvrig at jeg ikke etterspør noen beklagelse fra Buffy. For min del spiller det ingen rolle. Jeg lurer bare på hvorfor du retter pekefingern mot meg og ikke henne. Jeg antar du retter pekefingern mot meg fordi jeg fremstår som den voksne her. Mens Buffy fremstår som et barn. I så fall har du allerede avskrevet Buffys ansvar ganske enkelt fordi hennes reaksjon var barnslig og umoden, og sannsynligvis fordi hun er kvinne. Men dersom hun ikke stilles til ansvar for sine raserianfall, hvordan skal hun noen gang bli voksen? Hun er vel allerede godt oppe i 20-åra? Er det ikke gøy å sette ting i perspektiv? 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Jeg mente ikke det var nødvendig å rette det rådet mot BuffyAnneSummers fordi jeg ikke ser det samme gjentakende mønsteret hos henne. Det er ikke noe du trenger å ta deg nær av. Uansett hvor legitim du mener reaksjonen din er, har du til slutt bare kontroll over din egen atferd. Du kan vurdere om du finner tipset mitt nyttig neste gang du har behov for å skrive meterlange innlegg om misforståtte reaksjoner istedenfor trådens emne. (Ja, dette innlegget er også irrelevant for tråden. Min feil.) 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Det finnes en mellomting mellom det å ta personlig ansvar og hensyn til følelsene til alle mennesker på kloden når man ytrer seg, og det å lukke øyne og ører og rope logisk korrekte utsagn ut i et vakuum. Du, Løgn, befinner deg helt ut mot sistnevnte på skalaen. Du har en brutalt logisk tilnærming til emnene du uttaler deg om, og ditt logos er solid som grunnfjell. Dersom du ønsker å bedre dine kommunikasjonsevner ville jeg fokusert på ditt patos – av og til ordlegger du deg på måter som du nesten selv må forstå vil kunne opprøre folk selv om du har aldri så rett. Dette er for øvrig ikke ment som kritikk, kun et forslag. Dersom du ikke ser noe problem med din opplevelse av forumdeltakelsen din kan du trygt ignorere dette. Selv finner jeg alltid dine innlegg interessante selv om jeg ikke nødvendigvis alltid er helt enig, og selv om det til tider er trøttende at det litt for ofte ender opp med kjekling mellom deg og andre forumitter er ikke det noe stort problem for meg personlig. 2 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Det finnes en mellomting mellom det å ta personlig ansvar og hensyn til følelsene til alle mennesker på kloden når man ytrer seg, og det å lukke øyne og ører og rope logisk korrekte utsagn ut i et vakuum. Du, Løgn, befinner deg helt ut mot sistnevnte på skalaen. Du har en brutalt logisk tilnærming til emnene du uttaler deg om, og ditt logos er solid som grunnfjell. Dersom du ønsker å bedre dine kommunikasjonsevner ville jeg fokusert på ditt patos – av og til ordlegger du deg på måter som du nesten selv må forstå vil kunne opprøre folk selv om du har aldri så rett. Prater vi fremdeles om setningen "Fordi jenter som "gir faen" er lett bytte"? Burde jeg ha skjønt at Buffy ville reagere som hun gjorde på den uttalelsen? Min kommentar inneholdt den generelle gruppebetegnelsen "jenter", hvor Buffy valgte å sette likhetstegn med seg selv siden hun er del av gruppen. Og det på tross av at hun selv angivelig pratet om en generell tendens for begge kjønn. Ser du feilslutningen(e)? På toppen av dette kritiserte jeg ikke en gang "jenter", men påpekte ganske enkelt en konsekvens av "gi faen"-holdningen. Det var dette hun tok seg nær av og kalte et "åpenbart personangrep", som i hennes øyne legitimerte hennes egne personangrep mot meg. Hvor urimelig er det av meg å forvente at mottakeren forstår norsk på et alminnelig nivå? At du her gir meg tips til hvordan jeg skal kunne unngå tilsvarende konflikter i fremtiden, peker i retning av at du gir meg ansvaret for Buffys paranoidbetente og fientlige reaksjon i den aktuelle konflikten. Sånn sett minner ditt standpunkt litt om "victim blaming", og det viser også at du avskriver motpartens ansvar og agency. Budskapet her er at hun umulig kunne ha gjort noe annerledes, og det må forventes at det ligger i hennes natur å handle i affekt. Det kan også tenkes at nettopp denne holdningen som fremkommer både hos deg og €uropa er hva som muliggjør at Buffy selv kan avfeie sitt eget ansvar med kommentaren "Hey jeg er menneske [sic]". Hvilket i seg selv er en grunn til å rette kritikk mot hennes reaksjon med hensikt å etablere en ansvarsfølelse og et eierskap til egne handlinger. Uansett hvor legitim du mener reaksjonen din er, har du til slutt bare kontroll over din egen atferd. Interessant valg av avsluttende kommentar etter at du selv har rettet pekefingeren mot meg. Du kan vurdere om du finner tipset mitt nyttig neste gang du har behov for å skrive meterlange innlegg om misforståtte reaksjoner istedenfor trådens emne. (Ja, dette innlegget er også irrelevant for tråden. Min feil.) Jeg ser poenget i tipset om å feilaktig erkjenne skyld for å unngå eskalering. Men jeg liker ikke å bøye meg for tyranner. Jeg mener riktig nok hverken at du eller Buffy er noen tyrann. Men tipset du foreslår legger til rette for en ukultur hvor tyranniske hersketeknikker får løpe fritt. Og det kan jeg ikke ta del i. Men seriøst, folkens. Er det virkelig nødvendig å skille denne diskusjonen ut i en egen tråd? Jeg kan gjerne opprette en ny tråd her under "samliv og relasjoner" slik at folk kan kritisere meg anonymt, hvis ønskelig. Og jeg rapporterer aldri personangrep, så dere kan virkelig slippe dere løs. Hva sier dere? Endret 13. mai 2018 av Løgn Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Nei takk. Du er en kverulant som alltid kommer til å gjøre og si det du føler for, og drite i hva andre sier uansett, så hva er poenget med å ha en debatt med deg i utgangspunktet? Er mer produktivt å kjøre hodet i en vegg. Du tar jo aldri til deg noe av det noen forteller deg."If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, youre the asshole." Endret 13. mai 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Nei takk. Du er en kverulant som alltid kommer til å gjøre og si det du føler for, og drite i hva andre sier uansett, så hva er poenget med å ha en debatt med deg i utgangspunktet? Er mer produktivt å kjøre hodet i en vegg. Du tar jo aldri til deg noe av det noen forteller deg. "If you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole. If you run into assholes all day, youre the asshole." Mener du at jeg tar feil og at reaksjonen din var legitim? Eller mener du at jeg har rett, men uttrykker meg på en måte som gjør det spesielt ydmykende for deg å beklage deg? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Jeg mener at jeg har ingen interesse av å 'debatere' med en kverulant som deg, ikke på grunn av hva du sier, men du er hands down den minst reflekterte og minst hyggelige personen på hele forumet på en og samme gang. Gratulerer. 1 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 [...]du er hands down den minst reflekterte [...]La meg minne deg på at du fremdeles ikke har tatt eierskap for din egen vulgære reaksjon. Greit. Jeg antar vi ikke kommer lenger i denne saken. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Prater vi fremdeles om setningen "Fordi jenter som "gir faen" er lett bytte"? Burde jeg ha skjønt at Buffy ville reagere som hun gjorde på den uttalelsen? Min kommentar inneholdt den generelle gruppebetegnelsen "jenter", hvor Buffy valgte å sette likhetstegn med seg selv siden hun er del av gruppen. Og det på tross av at hun selv angivelig pratet om en generell tendens for begge kjønn. Ser du feilslutningen(e)? På toppen av dette kritiserte jeg ikke en gang "jenter", men påpekte ganske enkelt en konsekvens av "gi faen"-holdningen. Det var dette hun tok seg nær av og kalte et "åpenbart personangrep", som i hennes øyne legitimerte hennes egne personangrep mot meg. Hvor urimelig er det av meg å forvente at mottakeren forstår norsk på et alminnelig nivå? At du her gir meg tips til hvordan jeg skal kunne unngå tilsvarende konflikter i fremtiden, peker i retning av at du gir meg ansvaret for Buffys paranoidbetente og fientlige reaksjon i den aktuelle konflikten. Sånn sett minner ditt standpunkt litt om "victim blaming", og det viser også at du avskriver motpartens ansvar og agency. Budskapet her er at hun umulig kunne ha gjort noe annerledes, og det må forventes at det ligger i hennes natur å handle i affekt. Det kan også tenkes at nettopp denne holdningen som fremkommer både hos deg og €uropa er hva som muliggjør at Buffy selv kan avfeie sitt eget ansvar med kommentaren "Hey jeg er menneske [sic]". Hvilket i seg selv er en grunn til å rette kritikk mot hennes reaksjon med hensikt å etablere en ansvarsfølelse og et eierskap til egne handlinger. Her har vi for øvrig et glimrende eksempel på det å rope logisk korrekte utsagn ut i et vakuum. Jeg prater ikke egentlig om den konkrete setningen, mer om et generelt mønster i tråder der du opptrer. Videre er jeg ikke enig i at det at jeg gir deg tips til hvordan du kan unngå konflikter i fremtiden indikerer at jeg gir deg ansvaret for dem. Like lite som jeg gir jenter ansvaret for voldtekt ved å tipse dem om å gå to og to hjem på kvelden, ikke sette seg i pirattaxier og ikke bli for snydens dritings. Jeg har påpekt et mønster i dine interaksjoner med andre her på forumet, og gitt deg noen tips til hvordan du kan endre dette mønsteret dersom du ønsker å endre det. Ønsker du ikke det er det bare å fortsette som du stevner – jeg setter som sagt stor pris på en rekke av dine bidrag og har ingen problemer med å ignorere "støyen" rundt deg. Ha en fortsatt fin dag. Endret 13. mai 2018 av henrikwl Lenke til kommentar
Neewk Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Fra egen erfaring så fungerer det best å være en dårligere versjon av seg selv. Hadde for et par måneder siden en "greie" med ei fra tinder, jeg var snill, tok hensyn til hun og var generelt tilgjengelig når hu trengte noen å snakke med - Jeg merket at det begynte dabbe litt av med tiden. Hun tok aldri kontakt lenger, når hun svarte var hun kort i svara og virket generelt uinteressert. Det var da jeg bestemte meg for at dette var et perfekt tilfelle og teste ut teorien på. Jeg sluttet å ta kontakt, etter et lite døgn så fikk jeg plutselig melding fra hun igjen - Jeg var kort i svara og ga henne oppfatningen om at jeg ikke lenger var interessert - Etterhvert så begynte det komme mer og mer meldinger igjen, jeg fortsatte i banen av å gi totalt f*** og hun ble bare enda mer frempå. Nå den dag i dag så virker hun helt gal etter å finne på ting hele tiden, selvom jeg gang på gang avslår hun med "idiotiske" grunner. Konklusjon: Mennesker vill ha det som ikke er tilgjengelig for dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå