Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig mest effektivt og gir mest tiltrekningskraft?

Anbefalte innlegg

1. Å gjøre en innsats for å vise hvor bra man er, gjøre noe for den andre parten. Være snill og god

2. Gjøre den andre parten sjalu

Spørsmålet er vel egentlig trygghet i forhold, vs redsel?

Har selv blitt utsatt for nummer 2 som regel men har alltid etterlevd nr 1.

Anonymous poster hash: 76378...219
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, uten tvil.

Hvis man bevisst gjør den andre parten sjalu, så sier man egentlig: "jeg vet hva som gjør deg usikker, og i stedet for å prate med deg om det for å gjøre deg tryggere, kommer jeg til å utnytte det for å gjøre deg avhengig av meg". Det er enorme røde flagg, og hvis noen prøvde seg med noe sånt mot meg ville jeg vært ute av døra før de fikk sukk for seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1, uten tvil.

Hvis man bevisst gjør den andre parten sjalu, så sier man egentlig: "jeg vet hva som gjør deg usikker, og i stedet for å prate med deg om det for å gjøre deg tryggere, kommer jeg til å utnytte det for å gjøre deg avhengig av meg". Det er enorme røde flagg, og hvis noen prøvde seg med noe sånt mot meg ville jeg vært ute av døra før de fikk sukk for seg.

For å få utbytte av nr2 trenger du nr 1 til å begynne med. Så forhold deg til den først som sist.

Nr 2 er ikke spesielt interesant I et forhold, enten det er på givende eller mottagende side.

Lenke til kommentar

1, uten tvil.

Godt sagt. Jeg ønsker å bygge alt på trygghet. Om dama skulle bli sjalu så vil jeg heller snakke om det så de slipper å føle på utryggheten.

Men det virker som nr 2 er godt brukt i dag, noen snakker bevisst om å gjøre det som om det er en helt normal, dagligdags greie. En mild, hverdagslig variant av dette er jo "jeg venter litt med å åpne meldingen for å virke litt utilgjengelig" - Jeg har faktisk observert folk gjøre dette. Kan ikke folk bare være naturlige?

Lenke til kommentar

Men det virker som nr 2 er godt brukt i dag, noen snakker bevisst om å gjøre det som om det er en helt normal, dagligdags greie. En mild, hverdagslig variant av dette er jo "jeg venter litt med å åpne meldingen for å virke litt utilgjengelig" - Jeg har faktisk observert folk gjøre dette. Kan ikke folk bare være naturlige?

Det har vokst opp en hel industri rundt det å "gamifisere" attraksjon og forhold. Disse folkene har store penger å tjene på å få alt til å virke så uendelig mye mer komplisert enn hva det egentlig er. Det er sånn man får alle disse "spillene" som folk spiller – ikke sende melding før så og så lang tid, ikke gjøre ditt, passe på å gjøre datt.

Fuck alt det der.

Kjenn på deg selv, hva som gjør deg trygg. Be om det. Kjenn på hva du har mulighet til å gi. Gi det. Vær ærlig, og snakk med partneren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

1. Å gjøre en innsats for å vise hvor bra man er, gjøre noe for den andre parten. Være snill og god

2. Gjøre den andre parten sjalu

Spørsmålet er vel egentlig trygghet i forhold, vs redsel?

Har selv blitt utsatt for nummer 2 som regel men har alltid etterlevd nr 1.

Av de to er nummer 1 å foretrekke. Men perspektivet ditt er i utgangspunktet bygget på svakhet og usikkerhet fordi du også i alternativ 1 forsøker å fremstå som noen du angivelig ikke er.

Du foreslår å oppføre deg "snill og god", ikke for ens egen del, men for å vise andre hvor bra man er. Det er et utgangspunkt som reflekterer svakhet og usikkerhet fordi du lar makten ligge hos andre i å bedømme din prestasjon.

Vær snill og god for din egen del, eller bare vær den du er, uavhengig av hva det vil si. Dersom du må tilegne deg et kunstig handlingsmønster for å oppnå andres aksept, fengsler du deg selv i din egen manipulative atferd.

Ut ifra trådtittel er det vel igrunn ingen overraskelse at du har en manipulativ vinkling. Du ser ut til å anse atferd som strategi eller billige triks for å oppnå noe. Dette er manipulativt. For en person som klarer å se gjennom det, vil ingen av strategiene være gode. Og personen du klarer å lure vil antegeligvis ikke være av høy nok verdi til at du vil anse deg fornøyd.

Endret av Løgn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har alltid bare forhold meg til nr 1. men nå fungerer jo det en rekke andre ting også, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer...

Jeg vet og har sett at "sjekketriks" som å gå bort til ei dame og si at hun er stygg, så bare gå igjen kan fungere... Hvor dama blir da helt manisk opptatt i hvorfor og hvordan og blir så helt opphengt i meningene til denne personen... Før de så havner i sengs...

Ellers synest jeg ikke sjalusi er noe særlig, da bygger hele forholdet på misstanker og drama i utgangspunktet...

Men når alt det er sagt, jeg har aldri vært mer sjarmerende og poppulær og sjekket opp mer etter jeg fikk meg samboer... Fra å være en singel fjas til Stepappa og ha fast samboer i 2år gjør noe med statusen...

Edit: Men jeg holder meg til dama mi jeg :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Men når alt det er sagt, jeg har aldri vært mer sjarmerende og poppulær og sjekket opp mer etter jeg fikk meg samboer... Fra å være en singel fjas til Stepappa og ha fast samboer i 2år gjør noe med statusen...

Det er fordi du utstråler noe helt annet nå. Er noe lignende med meg, hvis jeg sier at jeg skal absolutt ha pause fra gutter nå så møter jeg plutselig mr perfect like etterpå. Det er som en dårlig spøk, men det har nok noe i at man slapper mer av og er mer selvsikker, man er ikke interessert i å imponere noen så da blir det enklere å gi faen, og det, selvsikkerhet, er veldig tiltrekkende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi du utstråler noe helt annet nå. Er noe lignende med meg, hvis jeg sier at jeg skal absolutt ha pause fra gutter nå så møter jeg plutselig mr perfect like etterpå. Det er som en dårlig spøk, men det har nok noe i at man slapper mer av og er mer selvsikker, man er ikke interessert i å imponere noen så da blir det enklere å gi faen, og det, selvsikkerhet, er veldig tiltrekkende. 

@Krozmar

Jepp, du utstråler at du er en mann som velger å oppfostre en annen manns barn. Og hun har ikke en gang gitt deg ditt eget barn. Kanskje du ikke har råd eller energi til å ha et barn til i husholdningen. Og i så fall, hvor sikker er du på at du har tatt det riktige valget?

@Buffy

Fordi jenter som "gir faen" er lett bytte.

Lenke til kommentar

@Krozmar

Jepp, du utstråler at du er en mann som velger å oppfostre en annen manns barn. Og hun har ikke en gang gitt deg ditt eget barn. Kanskje du ikke har råd eller energi til å ha et barn til i husholdningen. Og i så fall, hvor sikker er du på at du har tatt det riktige valget?

@Buffy

Fordi hun er god som gull, snilleste og kjærligste kvinne en skal lete lenge etter :) Vi elsker å dra på tur, konserter og syden.. Vi gjør ikke så mye sammen hjemme, men har våre arbeidsoppgaver.  Og hun har gitt meg ett barn <3, men hun ligger desverre begravet etter en dødfødsel 11 dager før termi (Vi har vært gjennom godt og vondt vi to)... :(

Ikke minst har hun en fast og god jobb, tjener gode penger til husholdningen er nesten like lykkelig som bikja hver gang hun ser meg :) Hadde hun hatt hale hadde hun logret :p

Kan vel også legge til at hun er bortreist på jobb og jeg er alene hele Mai med jentungen hennes og er mer eller mindre alenepappa midt i ukene nå.. Så tid til å ta vare på andre har jeg tydligvis tid til :).

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

@Krozmar

@Buffy

Lett bytte? Hva faen har det med saken å gjøre? Er du blitt så lat at du bare går for åpenlyse personangrep nå? Eller er du så desperat etter min oppmerksomhet?❤ Snakket om både menn og kvinner forresten. Er ett veldig vanlig fenomen som skjer med begge kjønn så fort de senker skuldrene, har som sagt med selvtillit å gjøre og at man senker skuldrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du legger i effektivt og mest tiltrekningskraft. Hvis du mener et langvarig forhold, sier vel litteraturen rimelig entydig at de partnerne som anstrenger seg for forholdet og behandler hverandre bra, har best forutsetninger for å holde sammen over tid.

Lenke til kommentar

Lett bytte? Hva faen har det med saken å gjøre?

Det jeg sa var at jenter som "gir faen" er lett bytte. Logikken er at jenta oppfattes som lettere tilnærmelig, og at hun selv er mer aksepterende, og mindre skeptisk til oppmerksomheten hun får.

Fra jentas perspektiv opplever hun dermed å møte flere mennesker hun aksepterer.

Fra mannens perspektiv opplever han at jenta er lettere å ha med å gjøre, nettopp fordi hun er mer tilbakelent.

Er det ikke nøyaktig denne logikken du selv appellerte til?

Alt jeg gjorde var å se saken fra et annet perspektiv enn hva du illustrerte.

Er du blitt så lat at du bare går for åpenlyse personangrep nå?

"Åpenlyse personangrep"? Vel, i og med at du mener din kommentar ikke en gang handlet om deg selv, men er en generell tendens for både kvinner og menn, hvordan kan du mene at min generelle bemerkning handler om deg, og ikke den angivelige generelle tendensen du illustrerer? I følge deg selv pratet jeg jo bare til deg. Ikke om deg.

Jeg synes kanskje du overreagerer en smule her. Man skulle nesten tro jeg stakk hull på ballongen din.

Eller er du så desperat etter min oppmerksomhet?❤

Mener du også at jeg er desperat etter oppmerksomheten til Krozmar, siden jeg også siterte ham?

Og angående personangrep, kalte du meg ikke akkurat både "lat" og "desperat"? Når har jeg kalt deg noe som helst?

Hmmm...

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forventet denne reaksjonen fra deg. Og tatt reaksjonen i betraktning er det også innlysende at du faktisk ikke snakker om deg selv når du snakker om å "senke skuldrene". Jeeeeeez.... :)

Endret av Løgn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lett bytte? Hva faen har det med saken å gjøre?

Det jeg sa var at jenter som "gir faen" er lett bytte. Logikken er at jenta oppfattes som lettere tilnærmelig, og at hun selv er mer aksepterende, og mindre skeptisk til oppmerksomheten hun får.

Fra jentas perspektiv opplever hun dermed å møte flere mennesker hun aksepterer.

Fra mannens perspektiv opplever han at jenta er lettere å ha med å gjøre, nettopp fordi hun er mer tilbakelent.

Er det ikke nøyaktig denne logikken du selv appellerte til?

Alt jeg gjorde var å se saken fra et annet perspektiv enn hva du illustrerte.

Er du blitt så lat at du bare går for åpenlyse personangrep nå?

"Åpenlyse personangrep"? Vel, i og med at du mener din kommentar ikke en gang handlet om deg selv, men er en generell tendens for både kvinner og menn, hvordan kan du mene at min generelle bemerkning handler om deg, og ikke den angivelige generelle tendensen du illustrerer? I følge deg selv pratet jeg jo bare til deg. Ikke om deg.

Jeg synes kanskje du overreagerer en smule her. Man skulle nesten tro jeg stakk hull på ballongen din.

Eller er du så desperat etter min oppmerksomhet?❤

Mener du også at jeg er desperat etter oppmerksomheten til Krozmar, siden jeg også siterte ham?

Og angående personangrep, kalte du meg ikke akkurat både "lat" og "desperat"? Når har jeg kalt deg noe som helst?

Hmmm...

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forventet denne reaksjonen fra deg. Og tatt reaksjonen i betraktning er det også innlysende at du faktisk ikke snakker om deg selv når du snakker om å "senke skuldrene". Jeeeeeez.... :)

Hey jeg er menneske, skuldrene heves og senkes som alle andres! 

Lenke til kommentar

Lett bytte? Hva faen har det med saken å gjøre? Er du blitt så lat at du bare går for åpenlyse personangrep nå? Eller er du så desperat etter min oppmerksomhet?❤ Snakket om både menn og kvinner forresten. Er ett veldig vanlig fenomen som skjer med begge kjønn så fort de senker skuldrene, har som sagt med selvtillit å gjøre og at man senker skuldrene.

Det har kanskje litt med selvsikkerhet å gjøre, men det har nok også noe med at personer som ikke "jakter" er mer tiltrekkende.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Tror Løgn kan være inne på noe, men det han sier er heller ikke hele forklaringa.

En som har det bra med seg selv og situasjonen vedkommende er i, utstråler sosial verdi. En som har det bra med seg selv og situasjon, utstråler også bedre humør. Folk liker å være rundt folk med bra humør. Å gi litt faen og senke skuldra gjør, jepp, at du aksepterer ting mer som det er, slapper mer av og kommer i bedre humør. Å vise at du ikke nødvendigvis trenger eller MÅ ha noen, øker sosial verdi.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...